Saturday, January 16, 2010

Toksik badan terkumpul akibat merokok

SAYA merancang untuk memulakan program detoksifikasi memandangkan sejak kebelakangan ini saya makan agak berlebihan, terutamanya musim perayaan dan tahun baru. Saya juga seorang perokok dan mudah letih.

JAWAPAN,

Alangkah baiknya sekiranya azam untuk kurangkan atau berhenti merokok termasuk dalam agenda tahun baru. Banyak alasan kenapa perlunya seseorang itu menjauhi rokok:

* Nikotin dan karbon monoksida dalam rokok merosakkan endothelium yang menyediakan tapak kepada pengumpulan plak. Toksin daripada asap tembakau merendahkan kolesterol baik dan meningkatkan paras kolesterol berbahaya.

* Menyedut asap rokok akan mengurangkan vitamin dan nutrien tubuh yang akan melemahkan sistem imun tubuh. Sistem imun yang lemah akan meningkatkan risiko mendapat penyakit jantung, peparu dan juga kanser

* Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) - ia merupakan kumpulan masalah kesihatan di mana laluan udara tersekat dan menyebabkan kesukaran bernafas. Bronkitis kronik - penyakit di mana laluan pernafasan menghasilkan lebih mukus yang memaksa perokok batuk lebih kerap. Merokok juga dikaitkan sebagai penyumbang utama kepada emphysemia, iaitu penyakit yang secara perlahan melemahkan keupayaan untuk bernafas. Merokok akan meningkatkan kadar kemerosotan fungsi peparu tiga kali ganda lebih tinggi dan kesukaran bernafas bermula akibat kemerosotan fungsi peparu.

Di dalam rokok juga terdapat beribu-ribu bahan kimia dan sebahagian besarnya memberi toksik kepada tubuh. Bahan ini menjejaskan banyak aspek kesihatan daripada fungsi organ dalaman tubuh hinggalah kepada sistem imun. Kandungan bertoksin daripada rokok boleh memasuki segenap ruang tubuh dan boleh merosakkan dengan banyak cara.

Pengumpulan toksin yang berlebihan akan memberi kesan kepada kesihatan, dimana kita akan mudah letih, daya konsentrasi yang lemah, peningkatan berat badan serta risiko pelbagai penyakit. Hati merupakan organ penting yang melibatkan tugas yang kompleks. Ini termasuklah memproses ubatan dan toksin lain untuk disingkirkan daripada tubuh. Penyelidikan juga mendapati merokok menukar keupayaan hati untuk menguruskan bahan-bahan tersebut.

Milk thistle dan dandelion adalah dua jenis herba popular dalam menyokong kesihatan hati. Bahan aktif dalam Milk thistle iaitu silymarin bertindak sebagai antioksida untuk melindungi sel hati daripada serangan radikal bebas akibat pengumpulan toksin berlebihan. Radikal bebas ialah bahan yang sangat reaktif dan berupaya menyebabkan kerosakan dan kematian sel. Silymarin juga boleh merangsang sintesis protein yang membantu merangsang penghasilan sel baru. Kajian klinikal menunjukkan milk thistle mempunyai kesan yang positif dalam rawatan beberapa jenis penyakit hati, termasuklah penyakit hepatitis, keradangan pundi hempedu dan sirosis hati.

Kajian tentang keberkesanan akar dandelion juga merumuskan ia berupaya menggalakkan pengaliran hempedu dan memperbaiki beberapa jenis keadaan seperti hepatitis, kongesi hati, keradangan saluran hempedu, batu hempedu dan jaundis. Keberkesanan ini berkait rapat dengan kebolehan dandelion untuk membekalkan nutrien kepada hati dan meningkatkan fungsi hati.

No comments: