Saturday, December 20, 2008

Implikasi Osteoartritis

SEMENJAK berkembangnya bidang perubatan di Malaysia, bilangan warga emas juga telah banyak meningkat.

Peningkatan ini juga menyebabkan bertambahnya bilangan penyakit, yang secara langsung atau tidak, berkait rapat dengan proses penuaan.

Osteoartritis adalah salah satu di antara masalah yang sering dikaitkan dengan warga emas. Osteoartritis berasal dari dua perkataan iaitu ‘osteo’ dan ‘artritis’ yang membawa maksud radang sendi tulang.

Secara dasarnya, ianya adalah disebabkan oleh masalah degenerasi (kemerosotan) tulang rawan yang meliputi sendi-sendi sinovial seperti di lutut, paha, bahu, siku dan sebagainya.

Rawan sendi ini terbina dari sejenis protein yang memberi kesan ‘kusyen’ kepada sendi, terutamanya sendi-sendi yang menampung berat badan seperti paha dan lutut.

Proses degenerasi ini mengambil masa yang lama untuk terbentuk dan ia juga bergantung kepada banyak faktor-faktor penyumbang lain.

Terdapat lebih 100 jenis artritis tetapi osteoartritis adalah yang paling kerap dialami oleh warga tua.

Di Malaysia sahaja, dijangkakan terdapat lebih dari 1 juta pesakit osteoartritis dan jumlah ini semakin bertambah dari tahun ke tahun.

Lebih daripada 30 peratus warga emas yang berusia 65 tahun ke atas menghidap osteoartritis yang memerlukan rawatan.

Sebelum usia 45 tahun, lelaki lebih mudah mendapat osteoartritis manakala wanita pula lebih terdedah kepada penyakit ini setelah usia mereka melebihi 55 tahun.

Pada usia tersebut, wanita didapati berisiko dua hingga tiga kali ganda lebih tinggi mudah mendapat osteoartritis berbanding lelaki.

Punca

Setakat ini, tidak ada kajian saintifik yang dapat mengesahkan punca-punca sebenar yang menyebabkan osteoartritis.

Bagaimanapun, terdapat banyak faktor-faktor berkait rapat yang dapat menyumbang kepada osteoartritis.

Secara amnya, peningkatan usia adalah faktor yang paling besar di dalam menentukan tahap osteoartritis.

Satu kajian di Malaysia sebelum ini mendapati sebanyak 9.3 peratus dari penduduk dewasa di Malaysia mendapat sakit lutut.

Jumlah ini meningkat kepada 23 peratus bagi golongan yang berumur melebihi 55 tahun dan 39 peratus bagi yang melebihi 65 tahun.

Secara umumnya, osteoartritis boleh diklasifikasikan kepada osteoartritis primer dan osteoartritis sekunder.

Osteoartritis primer merupakan yang paling banyak berlaku dan ianya berkait rapat dengan proses penuaan.

Pada peringkat ini, kandungan air pada rawan meningkat dan kandungan protein rawan pula makin berkurangan. Ini menyebabkan keanjalan rawan terjejas, mudah rosak dan terhakis.

Degenerasi rawan akan berterusan sehinggalah rawan semakin berkurangan dan tidak lagi bertindak sebagai kusyen di dalam sendi.

Kehilangan rawan seterusnya membawa kepada peningkatan kesan geseran pada sendi dan menyebabkan sendi berkenaan berasa sakit.

Pergerakan sendi yang terjejas juga menjadi semakin terbatas disebabkan geseran dan rasa sakit.

Radang pada rawan juga menyebabkan berlakunya pembentukan tulang-tulang lebihan (osteophytes) pada tempat-tempat yang tidak sepatutnya.

Osteophytes ini juga memberikan kesan sampingan seperti sakit di sekitar sendi dan boleh mengurangkan kemampuan pergerakan sendi.

Osteoartritis sekunder pula melibatkan banyak faktor-faktor tambahan seperti penyakit atau pun sesuatu keadaan tertentu.

Antara faktor yang boleh menyebabkan osteoartritis sekunder termasuklah obesiti, jangkitan kuman pada sendi, trauma, masalah hormon, gout, masalah sendi kongenital (sejak lahir) dan banyak lagi.

Faktor keturunan juga mungkin ada kaitan dengan osteoartritis, tetapi setakat ini ianya masih belum dapat dibuktikan secara saintifik.

Pendek kata, apa sahaja masalah yang menyebabkan sendi menjadi tidak normal, boleh menjadi punca atau penyumbang kepada osteoartritis sekunder.

Tanda-tanda

Pada peringkat awalnya, osteoartritis tidak memberikan sebarang tanda dan kebanyakan pesakit masih boleh meneruskan aktiviti harian tanpa terpaksa mengubah cara hidup masing-masing.

Lenguh-lenguh sendi adalah antara tanda-tanda yang mungkin dialami oleh pesakit pada peringkat permulaan penyakit ini.

Setelah osteoartritis masuk ke tahap yang lebih serius, tanda-tanda yang kerap dialami oleh pesakit-pesakit osteoartritis ialah termasuk sendi-sendi menjadi sakit, bengkak, panas dan kaku.

Sakit sendi adalah gejala yang paling utama dan menyusahkan bagi pesakit-pesakit osteoartritis. Rata-rata pesakit yang mendapatkan rawatan untuk osteoartritis adalah kerana sakit sendi yang berpanjangan dan mengganggu aktiviti harian mereka.

Di peringkat awal, sakit sendi meningkat akibat penggunaan sendi yang berulang- ulang. Di tahap yang teruk, di mana tulang bergeser sesama sendiri akibat ketiadaan rawan, sendi boleh sakit walaupun hanya dengan sedikit pergerakan ataupun ketika rehat.

Jika gejala ini tidak dirawat, aktiviti-aktiviti biasa yang mudah seperti mencangkung, turun atau naik tangga dan sebagainya akan menjadi lebih sukar dan menjejaskan kesinambungan aktiviti-aktiviti harian pesakit.

Pesakit yang beragama Islam mungkin akan mengadu sudah tidak dapat bersolat seperti biasa dan terpaksa duduk di atas kerusi untuk solat atau solat secara berlunjur.

Di peringkat yang lebih teruk lagi, rehat atau tidur mungkin akan terganggu akibat daripada kesakitan sendi yang berpanjangan. Pesakit juga mungkin mengadu terdapat bunyi geseran (crepitus) semasa pergerakan sendi dan kadang-kala sendi menjadi lebih kaku.

Tanda-tanda ini disebabkan oleh kehilangan lapisan rawan pada permukaan sendi. Di Asia, sendi lutut merupakan sendi yang paling kerap mendapat osteoartritis.

Walaupun begitu, osteoartritis turut melibatkan mana-mana sendi lain terutamanya yang menampung berat badan seperti lutut, pinggul dan tulang belakang.

Selain daripada sendi-sendi yang disebutkan tadi, sendi-sendi kecil pada jari tangan dan ibu jari juga boleh juga mendapat osteoartritis.

Pada tahap yang teruk, sendi-sendi boleh menjadi bengkok kerana kehilangan rawan dan juga kehilangan sebahagian dari tulang pada permukaan sendi.

Kesan yang selalu dapat dilihat ialah lutut menjadi pengkar (bengkok) akibat osteoartritis yang teruk. Otot-otot, terutamanya di paha, pula boleh menjadi kecut (atropi) dan lemah akibat jarang digunakan.

Tanda-tanda awal yang disebabkan oleh osteoartritis ini boleh berlanjutan sehingga lebih dua minggu.

Sekiranya pesakit mendapati gejala-gejala awal seperti yang dinyatakan tadi pada sendi-sendi penting, terutamanya pada lutut atau pinggul yang berlanjutan lebih dari dua minggu, mereka disaran supaya mendapatkan nasihat dan pemeriksaan dari doktor.

Diagnosis

Kebanyakan doktor dapat membuat diagnosis awal osteoartritis secara klinikal iaitu berdasarkan tanda-tanda seperti yang disebutkan tadi.

Doktor juga akan membuat pemeriksaan imbasan sinar-X terhadap pesakit-pesakit bagi mengesahkan diagnosis osteoartritis.

Imej dari imbasan sinar-X dapat menunjukkan kepada doktor tahap kerosakan sendi yang dialami pesakit osteoartritis.

Imbasan sinar-X juga dapat menolong doktor merancang pembedahan tukar ganti sendi sekiranya ianya diperlukan.

Artroskopi, iaitu penggunaan alat untuk pemeriksaan terus ke dalam sendi, juga digunakan segelintir doktor untuk mengesahkan osteoartritis dan pada masa yang sama boleh membuat rawatan mencuci sendi terbabit.

Bagaimanapun, cara ini lazimnya terhad kepada sendi-sendi yang besar seperti sendi lutut dan ianya tidak begitu popular kerana ia melibatkan pembedahan.

Minyak ikan dan EPO untuk artritis

SAYA mengalami rasa tegang dan kejang sendi di jari tangan terutama pada waktu pagi. Sekali sekala saya dapat merasai sendi bengkak dan berasa sakit lebih ketara sejak enam bulan kebelakangan ini. Selepas pemeriksaan, doktor menyarankan untuk memulakan rawatan untuk artritis rheumatoid. Apa yang dapat membantu untuk masalah saya ini?

Jawapan:

Artritis reumatoid (RA) merupakan salah satu daripada penyakit autoimun, di mana sistem pertahanan badan menyerang sel-sel normal pada sendi dan kadangkala bahagian badan yang lain juga. Secara perbandingan, ianya lebih kerap dialami oleh kaum wanita berbanding lelaki.

Beberapa kajian merumuskan suplemen minyak ikan seharusnya dianggap sebagai sebahagian daripada terapi artritis.

Asid lemak omega-3 juga menghalang aktiviti enzim aggrecanases yang memecah rawan sendi. Penghidap artritis mempunyai profil asid lemak yang tidak normal dan kekurangan sesetengah asid lemak perlu.

Memandangkan tubuh tidak boleh menghasilkan asid lemak perlu, maka kita perlu mendapatkannya melalui diet dan pengambilan suplemen.

Asid lemak perlu (EFAs) yang terdiri daripada omega-6 dan omega-3 adalah nutrien yang penting dan mempunyai agen anti keradangan.

Kebolehan asid lemak omega-3 dan omega-6 dalam mengurangkan tindak balas keradangan merupakan mekanisme utama bagi mengurangkan simptom-simptom pelbagai jenis artritis.

Penyelidikan membuktikan kombinasi minyak ikan dan minyak evening primrose dapat melegakan ketegangan sendi pada waktu pagi dan bengkak sendi dengan berkesan.

Asid lemak omega-6 dan omega-3 dengan nisbah yang seimbang iaitu 4:1 baik untuk pesakit artritis. Dr. Joseph Pepping dari Honolulu, Hawaii menjelaskan bahawa keseimbangan 4:1 adalah penting kerana omega-6 yang berlebihan boleh menjurus kepada pembekuan darah, alahan dan masalah keradangan.

Kajian yang diterbitkan dalam jurnal perubatan The Lancet mencadangkan kemerosotan sendi yang berkaitan dengan artritis boleh diperlahankan dengan pengambilan suplemen.

Ia menjelaskan kenapa suplemen seperti gabungan minyak evening primrose dan minyak ikan dalam nisbah 4:1 bermanfaat untuk merawat artritis.

Selain RA, kajian juga menyokong pengambilan asid lemak ini untuk kesihatan jantung. Kebaikan minyak ikan termasuk menurunkan tekanan darah dan paras trigliserida serta mengurangkan risiko aterosklerosis.

Tuesday, December 16, 2008

Cantik tanpa pembedahan

CANTIK selalu menjadi penilaian masyarakat pada hari ini yang sebenarnya terlalu subjektif untuk ditafsir. Kecantikan bukan sahaja meliputi wajah yang memikat tetapi lebih kepada keperibadian yang menawan termasuk aspek kebersihan diri serta sikap yang baik. Sebaliknya pada hari ini, ramai di kalangan wanita tidak menghiraukan penjagaan keseluruhan badan yang sepatutnya meliputi hujung rambut hingga ke hujung kaki.

Apabila ini berlaku maka wanita hanya memberi tumpuan kepada penjagaan wajah semata-mata sehingga masalah kesihatan badan langsung tidak dihiraukan.

Dalam pada itu, ramai pula wanita yang mangambil cara singkat untuk nampak lebih muda dengan melakukan pembedahan plastik sehingga memberi kesan yang negatif kepada kesihatan diri.

Jika diteliti, wanita yang bijak tidak hanya menjaga kecantikan wajah tetapi turut memberi perhatian serius kepada penjagaan seluruh badan seperti yang disediakan di spa.

Terdapat pelbagai jenis spa yang boleh dikunjungi mengikut keperluan diri. Spa harian menawarkan pelbagai perkhidmatan spa seperti urutan, rawatan kecantikan muka dan rawatan tubuh yang dijalankan dalam sehari.

Saturday, December 13, 2008

Tenaga semulajadi CoQ10 larut air

BAGI penduduk tua yang kian meningkat bilangannya, semakin banyak tumpuan diberi kepada langkah pencegahan, bukan sahaja terhadap berbagai jenis penyakit berkaitan penuaan, tetapi juga terhadap proses penuaan itu sendiri.

Penuaan dianggap sebagai satu proses yang akan tetap menimpa semua organisma hidup dan ia tidak dapat dielakkan dan sama sekali tidak dapat diterbalikkan.

Apabila Alexander Fleming menemui antibiotik penisilin, para doktor di seluruh dunia dan rakan sejawat beliau di Edinburgh ketawa besar apabila beliau menyatakan penisilin akan menjadi sejenis ubat yang paling mujarab untuk menentang kebanyakan jenis jangkitan.

Apabila Stanley Prusiner mula mengemukakan teori ‘prion’ untuk menghuraikan penyakit ‘Lembu Gila’ pada 1982, beliau terpaksa bersabar menerima bermacam bentuk ejekan daripada rakan sejawatnya, namun semuanya itu dapat disangkal selepas beliau memenangi Hadiah Nobel.

Kini, satu penemuan terbaru yang menakjubkan dalam bidang kesihatan, iaitu pencapaian yang dapat meningkatkan tenaga dan kecergasan, membantu sistem imun, meningkatkan kekuatan dan kesihatan jantung kita (melegakan angina dan melindungi serangan jantung, menurunkan paras kolesterol dan tekanan darah tinggi), mengekalkan gigi dan gusi yang lebih sihat.

Kemunculan terbaru ini pada umumnya berlaku secara tidak disedari oleh ramai orang di Malaysia.

Apakah kemungkinan penemuan terbaru yang ada hubung kait dengan keunggulan kesihatan ini sedikit pun tidak disedari ramai?

Ia ialah koenzim Q10 (CoQ10). CoQ10 ialah sejenis jisim yang menyerupai vitamin yang dijumpai di dalam setiap sel badan manusia.

Tenaga

CoQ10 memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga biologi Adenosine Triphosphate (ATP).

Tanpa CoQ10, badan kita tidak berupaya untuk menjana tenaga, dan tanpa tenaga kehidupan tidak akan wujud.

Semasa kita muda, sel kita sarat dengan CoQ10 untuk mengeluarkan begitu banyak tenaga bagi menggerakkan badan dengan cekap dan kuat.

Apabila semakin tua, badan kita mengeluarkan semakin sedikit CoQ10 dan ini akan menyebabkan kemerosotan pengeluaran tenaga.

Maka, kekurangan tenaga ini akan menjejaskan semua aspek kehidupan kita, mengancam kesihatan dan pada masa yang sama mempercepatkan proses penuaan badan.

Terdapat beberapa tanda amaran tentang kemerosotan tenaga, seperti yang tersenarai di bawah ini. Kenal pasti tanda-tanda yang mungkin ada kaitan dengan anda.

* Tanda Pertama: Minda anda berkata ‘pergi sekarang’ tetapi badan anda berkata ‘tunggu dahulu’.

Boleh dikatakan setiap orang yang berusia lebih 30 tahun akan melalui pengalaman seperti ini pada suatu ketika dalam hidup mereka.

Otak anda menyuruh anda pergi dan melakukan sesuatu tetapi badan anda terlampau letih untuk bergerak untuk melakukannya.

Mungkin ia merupakan suatu kegiatan yang biasa sahaja seperti pergi berjalan-jalan atau memasak ataupun sesuatu kegiatan tambahan seperti pergi bersenam di gimnasium.

Apa jua kegiatan itu, anda kelihatan seperti tidak bermaya dan tidak bertenaga untuk melakukan sebarang kegiatan.

Adakah hari anda nampaknya menjadi semakin singkat? Nampaknya anda tidak lagi dapat memasukkan semua kegiatan anda ke dalam jadual harian anda.

Misteri hari yang terasa semakin singkat seperti ini merupakan satu lagi tanda kemerosotan tenaga.

* Tanda Kedua: Anda bangun daripada tidur dan berasa lebih letih daripada sebelum tidur. Adakah anda berasa begitu susah untuk bangun setiap pagi?

Terdapat dua sebab mengapa anda bangun dari tidur dan berasa lebih letih, sama ada tidak cukup tidur atau mutu tidur yang tidak baik.

Kita memerlukan enam hingga lapan jam tidur untuk bangun pagi dengan lebih segar dan aktif. Jika anda telah pun memperolehi tidur yang cukup tetapi masih lagi bangun dengan rasa letih, maka barangkali anda sedang menghampiri krisis tenaga.

Tekanan atau ketegangan merupakan satu lagi pemusnah tidur, yang juga merupakan suatu keadaan yang lebih sukar untuk ditangani apabila anda berada di peringkat kekurangan tenaga.

Tekanan (stres) selanjutnya menyusutkan paras tenaga kita, membuatkan kita dua kali ganda lebih letih daripada sebelumnya.

* Tanda Ketiga: Ketagih untuk tidur tengah hari. Adakah anda rasa lebih letih apabila hari semakin lanjut?

Adakah anda mengelak mesyuarat yang diadakan selepas makan tengah hari kerana anda tahu anda tidak dapat membuka mata anda serta menahan mengantuk? Kelesuan pada tengah hari seperti ini merupakan satu tanda biasa kemerosotan tenaga.

* Tanda Keempat: Otak yang kabur. Adakah anda berasa lembap dan tidak dapat menumpukan fikiran ataupun mengalami kesukaran untuk memberi tumpuan pada waktu tertentu setiap hari?

Adakah ingatan anda mengecewakan anda pada sesuatu ketika? Kehilangan daya ingatan otak yang tidak ketara seperti ini merupakan satu lagi tanda yang badan anda sedang mengalami keadaan tenaga yang rendah.

* Tanda Kelima: Anda makan berlebihan kerana tenaga anda rendah. Barangkali anda juga menyimpan timbunan makanan ringan dalam laci atau peti sejuk untuk memuaskan nafsu makan anda yang seringkali berlaku apabila anda berasa letih. Apa akan jadi selepas itu?

Tenaga anda meningkat buat beberapa minit, tetapi akan merudum semula dan anda terpaksa memakan banyak lagi makanan ringan itu.

Satu-satunya yang anda dapat dari semua ini ialah tambahan berat badan sahaja. Tindakbalas badan terhadap kelaparan dan keletihan adalah hampir sama.

Ramai antara kita silap tanggapan kerana menyifatkan keletihan sebagai kelaparan dan terus mencari makanan walaupun anda tidak perlu berbuat demikian, akibatnya berat badan yang tidak diingini itu akan bertambah.

Keterangan di atas adalah beberapa tanda kemerosotan tenaga yang jika diabaikan akan menyebabkan kesusutan dalam sistem tenaga anda, yang akhirnya akan menjejaskan setiap aspek kehidupan anda.

Sekiranya anda sedang mengalami satu atau lebih tanda-tanda amaran ini, anda boleh mengambil langkah untuk meningkatkan semula sistem tenaga anda.

Walaupun CoQ10 wujud secara semulajadi dalam beberapa jenis makanan seperti daging lembu dan sayuran, jumlah CoQ10 dalam makanan ini adalah kecil.

Adalah sukar untuk mendapatkan jumlah CoQ10 yang mencukupi setiap hari dari makanan kita semata-mata. Oleh itu antara penyelesaian terhadap masalah ini ialah melalui pengambilan suplemen CoQ10.

Panduan membeli suplemen

Kebiasaannya suplemen-suplemen CoQ10 tidak dapat diserap dengan mudah oleh badan (serbuk CoQ10 yang diampaikan dalam minyak soya, di dalam kapsul gel lembut; pil-pil yang berasaskan serbuk; atau kapsul gelatin keras yang diisikan dengan serbuk).

Ini adalah kerana saiz zarah CoQ10 adalah sangat besar, dan tambahan pula ianya tidak larut air serta tidak begitu larut dalam lipid yang membuatnya sukar untuk diserap oleh badan.

Namun demikian, terdapat satu bentuk CoQ10 yang larut air (hydrosoluble) dan diperbuat dengan menggunakan teknologi ‘Biosolv’ yang dipatenkan.

Ini dapat mengurangkan saiz zarah CoQ10 daripada 25 hingga 70 mikron kepada kurang 0.3 mikron, malah saiz ini adalah lebih kecil daripada saiz bakteria! Oleh itu ia dapat diserap dengan mudah ke dalam aliran darah.

Apa yang tidak dapat diserap ke dalam aliran darah tidak boleh digunakan oleh badan. Dengan mengambil CoQ10 larut air, lebih banyak CoQ10 boleh diserap ke dalam aliran darah untuk meningkatkan paras tenaga dalam badan anda.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan.

Teka-teki

1. Kenape orang baru bercinta suka meraba-raba?
Sebab cinta itu buta

2. Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Kuih salah bikin.

3. Binatang ape power Karate?
Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.

4. Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Pintu yang ade tulis 'TARIK'

5. Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Usus

6. Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Kutu rambut

7. Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
Neneknye si katak

8. Knape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
Sbb lelaki ni kan 'buaya'

9. Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
Sekretari baik..................'Selamat pagi tuan'
Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni tuan'

10. Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
Dua-dua tak kenal korang...hehe

11. Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
Tukang gali kubur

12. Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
Tahi hidung

13. Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile ape...

14. Gajah terbang dengan ape?
Dengan susah payah......

Saturday, December 6, 2008

Rambut sihat perlukan nutrien

“RAMBUT saya mengalami keguguran yang agak serius dan tidak bermaya. Dengan bantuan rawatan rambut, saya memperoleh kesan yang lebih baik. Adakah suplemen yang dapat membantu saya melengkapkan rawatan sedia ada dan menyihatkan rambut?,’’

Jawapan:

Rambut yang sihat memerlukan nutrien yang mencukupi untuk menyuburkan folikel rambut. Stres, diet yang tidak seimbang, perubahan hormon (yang banyak dialami semasa kehamilan), jangkitan kulat pada kulit kepala dan sesetengah penyakit seperti lupus, rawatan kemoterapi boleh menyumbang kepada keguguran rambut.

Namun begitu, ia juga mungkin disebabkan oleh kekurangan nutrien dan juga faktor genetik. Tanpa rawatan ia boleh menjurus kepada masalah botak. Dengan itu, adalah penting untuk mengenalpasti punca masalah terlebih dahulu.

Mineral zink penting dalam mencegah keguguran rambut dan menguatkan akar rambut. Ia merangsang pertumbuhan rambut yang sihat dan mungkin memperlahankan keguguran rambut.

Memandangkan zink boleh memainkan peranan untuk meningkatkan fungsi tiroid, ia juga mungkin bermanfaat untuk mereka yang mempunyai masalah kuku yang rapuh atau kekurangan rambut akibat tiroid kurang aktif. Dalam masa yang sama, mengambil vitamin dan mineral juga bermanfaat untuk mencegah keguguran rambut.

Pengambilan vitamin B kompleks juga mungkin membantu terutamanya jika ia berpunca daripada stres yang berpanjangan dan kekurangan nutrien. Tingkatkan pengambilan ikan, khususnya ikan dengan asid lemak yang ditangkap dari perairan sejuk seperti makerel dan salmon yang tinggi dengan kandungan asid lemak omega-3.

Gingko untuk otak dan telinga

“SAYA berminat untuk mencuba suplemen gingko sebagai suplemen harian. Saya berusia 57 tahun dan bermasalah dengan telinga berdengung. Ahli farmasi ada menyatakan bahawa pengambilan gingko bermanfaat untuk otak. Diharap maklumat daripada pihak tuan dapat membantu saya dalam membuat pilihan dan adakah pada usia begini sudah terlewat untuk saya mengambil suplemen?,’’

Jawapan:

Walau apapun usia kita, masih belum terlambat untuk memulakannya. Ini kerana terdapat banyak kajian yang menunjukkan pengambilan makanan tambahan bermanfaat untuk memperbaiki tahap kesihatan. Contohnya, kajian klinikal ke atas gingko mendapati bahawa ia bermanfaat kepada mereka yang menghidap Alzheimer (masalah otak yang menjejaskan keupayaan seseorang dari segi ingatan, pemikiran dan percakapan) yang banyak menjejaskan mereka yang berusia lanjut.

Berdasarkan kajian, pengambilan sebanyak 120 hingga 240 miligram (mg) gingko sehari selama tiga hingga enam bulan memberi kesan yang signifikan ke atas fungsi kognitif di kalangan penghidap Alzheimer. Keberkesanannya adalah setanding dengan donepezil, ubat yang digunakan dalam rawatan penyakit Alzheimer.

Tinitus atau masalah telinga berdengung boleh dikaitkan dengan banyak faktor seperti jangkitan, pengumpulan tahi telinga yang serius, kecederaan kepala dan leher, pengambilan ubat tertentu dan juga penyakit kardiovaskular (arteri-arteri kecil yang menghala ke bahagian dalaman telinga boleh tersumbat dengan kolesterol yang boleh menjejaskan pendengaran).

Selain itu, elakkan daripada terdedah kepada bunyi yang kuat secara berterusan. Pendedahan kepada bunyi kuat merosak dan memusnahkan sel rerambut yang dipanggil silia dalam telinga. Bunyi yang kuat juga boleh menjadikan arteri kejang dan mengurangkan bekalan darah ke koklea.

Mereka yang menghidap tinitus juga memperoleh manfaat dengan pengambilan gingko. Dalam ujian ke atas 103 orang penghidap tinitus peringkat awal, 50 peratus daripadanya memperoleh perubahan positif atau simptom tinitus semakin hilang dalam masa 70 hari berbanding kumpulan plasebo.

Legakan iritasi mata dengan bilberi

“MATA saya mudah berair dan kering yang mendatangkan ketidakselesaan. Adakah ini menunjukkan mata saya memerlukan nutrien tambahan untuk fungsi yang lebih abaik?

Atau adakah ia berkait rapat dengan kerja saya yang memerlukan penggunaan komputer sepanjang masa dan juga tabiat gemar menonton televisyen?,’’

Jawapan:

Mata boleh terbeban apabila kita terlibat dengan aktiviti yang memerlukan penumpuan mata seperti menonton televisyen atau menggunakan komputer untuk suatu tempoh yang lama. Sekiranya keadaan ini berterusan, mata mudah mendapat iritasi seperti mata yang kering, pedih dan letih.

Tanpa usaha mengelak iritasi, ia boleh mendatangkan ketidakselesaan, kurang daya tumpuan dan menjejaskan produktiviti. Elakkan merenung skrin komputer terlalu lama. Jarakkan juga penglihatan daripada televisyen pada anggaran yang selamat.

Rehatkan mata dengan lebih kerap bagi mengurangkan tekanan pada mata dengan memejamkannya selama beberapa ketika atau dengan melakukan senaman mata. Antara senaman mata yang boleh dilakukan ialah dengan menggerakkannya dalam gerakan membulat tanpa menggerakkan kepala.

Formulasi herba yang menggabungkan ekstrak buah bilberi, herba Eyebright dan ekstrak Lycium, sangat baik untuk penjagaan mata. Ekstrak bilberi mengandungi paras bioflavonoid yang tinggi terutamanya antosianin, iaitu sejenis antioksida yang berkesan dan penting untuk kesihatan mata dan tisu vaskular.

Ekstrak bilberi terbukti boleh mempercepatkan pemulihan semula rodopsin iaitu pigmen yang sensitif pada cahaya. Rodopsin terdapat pada bahagian rod retina dan terlibat dalam memperbaiki ketajaman penglihatan dalam cahaya yang malap.

Eyebright pula ialah sejenis lagi herba yang terkenal untuk merawat masalah penglihatan dan jangkitan mata seperti konjuntivitis, melegakan rasa tidak selesa, iritasi, kegatalan dan kemerahan. Ianya kaya dengan beta-karotena yang penting untuk mata yang sihat. Sebagai sumber karotenoid, Lycium membantu memperbaiki rabun malam dan penglihatan yang kabur.

Pemakanan juga boleh membantu dalam penjagaan mata. Adalah digalakkan untuk meningkatkan pengambilan sayur-sayuran hijau dan segar secara mentah. Aprikot, mangga, beri biru, lobak merah dan keladi adalah contoh buah-buahan dan sayur-sayuran yang boleh membantu meningkatkan tempoh daya penglihatan yang baik. Kesemuanya kaya dengan vitamin A bagi menyihatkan mata dan mencegah mata dari mudah menjadi letih, gatal, sensitif pada cahaya dan rabun malam.

Thursday, December 4, 2008

Kalau isteri berjawatan tinggi

Kalau isteri berjawatan tinggi atau seorang yang terkenal maka rumahtangga mereka akan berada dalam keadaan:
Suami sering merasa hina diri (inferioritycomplex ) terhadap isteri. Isteri tidak melayan dengan sepatutnya, maklumlah sibuk dengan tugas dan sibuk melayan orang lain. Suami selalu tinggal sendiri. kalau isteri ada di rumah pula dia merasai berhadapandengan orang besar, yang dihormati ramai, maka masakan mudah baginya untuk mengajak isteri bermesra-mesra dan melayannya dengan baik. kerana itu hiduplah suami dalam keadaan kesunyian selalu dengan rasa rendah diri. Kebahagiaan bersuami-isteri dan berkasih sayang tidak akan terasa lagi.


Oleh kerana isteri biasa mengarah-arahkan pekerja bawahannya atau orang ramai, maka tentu dia terbawa-bawa ke rumah, yakni suka mengarah suami. Apa lagi kalau suaminya berjawatan kecil, sepertilah orang bawahnya. Maka dalam keadaan apa pun suami akan rasa hina diri. Mengalah sajalah suami. Ikut sahaja apa isteri kata. kalau pun kadang-kadang ia tidak suka dengan perkara itu, terpaksa ditekan-tekan rasa. Pendeknya jadual rumahtangga akan diatur oleh isteri. "Kita balik kampung bang" "Kita keluar bang" "Malam ini jangan kacau I bang, I letihlah," dan sebagainya.


Bila suami ajak ziarah emak di kampung, dia jawab, "Saya ada mesyuarat esok, tidak boleh cuti." Kadangpula suami ajak pergi kenduri kahwin dijawab, "I ada`appointment' petang ini. "Sewaktu-waktu suami ajak kebilik tidur dia jawab, "I nak siapkan `speech' untuk esok. Abang masuklah dulu" Isteri jadi tuan. Suami jadi khadam. Orang yang tidak tahu mereka itu suami isteri akan menyangka suami itu orang gajinya.


Isteri sentiasa keluar. Siang keluar, malam keluar. Bila balik, sudah letih. Maka suami akan menjadi orang bujang. Ada isteri macam tidak ada isteri. Sebab dia tidak dapat miliki isteri itu. Hanya boleh dipandang-pandang, boleh dipegang sekali-sekali. Tetapi tidak boleh dikawal mengikut kehendak suami. Oleh kerana isteri ada jadual sendiri dan ada pandangan sendiri, maka selalunya arahan suami akan dibahas dan dipertikaikan. Suami jarang merasai isterinya taat padanya. Pun jarang si isteri meminta keizinannya untuk melakukan sesuatu.

Wednesday, December 3, 2008

ROMANCE MATHEMATICS


smart man + smart woman = romance
smart man + dumb woman = affair
dumb man + smart woman = marriage
dumb man + dumb woman = pregnancy

OFFICE ARITHMETIC
smart boss + smart employee = profit
smart boss + dumb employee = production
dumb boss + smart employee = promotion
dumb boss + dumb employee = overtime

SHOPPING MATH
a man will pay $20 for a $10 item he needs.
a woman will pay $10 for a $20 item that she doesn't need.

GENERAL EQUATIONS & STATISTICS
a woman worries about the future until she gets a husband.
a man never worries about the future until he gets a wife.
a successful man is one who makes more money than his wife can spend.
a sucessful woman is one who can find such a man.

HAPPINESS
to be happy with a man, you must understand him a lot and love him a
little.

to be happy with a woman, you must love her a lot and not try to
understand her at all.

LONGEVITY
married men live longer than single men do, but married men are a lot
more willing to die.

PROPENSITY TO CHANGE
a woman marries a man expecting he will change, but he doesn't.
a man marries a woman ecpecting that she won't change, and she does.

DISCUSSION TECHNIQUE
a woman has the last word in any argument.
anything a man says after that is the beginning of a new argument.

HOW TO STOP PEOPLE FROM BUGGING YOU ABOUT GETTING MARRIED
old aunts used to come up to me at weddings, poking me in the ribs
and cackling, telling me, "You're next." They stopped after I started
doing the same thing to them at funerals.

SEND THIS TO SMART WOMAN WHO NEEDS A LAUGH AND TO THE SMART GUYS YOU
KNOW CAN HANDLE IT.

Sunday, November 30, 2008

wanita yg patut dijauhi oleh kaum lelaki

1. Wanita kategori liar.

Inilah jenis wanita yang sering dinasihati oleh mana-mana ibu untuk dijauhi. Pada awalnya, perhubungan dengan wanita sebegini sememangnya menyeronokan.

Dia selalu melakukan sesuatu di luar jangkaan. Perasaan selalu mencuba sesuatu yang bagus, tetapi sikap cuba-cubanya tidak wujud sempadan. Kita teruja dengan kegilaannya tetapi tak kita sedar, tersadung dalam masalah yang diciptanya.

2. Wanita si Bom jangka.

Wanita bersifat bom jangka seumpama emosi yang akan meletus tanpa apa-apa amaran ketika anda menjangka semuanya erkawal.

Dia kelihatan normal luarannya sehinggalah kita menjadi sasarannya.

Individu seperti ini bukan sahaja menjadi bom jangka dalam emosi kemarahan malah emosinya akan mengubah keputusan-keputusan penting.

3. Wanita si Gula-gula

Gadis muda seumpama gula-gula yang melihat kita sebagai pembimbingnya dan menyukai kewujudan kita.

Dalam keadaan ini kita seolah-olah bertindak seperti seorang yang mengajarnya untuk menjadi wanita idaman dan cuba mencipta kehidupan yang penuh kematangan untuknya.

Hakikatnya kita sudah tertipu, gadis muda seumpama ini sebenarnya sedang menguji kuasa tarikan yang ada pada dirinya.

4. Wanita si Bintang

Wanita bersifat bintang menjadikan pasangannya sebagai jalan untuk mempopularkan atau menguntungkan dirinya semata-mata, lebih-lebih lagi jika dia mempunyai keinginan besar terhadap sesuatu yang jelas bukannya diri kita.

5. Wanita si Penggapai.

Penggapai mempunyai kedudukan kewangan lebih dari apa kita miliki dan dia menyukai keadaan demikian, ia memberi jaminan kepada dirinya.

Mengapa dia suka? Dia memilih pasangan yang bukan dalam kelompoknya agar ia memberinya ruang bergerak.

Kita menjadi sasaran jika matlamat kewangannya gagal, dan kita dilihat sebagi punca terbazir masanya sekadar untuk aktiviti bersama.

Dia cenderung mengatakan setiap usahanya adalah untuk kebahagian bersama.

6. Wanita yang Tercedera.

Hubungan yang terjejas menjadikan wanita dalam kategori ini tercedera emosinya sepanjang masa.

Kewujudan kita adalah kapal persinggahannya sementara baginya untuk memikirkan kesilapannya, apa yang terjadi, siapakah dia dan apa yang perlu dilakukannya.

Sepanjang kita menjadi pasangannya, kita mendengar segala kisah buruknya. Kita akan menjadi pendengar setia kisah sedihnya semalam, hari ini dan esok.

Dalam jangkaan kita kewujudannya untuk menyintai kita, tetapi dia lebih memikirkan keadaan dirinya.

Saturday, November 29, 2008

Karbohidrat dan Realitinya

Apakah karbohidrat?

Karbohidrat adalah zat makanan yang terbina strukturnya dari GULA. Ia terbahagi kepada

2 jenis iaitu Karbohidrat Ringkas dan Karbohidrat Kompleks.

Yang manakah karbohidrat yang patut kita makan?
Karbohidrat yang baik ialah Karbohidrat Kompleks dan yang perlu dihindarkan ialah
Karbohidrat Ringkas.

Apakah sumber Karbohidrat Kompleks yang patut kita ambil?
Sumber Karbohidrat Kompleks ialah roti bijirin tulen, bijirin dan beras, kacang pis, kekacang yang dikeringkan,jagung, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Apa pula sumber Karbohidrat Ringkas yang patut kita elakkan?
Sumber Karbohidrat Ringkas ialah beras putih, roti putih, coklat, gula, susu, jus buah-buahan, soda serta kebanyakkan makanan pencuci mulut.

Kenapa Karbohidrat Ringkas merbahaya untuk badan jika diambil berlebihan?
Karbohidrat Ringkas amat mudah dihadam dan diserap badan. Ini dengan mudahnya akan meningkatkan paras gula dalam darah dan tubuh akan merembeskan Insulin dengan banyak. Ia juga akan menurunkan paras Kolestrol Baik iaitu HDL yang berfungsi untuk mengelakkan serangan sakit jantung.

Bagaimana makanan diukur karbohidratnya jika dilihat dari segi kesan kepada tubuh?
Ada satu cara pengukuran dimana ia menunjukkan kadar penukaran karbohidrat kepada glukosa (gula) dan ia dipanggil Indeks Glisemik (GI). Makanan yang tinggi GI boleh menaikkan paras gula dalam darah dengan cepat sementara GI yang rendah akan melepaskan glukosa sedikit demi sedikit ke dalam aliran darah. Contoh ukuran GI mengikut tangga menurun;
Maltosa (GI:150)
Glukosa (GI:137)
Lucozade (GI:136)
Emping Jagung (CornFlakes) (GI: 119)
Roti Putih (GI: 100)
Minuman bergas (GI: 97)
Minuman kordial (GI: 94)
Coklat (GI: 91)

*Semua diatas karbohidrat tidak baik

Manakala berikut adalah contoh karbohidrat yang baik;
Buah Pear (GI: 53)
Susu Kacang Soya (GI: 43)
Kacang Tanah (GI: 21)

Saya belajar satu perkara yang saya anggap baik sebelum ini tetapi sebenarnya tidak. CornFlakes sebenarnya mempunyai GI yang tinggi! Saya perlu kurangkan pengambilannya. Anda juga boleh dengan mengambil satu langkah yang akan mengubah sedikit kesihatan anda dengan menukar menu roti putih kepada roti bijirin.

Harganya sedikit mahal, mungkin 40-50 sen lebih mahal tetapi jika dibanding dengan tahap GI nya, kita mungkin dapat menyelamatkan diri kita dari penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi atau serangan sakit jantung yang kosnya
sangat tinggi sehingga tidak ternilai kerana ia mungkin akan meragut kebahagiaan kita dan orang yang kita sayang.

Untuk pengemar minuman ringan, anda juga boleh mulakan dengan sedikit perubahan, ambil minuman berasaskan soya. Cuma berhati-hati dengan kadar gula yang ada dalam minuman tersebut.

Semoga kita berjumpa lagi di siri yang akan datang.

Salam kesihatan!

Friday, November 28, 2008

BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast
People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level.
This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.

2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.

6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.
7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage...

10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain

Tuesday, November 25, 2008

Mineral zink penting untuk kesihatan prostat


"SELAIN mengambil suplemen herba untuk masalah melegakan simptom-simptom pembesaran prostat, saya dicadangkan agar turut mengambil suplemen zink. Apakah manfaat zink kepada kesihatan?"

Jawapan:
Walaupun mineral zink tidak banyak dibincangkan, namun sejumlah kecil mineral zink memainkan pelbagai peranan kepada fungsi tubuh. Zink diperlukan untuk penyerapan vitamin B kompleks, penyembuhan luka dan parut, membantu penghadaman karbohidrat dan pelbagai lagi.

Zink juga diperlukan untuk tumbesaran dan perkembangan organ reproduktif, kesihatan rambut serta kuku. Bagi prostat, ia menggunakan mineral zink jauh lebih banyak berbanding organ lain. Zink terlibat dalam mengurangkan paras hormon prolaktin yang turut memainkan peranan dalam penukaran hormon testosteron kepada dihidrotestosteron. Dengan itu, kekurangan zink dikaitkan dengan keradangan dan pembesaran prostat.

Pengambilan mineral zink mungkin boleh mengelak dan mengurangkan simptom pembesaran kelenjar prostat. Prostat yang membesar didapati mengandungi paras zink yang rendah berbanding biasa. Makanan yang kaya dengan zink termasuklah bijirin penuh, daging merah, kerangan seperti tiram, udang, kekacang dan bijian terutamanya walnut, kacang hazel dan badam dan kacang soya. Sebagai alternatif, anda boleh mengambil suplemen zink yang digabungkan dengan vitamin C untuk kesan sinergistik.

Suplemen untuk lelaki


"SAYA seorang wanita berusia pertengahan 40-an. Sejak kebelakangan ini kehidupan hubungan intimasi saya dan suami kian merosot. Saya rasakan prestasi suami saya tidak sebaik dahulu. Adakah ia berkait rapat dengan umur (suami berusia lewat 50-an) dan tekanan di mana saya dapati dia keletihan dan tidak banyak bercakap? Ia merisaukan saya dan apakah yang boleh membantunya?"

Jawapan:
Kesihatan yang baik boleh dilihat melalui keceriaan wajah dan juga tingkah laku yang positif. Ia turut memberi impak kepada orang di sekelilingnya. Kesihatan seksual memerlukan penjagaan kesihatan fizikal, emosi dan mental yang baik. Masalah emosi seperti kemurungan dan tekanan boleh menyumbang antara sepuluh hingga dua puluh peratus kepada masalah kemerosotan fungsi syahwat.

Tanda-tanda kemerosotan kesihatan seksual adalah seperti tidak berminat memulakan hubungan intim, keinginan yang semakin berkurang, kurang berfikir dan tidak berminat untuk hubungan intim apabila tidak melakukan dalam satu-satu masa yang agak lama. Sekiranya seseorang itu mengalami masalah kesihatan seperti diabetes, penyakit jantung atau sedang mengambil ubat-ubatan dalam tempoh yang lama, kemerosotan fungsi seksual atau lemah syahwat adalah antara kesan sampingan yang lazim bagi mereka.

Tidak dapat dinafikan peranan hormon lelaki turut memainkan peranan kepada fungsi seksual. Penurunan paras hormon ini boleh dikaitkan dengan peningkatan usia. Tingkatkan kemesraan dan kasih sayang dengan orang tersayang. Tangani stres dengan baik. Amalan senaman secara berkala juga memberi impak besar kepada kecergasan dan stamina, melegakan tekanan dan memperbaiki peredaran darah yang berperanan besar kepada kesihatan seksual.

Amalan pengambilan suplemen boleh melengkapkan lagi regimen kesihatan. Suplemen yang mengandungi herba-herba terpilih seperti Horny goat weed, Ginseng, Puncture vine, Muira Puama, Withania, Damiana dan Ginkgo boleh diamalkan sebagai suplemen harian mungkin dapat membantu anda memperoleh kesihatan seksual yang lebih baik. Withania telah digunakan sejak dahulu sebagai tonik untuk menangani stres dan kepenatan. Horny goat weed pula dipercayai dapat meningkatkan libido.

Damiana juga turut berperanan dalam meningkatkan kepekaan saraf dan juga merangsang keinginan dan kualiti hubungan intim. Dengan itu, suplemen yang menggabungkan ketujuh-tujuh herba ini mungkin bermanfaat untuk meningkatkan kualiti kesihatan dan prestasi seksual anda.

Wednesday, November 12, 2008

Personaliti mengikut jenis darah

DARAH O

Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan.

Sekiranya menginginkan sesuatu, kamu akan! berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun. Ada kalanya kamu dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu kamu juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri kamu sendiri.

Oleh yang demikian kamu harus lebih bijak mengawal emosi diri mu agar tidak dikuasai dengan tekanan.


DARAH A

Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup kamu. Kamu gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan kamu juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan. Kamu bijak bergaul dengan individu di sekeliling mu dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan mu. Sikap sensitif, Sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri kamu itu melambangkan bahawa kamu tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang.

Walau bagaimanapun ada kalanya kamu agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat. Kamu harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja kamu itu, kesihatan diri pula yang terabai.


DARAH B

Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan mu. Kamu lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula kamu adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara.

Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, kamu lebih gemar melaksanakannya dengan cara kamu sendiri. Kamu adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri kamu untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu.

Kamu adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap kamu yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri mu dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Kamu harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.


DARAH AB

Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yang jelas terpancar dalam diri individu yang tergolong dalam kategori darah berjenis AB ini. Kamu juga sentiasa menghormati orang lain dan ini menjadikan individu yang berada di sekeliling mu berasa selesa untuk berdampingan dengan mu.

Kamu juga memiliki sikap humor semula jadi dalam diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria. Namun ada satu perkara yang harus kamu perbaiki dalam diri kamu itu. Kamu perlu lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri. Jangan biarkan orang lain membuat keputusan untuk diri kamu sendiri.

Sunday, November 9, 2008

Khasiat sebiji pisang......

Kaum wanita DINASIHATI memakan sebiji pisang sehari di awal pagi
untuk mencegah kanser, Dan ubat yang paling mujarab ialah meminum air
masak sebaik sahaja bangun dari tidur. Kos perubatan yang dapat
dijimatkan

Sebiji pisang (20sen) x 30hari = RM6.00 sebulan.
Kos makan pisang setahun RM6.00 x 12 bulan= RM 72.00
Kos makan pisang sepanjang hayat umur 60 tahun = RM 72.00 x 60
tahun = RM 4320.00 saja

Kos perubatan Kimoterapi yang dapat dijimatkan sekali rawatan x
8 Cycle =RM 40,000. 00 kos paling murah. Satu cycle je RM 5000.00 .
cancer menyerang semula jika kita tidak menjaga pemakanan dan
kesihatan kita.
_____________________________________________
Going Bananas

Bananas... This is very interesting.
After Reading THIS, you'll NEVER look at a banana in the same
way again -

Bananas. Containing three natural sugars - sucrose, fructose and
glucose combined with fiber, a banana gives an instant, sustained and
substantial boost of energy.

Research has proven that just two bananas provide enough energy
for a strenuous 90-minute workout. No wonder the banana is the number
one fruit with the world's leading athletes.

But energy isn't the only way a banana can help us keep fit. It
can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and
conditions, making it a must to add to our daily diet.

Depression:
According to a recent survey undertaken by MIND amongst people
suffering from depression, many felt much better after eating a banana.
This is because bananas contain tryptophan, a type of protein
that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve
your mood and generally make you feel happier.

PMS: Forget the pills - eat a banana. The vitamin B6 it contains
regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Anemia :
High in iron, bananas can stimulate the production of
haemoglobin in the blood and so helps in cases of anemia.

Blood Pressure:
This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet
low in salt, making it the perfect to beat blood pressure.

So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed
the banana industry to make official claims for the fruit's ability to
reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power:
200 students at aTwickenham (Middlesex) school were helped
through their exams this year by eating bananas at breakfast, break, and
lunch in a bid to boost their brain power.

Research has shown that the potassium-packed fruit can assist
learning by making pupils more alert.

Constipation:
High in fiber, including bananas in the diet can help restore
normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting
to laxatives.

Hangovers:
One of the quickest ways of curing a hangover is to make a
banana milkshake, sweetened with honey. The banana calms the stomach
and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels,
while the milk soothes and
re-hydrates your system.

Heartburn:
Bananas have a natural antacid effect in the body, so if you
suffer from heartburn, try eating a banana for soothing relief.

Morning Sickness:
Snacking on bananas between meals helps to keep blood sugar
levels up and avoid morning sickness.

Mosquito bites:
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the
affected area with the inside of a banana skin. Many people find it
amazingly successful at reducing swelling and irritation.

Nerves:
Bananas are high in B vitamins that help calm the nervous
system.

Overweight and at work?
Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure
at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps.
Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese
were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that,
to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar
levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep
levels steady.

Ulcers:
The banana is used as the dietary food against intestinal
disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw
fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It
also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the
lining of the stomach.

Temperature control:
Many other cultures see bananas as a 'cooling' fruit that can
lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers.
In Thailand , for example, pregnant women eat bananas to ensure their
baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affective Disorder
(SAD): Bananas can help SAD sufferers because they contain the
natural mood enhancer tryptophan.

Smoking:
Bananas can also help people trying to give up smoking. The B6,
B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them,
help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress:
Potassium is a vital mineral, which helps normalize the
heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water
balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby
reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of
a high-potassium banana snack.

Strokes:
According to research in 'The New England Journal of Medicine
'eating bananas as part of a regular diet can cut the risk of death by
strokes by as much as 40%!'

Warts:
Those keen on natural alternatives swear that if you want to
kill off a wart, take a piece of banana skin and place it on the wart,
with the
yellow side out. Carefully hold the skin in place with a plaster
or surgical tape!

So, a banana really is a natural remedy for many ills. When you
compare it to an apple, it has four times the protein, twice the
carbohydrate, three times the phosphorus, five times the vitamin A and
iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in
potassium and is one of the best value foods around.

Saturday, November 8, 2008

Spirulina bekalkan nutrien untuk kecergasan

''APAKAH produk semula jadi yang mengandungi pelbagai jenis nutrien penting yang lengkap dalam satu makanan tambahan? Saya sentiasa sibuk dan memerlukan pemakanan kesihatan untuk kekal cergas,''

JAWAPAN:

Spirulina merupakan makanan tambahan yang dicadangkan pengambilannya kerana komponen khasiat yang tinggi.

Spirulina mengandungi lebih daripada 60 peratus protein dan kaya dengan beta karotena, vitamin B, mineral, asid gama linolenik (GLA), enzim, pigmen (klorofil, fikosianin dan xantofil) serta mikronutrien yang diperlukan untuk pembaikan sel tubuh.

Spirulina organik sesuai untuk sebarang diet kerana ia senang dihadam, rendah kalori, rendah lemak dan mengandungi pelbagai nutrien penting juga bermanfaat untuk detoksifikasi.

Ia juga meningkatkan stamina dan daya ketahanan tubuh dan mengelakkan keletihan. Kepelbagaian nutrien yang terkandung dalam spirulina memberi kelebihan berbanding dengan sesetengah suplemen lain yang mengandungi vitamin tertentu sahaja.

Selain itu, pengambilan nutrien anti radikal bebas seperti beta karotena, vitamin C, E dan mineral zink dan selenium penting untuk melindungi daripada penyakit degeneratif.

Jangan lupa untuk meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dalam diet seharian anda kerana ia diperlukan untuk kesihatan dan kecergasan.

Saturday, November 1, 2008

Sendi sihat memerlukan tulang sihat

KESIHATAN sendi dan tulang adalah sesuatu yang merisaukan mereka yang berumur 40 tahun ke atas.

Dua penyakit paling biasa dialami berkaitan dengan penuaan ialah Osteoarthritis dan Osteoporosis (oste/osteo bermakna tulang) dalam bahasa Yunani.

Tulang yang rapuh akibat osteoporosis telah lama dianggap sebagai suatu faktor risiko kepada penyakit Osteoarthritis.

Jika Osteoarthritis ada kaitan dengan radang serta artritis haus dan lusuh, Osteoporosis pula berkaitan dengan kekuatan dan kepadatan tulang.

Kita memerlukan tulang yang berfungsi seperti biasa untuk menjalankan kegiatan harian. Osteoarthritis (OA) berlaku akibat rawan yang meliputi penghujung tulang atau sendi menjadi haus.

Dikenali sebagai arthritis haus dan lusuh, OA menyebabkan kesakitan sendi, bengkak dan kecacatan.

Anda mungkin menyedari tentang tanda-tanda OA seperti kekejangan pada waktu pagi, sendi sedikit membengkak dan rasa sakit.

Ia merangkumi setiap sendi termasuk leher dan belakang. Jika teruk, OA boleh menyebabkan ketidakselesaan, kesakitan dan juga hilang upaya (bergerak).

* Sokongan Nutrisi untuk Osteoatritis

Glukosamina dan kondroitin merupakan komponen semula jadi yang hadir di dalam tisu sendi yang sihat.

Tugasnya ialah untuk membekalkan bahan mentah semula jadi yang diperlukan oleh rawan untuk memperbaiki dan membina semula strukturnya dan menumpaskan enzim semula jadi yang boleh merosakkan rawan.

Mengambil suplemen Glukosamina dan Kondroitin membantu:

* Membina dan membaiki rawan

* Memperlahankan perkembangan OA

* Melincirkan sendi-sendi

* Mengurangkan kesakitan sendi-sendi dan kekakuan

* Meningkatkan keselesaan pergerakan

Kebelakangan ini, suplemen Glukosamina dan Kondroitin telah mempunyai ramai pengikut sehingga mendorong pihak berkuasa Amerika Syarikat untuk menjalankan kajian klinikal terbesar pernah dilakukan terhadap Glukosamina dan Kondroitin untuk menguji keberkesanannya.

Maklumat terperinci ujian (GAIT) telah pun diterbitkan dalam New England Medical Journal pada 23 Februari 2006.

Ujian GAIT disifatkan sebagai 'ujian paling ketat dan rapi sehingga kini' dalam menilai keberkesanan Glukosamina dan Kondroitin terhadap sakit lutut yang berkaitan dengan Osteoathritis (OA).

Ujian GAIT telah membuktikan bahawa gabungan dua suplemen ini (Glukosamina + Kondroitin) lebih berkesan untuk merawat sakit lutut OA di peringkat sederhana sehingga teruk berbanding Celecoxib, sejenis perencat COX-2 (ubat anti inflamasi).

* Pencegahan Osteoporosis

Osteoporosis ialah keadaan kekurangan khasiat dikenali 'tulang rapuh'. Keadaan ini, terutamanya pada tulang belakang, berlaku apabila tulang pergelangan tangan dan pinggul menjadi nipis dan menjadikan struktur tulang lemah dan mudah retak.

Tulang sebenarnya adalah tisu hidup dan selalunya mempunyai tindak balas biokimia di mana ianya bergantung kepada nutrien mikro dan sistem enzim yang berbeza-beza.

Seperti mana tisu hidup yang lain, tulang juga memerlukan pelbagai bekalan khasiat untuk mengekalkan kekuatan, jisim dan strukturnya.

Pemakanan moden hari ini seperti roti putih, gula putih dan lemak yang tinggi adalah tersangat kurang khasiatnya untuk tulang.

Pengambilan daging dan air berkarbonat yang banyak turut menyumbang kepada penurunan kadar penyerapan kalsium oleh badan.

Kekurangan pengambilan khasiat yang diperlukan oleh tulang seterusnya boleh menyumbang kepada osteoporosis.

Sekiranya osteoporosis tidak dicegah atau dibiarkan tanpa rawatan, ia akan bertambah teruk secara perlahan-lahan, tanpa rasa sakit, sehinggalah salah satu daripada tulang yang rapuh itu mengalami keretakan atau patah.

* Panduan Membeli Suplemen

Apabila anda mencari suplemen untuk kesihatan sendi dan tulang, pilihlah suplemen Ostepakej 3 dalam 1 yang baik yang menggabungkan Glukosamina dengan Kondroitin bersama Kalsium, serta manfaat- manfaat tambahan daripada Magnesium, Vitamin D, Boron, Mangan, Zink dan Kuprum.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan.

Take note...don't always sleep late!!


Good rest and sound sleep is very
Important...
if u don't sleep well,

The toxic in your body will accumulate..
Affecting your health and your mood...


The main causes of liver damage are:
1. Sleeping too late and waking up too late are the main cause.
2. Not urinating in the morning.
3. Too much eating.
4. Skipping breakfast.
5. Consuming too much medication.
6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, and artificial
sweetener.
7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when
frying, which includes even the best cooking oils like olive oil. Do not consume
fried foods when you are tired, except if the body is very fit..
8. Consuming overly done foods also add to the burden of liver. Veggies should be
eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting,
do not store.

We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our body to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'


Because: Evening at 9 - 11pm : is the time for eliminating unnecessary/ toxic chemicals (de-toxification) from the antibody system (lymph nodes). This time duration should be spent by relaxing or listening to music. If during this time a housewife is still in an unrelaxed state such as washing the dishes or monitoring children doing their homework, this will have a negative impact on her health.


Evening at 11pm - 1am : The de-toxification process in the liver, and ideally should be done in a deep sleep state. Early morning 1 - 3am : de-toxification process in the gall, also ideally done in a deep sleep state.

Early morning 3 - 5am : de-toxification in the lungs. Therefore there will sometimes be a severe cough for cough sufferers during this time. Since the de-toxification process had reached the respiratory tract, there is no need to take cough medicine so as not to interfere with toxin removal process.
Morning 5 - 7am : de-toxification in the colon, you should empty your bowel.


Morning 7 - 9am : Absorption of nutrients in the small intestine, you should be having breakfast at this time. Breakfast should be earlier, before 6:30am, for those who are sick. Breakfast before 7:30am is very beneficial to those wanting to stay fit. Those who always skip breakfast, they should change their habits, and it is still better to eat breakfast late until 9 -10am rather than no meal at all. Sleeping so late and waking up too late will disrupt the process of removing unnecessary chemicals. Aside from that, midnight to 4am is the time when the bone marrow produces blood.

Therefore, have a good sleep and don't sleep late.

Tuesday, October 28, 2008

Be carefull with your credit card

SCENE 1.
This is a new one.

People sure stay busy trying to cheat us, don't they?

A friend went to the local gym and placed his belongings in the locker.
After the workout and a shower, he came out, saw the locker open, and thought to himself, 'Funny, I thought I locked the locker.

Hmm, 'He dressed and just flipped the wallet to make sure all was in order.

Everything looked okay - all cards were in place.

A few weeks later his credit card bill came - a whooping bill of $14,000!


He called the credit card company and started yelling at them, saying that he did not make the transactions.

Customer care personnel verified that there was no Mistake in the system
and asked if his card had been stolen.


'No,' he said, but then took out his wallet, pulled out the credit card, and yep - you guessed it - a switch had been made.

An expired similar credit card from the same bank was in the wallet.

The thief broke into his locker at the gym and switched cards.


Verdict: The credit card issuer said since he did not report the card missing earlier, he would have to pay the amount owed to them.

How much did he have to pay for items he did not buy?



$9,000! Why were there no calls made to verify the amount swiped?



Small amounts rarely trigger a 'warning bell' with some credit card companies.

It just so happens that all the small amounts added up to big one!


SCENE 2.

A man at a local restaurant paid for his meal with his credit card.

The bill for the meal came, he signed it,and the waitress folded the receipt
and passed the credit card along.

Usually, he would just take it and place it in his wallet or pocket. Funny enough, though, he actually took a look at the card and, lo and
behold, it was the expired card of another person.

He called the waitress and she looked perplexed.

She took it back, apologized, and hurried back to the counter under the watchful eye of the man.

All the waitress did while walking to the counter was wave the wrong expired card to the counter cashier, and the counter cashier immediately looked down and took out the real card.

No exchange of words --- nothing! She took it and came back to the man with an apology.

Verdict:

Make sure the credit cards in your wallet are yours.


Check the name on the card every time you sign for something and/or the card is taken away for even a short period of time.

Many people just take back the credit card without even looking at it, 'assuming' that it has to be theirs.


FOR YOUR OWN SAKE, DEVELOP THE HABIT OF CHECKING YOUR CREDIT CARD EACH TIME IT IS RETURNED TO YOU AFTER A TRANSACTION!


SCENE 3:

Yesterday I went into a pizza restaurant to pick up an order that I had called in.

I paid by using my Visa Check Card which, of course, is linked directly
to my checking account.

The young man behind the counter took my card, swiped it, then laid it on
the counter as he waited for the approval, which is pretty standard procedure.

While he waited, he picked up his cell phone and started dialing.

I noticed the phone because it is the same model I have, but nothing seemed out of the ordinary. Then I heard a click that sounded like my phone sounds when I take a
picture.

He then gave me back my card but kept the phone in his hand as if he was still pressing buttons.

Meanwhile, I'm thinking: I wonder what he is taking a picture of, oblivious to what was really going on.

It then dawned on me: the only thing there was my credit card, so now I'm paying close attention to what he is doing.

He set his phone on the counter, leaving it open.

About five seconds later, I heard the chime that tells you that the picture has been saved.

Now I'm standing there struggling with the fact that this boy just took a picture of my credit card.

Yes, he played it off well, because had we not had the same kind of phone, I probably would never have known what happened.

Needless to say, I immediately canceled that card as I was walking out of the pizza parlor.

All I am saying is, be aware of your surroundings at all times.

Whenever you are using your credit card take caution and don't be
careless.

Notice who is standing near you and what they are doing when you use your card.

Be aware of phones, because many have a camera phone these days.

When you are in a restaurant and the waiter/waitress brings your card and receipt for you to sign, make sure you scratch the number off.

Some restaurants are using only the last four digits, but a lot of them are still putting the whole thing on there.

I have already been a victim of credit card fraud and, believe me, it is not fun. The truth is that they can get you even when you are careful, but don't make it easy for them.

Sunday, October 26, 2008

Herba mengurangkan paras gula

Antara herba yang dikaji yang memberi kesan positif dalam pengawalan gula dalam darah termasuklah Gymnema, Fenugreek (halba), Holy basil dan Bitter melon (peria).

Gymnema membantu mengurangkan penyerapan gula dalam tubuh dan menghalang pengangkutan glukosa. Kajian menunjukkan gymnema juga membantu mempertingkatkan penghasilan insulin.

Fenugreek (Trigonella foenum-graecum) merupakan herba yang tumbuh di kawasan Mediterranean dan Asia yang mempunyai biji yang beraroma.

Fenugreek digunakan secara meluas sebagai rempah dalam masakan yang juga diperakui boleh mengawal paras gula dalam darah. Kajian mengenai keberkesanannya telah diterbitkan dalam European Journal of Clinical Nutrition.

Herba Bitter melon (Momordica charantia) membantu menurunkan kadar penyerapan glukosa dalam saluran usus. Banyak kajian termasuk kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Health-System Pharmacy pada tahun 2003, menunjukkan herba ini mempunyai kesan hipoglisemia (paras gula rendah dalam darah).

Holy basil (Ocimum sanctum) membantu memperbaiki penggunaan glukosa periferal dan meningkatkan pengeluaran insulin. Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics menunjukkan Holy Basil menurunkan paras gula darah.

Pengambilan gabungan herba-herba ini memberi kesan sinergistik dalam pengawalan paras gula darah.

Saturday, October 25, 2008

Perkara Penting

Saling berkomunikasi dan berhubung. Komunikasi amat penting. Berbual dan bertanya khabar adalah satu bentuk komunikasi. Penggunaan SMS dan sebagainya amat baik. Hantarlah mesej tertentu seperti jenaka, teka-teki, cerita seks yang nakal dan sebgainya. Hubungan tanpa komunikasi adalah hubungan yang hambar. Lebih banyak kita berkomunikasi lebih banyak kita memahami. Tetapi waspada...jangan terlebih berkomunikasi hingga bertukar menjadi benci.

Hadiah. Hadiahkanlah sesuatu kepada pasangan anda sempena hari keramaian seperti hari ibu, hari pekerja, hari raya atau hari minggu. Hadiah akan mewujudkan kasih sayang. Berilah hadiah nescaya kamu pasti akan kasih-mengasihi. Hadiah tidak semestinya mahal. Yang penting keikhlasan dan penghargaan. Membeli bunga yang berharga RM3 pun sudah memadai.

Membuat kejutan. Contohnya suami mengajak isteri makan di tempat tertentu atau sebaliknya pada waktu yang sesuai seperti hari minggu.

Menjaga lidah agar tidak bercakap perkara yang tidak sesuai. Mulut murai, mulut 'laser' dan mulut celupar adalah perkara yang mesti dielakkan. Ada kemungkinan kata-kata akan menikam pasangan anda dan menyedihkannya. Disebut dalam hadis bahawa Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah bercakap perkara keji.

Wednesday, October 22, 2008

Untuk kaum hawa.....jangan bincang kpd bf/suami

1.Jangan cerita ttg lelaki lain yg dalam diam-diam mencintai korang.

2. Membenci ibunya, mmg lelaki pantang.

3. Cerita ttg kecurangan yg korang buat belakang lelaki tu.

4. Jgn jugak cerita ttg keburukan kawan baik lelaki tu, kawan tu penting bagi mereka.
.
5. Jgn membanding2kan dia dulu dgn skrg,lg-lg ttg kegagahannya, buruk padanya.

6. Jgn buat dia patah semangat terhadap pekerjaan yg dia lakukan, sebaliknya
cubalah bantu.

7. Bercerai, mmg satu perkataan yg lelaki takleh dengar, elokla dhindarkan.

8. Kalau anda pendapatan melebihinya.jgn la nak diperbesarkan, benda tu akan
menyinggung perasaan dia.

9. Bila jumpa dengan teman lelaki lama .Takpayah la terlalu ghairah dan takyah la
diceritakan perasaan tu kat dia, benda tu bkn lama.

Wednesday, October 15, 2008

Suami cium isteri......

Suka cium dahi isteri........suami yang romantis.
Suka cium pipi isteri........suami yang penyayang.
Suka cium mulut isteri.......suami yang gelojoh.
Suka cium tengkuk isteri........suami yang mata keranjang.
Suka cium telinga isteri.........suami yang sensitive.
Suka cium leher isteri.........suami yang penyabar.
Suka cium buah dada isteri........suami yang suka bermanja.
Suka cium tangan isteri.......suami yang hipokrit.
Suka cium ketiak isteri.......suami yang menerima isterinya seadanya.
Suka cium kemaluan isteri......suami yang pemalu.
Suka cium punggung isteri.......suami yang suka bergurau.
Suka cium kaki isteri.......suami yang terlalu menghormat isteri.
Tidak suka cium mana-mana bahagian badan isteri......suami yang memtingkan diri.
Suka cium seluruh bahagian badan isteri........ suami yang baru balik dari outstation.

Lelaki handsome dan tak handsome

Kalau lelaki handsome pendiam
Perempuan akan cakap:: woow, cool giler...
kalau lelaki tak handsome pendiam
Perempuan akan cakap: eh perasan bagus...

kalau lelaki handsome berbuat jahat
Perempuan akan kata: nobody's perfect
kalau lelaki tak handsome berbuat jahat
perempuan akan cakap: memang... . muka pun macam pecah rumah!

kalau lelaki handsome menolong perempuan yg diganggu
perempuan akan cakap: wah.. machonya.. macam hero filem!
kalau lelaki tak handsome menolong perempuan yang diganggu
Perempuan akan kata: entah2 kawan dia...

kalau lelaki handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: sepadan sangat...
kalau lelaki tak handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: mesti kena bomoh perempuan tuh!

kalau lelaki handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata: jangan sedih, kan saya ada..
kalau lelaki tak handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata:... (terdiam, tapi telunjuknya
meliuk-liuk dari atas ke bawah, patutlah, tengok saja luarannya)...

kalau lelaki handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: perasaannya halus... penuh kasih sayang
kalau lelaki tak handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: sesama keluarga memang harus menyayangi...

kalau lelaki handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: matching... hebat luar dalam
kalau lelaki tak handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: bang, bosnya mana?...

kalau lelaki handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya tersebar
kalau lelaki tak handsome tak mau bergambar
perempuan akan kata: tak sanggup melihat hasilnya ya?...

kalau lelaki handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap:ini barulah lelaki gentlemen
kalau lelaki tak handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap: naluri pembantu, memang begitu... .

kalau lelaki handsome bersedih hati
perempuan akan cakap: let me be your shoulder to cry on
kalau lelaki tak handsome bersedih hati
perempuan akan kata: kuat nangis!! lelaki ke bukan ni?

Friday, September 19, 2008

Types of Woman

HARD-DISK Woman:
She remembers everything, FOREVER.

RAM Woman:
She forgets about you, the moment you turn her off.

WINDOWS Woman:
Everyone knows that she can't do a thing right, but no one can live without her.

EXCEL Woman:
They say she can do a ! lot of things but you mostly use her for your four basic needs.

SCREENSAVER Woman:
She is good for nothing but at least she is fun!

INTERNET Woman:
Difficult to access.

SERVER Woman:
Always busy when you need her.

MULTIMEDIA Woman:
She makes horrible things look beautiful.

CD-ROM Woman:
She is always faster and faster.

E-MAIL Woman:
Every ten things she says, eight are nonsense.

VIRUS Woman:
Also known as "WIFE"; when you are not expecting her, she comes, installs herself and uses all your resources. If you try to uninstall her you will lose something, if you don't try to uninstall her you will lose everything............

elakkan lupa

Ini petua ulama untuk mengubati pelupa atau mengelakkan jadi pelupa:

1. Kismis hitam 21 biji setiap pagi. Kunyah sebutir-sebutir dan bukan sekali rap.
2. Madu sesudu dalam air panas segelas. Minum bila suam, setiap pagi.
3. Tidur awal bangun awal
4. Tidak bersetubuh melebihi 2 kali seminggu
5. Kurangkan makan dan kurangkan makan benda masam
6. Banyak makan ikan, sayur, tempeh, ubi, kekacang dan kurangkan makan daging
7. Tarik nafas dalam2 ikut hidung dan tahan 4 saat dan lepaskan perlahan-lahan ikut mulut. Buat 10 kali setiap pagi.
8. Buat stretching bila bangun dari tidur
9. Masa buang air besar, tutup kepala dan jangan buka mulut
10. Elakkan lihat kemaluan dan najis
11. Baca Qoran dan cuba menghafal setiap hari
12. Bakar kemenyan nasrani, wangian ros, sandal atau gaharu setiap minggu ( orang moden kata aromatherapy )
13. Pakai minyak wangi setiap hari bila keluar rumah ( wanita ketika dalam rumah).
14. Mandi pagi, petang dan selepas buang air besar
15. Belajar bersabar dengan bersolat atau berdoa bila ada masalah.
16. Sayang ahli keluarga, ibubapa dan kanak-kanak.
17. Tidak bercampur bukan muhrim kecuali bila ada keperluan.

Selain dari kuat ingatan, badan menjadi sihat, akal tenang dan umurpun panjang. Tak perlu membazir beli supplement dari farmasi seperti jojoba atau lain-lain sebab boleh menyebabkan panas badan, pecah gusi dan side effect. Duit tu boleh beli pakaian anak-anak dan isteri atau hadiah pada ibubapa atau bersedekah pada anak-anak yatim.

Thursday, September 11, 2008

Lawak Negeri

Kelantan...
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka...
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur...
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak...
Gulei tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupei
Pandu hemat ingat kampong
Ase(Asal) teman selamat sampei

Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Penang...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepaih raya jgn dok triak
Kalu ceti mai kot dapoq

Perlis...
Padangbesaq kecik aja
Tempat siamlalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

Sabah
Nanti raya sia pulang sabah,
Teringin jumpa kawan lama,
Hari raya sudah mau datang bah,
Dosa lama diampunkan saja..

Sarawak
Bila tiba buka puasa,
Kek lapis, terubuk bakar kamek suka,
Meh sini kamek mau madah sama kita,
SELAMAT HARI RAYA!

Sunday, August 31, 2008

Be carefull

KIDS who sleep with the light on could risk leukaemia, parents were warned yesterday.

Scientists have found the body needs darkness to produce a chemical that fights cancer.Even switching the light on for the toilet, staying up late, travelling across time zones, or the light from street lamps can stop enough melatonin being made, they say.
The body needs the chemical to prevent damage to DNA and its absence stops fatty acids reaching tumours and preventing them growing. Texas University Prof Russell Reiter, who led the research, said: 'Once you go to bed you should not even switch the light on for a minute.'Your brain immediately recognises the light as day and melatoninlevels drop.'
Rates of childhood leukaemia have doubled in the past 40 years.About 500 youngsters under 15 are diagnosed with the disease each year and around 100 die. A conference on childhood leukaemia in London yesterday heard that people were being subjected to more light at night than ever..This suppressed the production of melatonin which normally happens between 9pm and 8am.Past research has shown those most affected, like shift workers, had higher levels of breast cancer.
Blind people, who are not vulnerable to fluctuations of melatonin, have lower rates of cancer, it was found.Parents are advised to use dim red or yellow bulbs if their youngsters are scared of the dark.

Tuesday, July 22, 2008

Hikmah surah al Quran

HIKMAT, RAHSIA DAN KHASIAT SURAH-SURAH AYAT- AYAT AL QURAN ALKARIM

1) BISMILLAH (Dengan nama Allah) Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut. Dan barangsiapa membaca sebanyak 50 kali diahadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada pembaca.

2) SURAH AL-FATIHAH (Pembukaan) Barangsiapa membacanya sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunatnya, nescaya permintaannya di perkenankan, jika sakit lekas sembuh dan nescaya dikasihi oleh makhluk dan ditakuti oleh musuh.Barangsiapa membaca 20 kali sesudah tiap-tiap sembahyang fardhu,nescaya rezkinya dilapangkan oleh Tuhan dan bertambah baik keadaannya, serta bercahaya rohaninya.

(3) AYAT AL-KURSI (Kekuasaan Allah) Barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu,nescaya terpelihara dari tipu daya dan ganguan syaitan. Dengan membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.Barangsia pa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya.Barangsia pa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah Akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya,seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke hari Qiamat.Dan tersebut dalam hadith yang lain: Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika sipembacanya meninggal dunia pada malam itu,ia dikira mati syahid.Hadith yang lain mengatakan: Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dari kekerasan malakul-maut, dan Allah sendiri yang mencabut rohnya, dan dia akan dibangkitkan bersama para Mujahid yang berjihad beserta para Anbiya hingga ia gugur mati Syahid. Imam Jaafar Shadiq r.a. mengatakan:Barangsi apa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.

(4) SURAH AL-BAQARAH (Sapi Betina) Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surah ini (Amanarrasulu) sebelum tidur, ia akan terselamat dari segala bala bencana dan mara bahaya.

(5) SURAH ALI-IMRAN (Keluarga Imran) Barangsiapa membaca tiga ayat yang pertama dari surah ini, Nescaya ia akan mencapai kesihatan dari segala penyakit dan terselamat dari gangguan jin.

(6) SURAH AN-NISSA' (Perempuan) Barangsiapa yang membaca ayat yang ke 75 dari surah ini, nescaya ia akan terselamat dari kejahatan para penjahat.
(7) SURAH AL-MAIDAH (Hidangan) Barang siapa membaca ayat yang ke 7 dari surah ini, sebanyak yang mungkin selama 3 hari berturut -turut, insya Allah akan terselamat dari was-was semasa wudhu dan sembahyang. Barang siapa membaca ayat 89 hingga ayat 101 dari surah ini, keatas air lalu diberi minum kepada orang yang bercakap dusta, nescaya ia tidak akan bercakap dusta lagi.

(8) SURAH AL-AN'AM (Binatang Ternak) Barang siapa membacanya sebanyak 7 kali,nescaya akan terhindar dari segala bala bencana. Jika ayat 63 dan 64 dari surah ini,dibaca oleh penumpang kapal, ia akan terselamat dari karam dan tenggelam.

(9) SURAH AL-A'RAAF (Benteng Tinggi) Barang kali membaca ayat 23 dari surah ini, selepas tiap-tiap sembahyang fardhu, lalu beristighfar kepada Allah, nescaya akan terampun segala dosanya. Barang siapa membaca ayat 47 dari surah ini, ia akan terpelihara dari kekacauan para penzalim serta ia akan mendapat rahmat Allah.

(10) SURAH AL- ANFAL (Rampasan) Barang siapa membaca ayat 62 dan 63 dari surah ini, nescaya dia akan di cintai dan dihormati oleh sekalian manusia.

(11) SURAH AL-BARAAH (AT-TAUBAH) (Pemutus perhubungan) Barangsiapa membacanya, nescaya akan terselamat dari kemunafiqan dan akan mencapai hakikat iman.Barang siapa membaca ayat 111 dari surah ini, dikedai atau ditempat-tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.
(12) SURAH YUNUS (Yunus) Barangsiapa membaca ayat 31dari surah ini, keatas Perempuan yang hamil, nescaya ia melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat. Barang siapa membaca ayat 64 dari surah ini, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk dan mengigau.

(13) SURAH AL-HUD (Hud) Barang siapa membaca, nescaya ia akan mendapat kekuatan dan Kehebatan serta ketenangan dan ketenteraman jiwa.Barang siapa membaca ayat 56 dari surah ini, pada setiap masa, nescaya ia akan terselamat dari gangguan manusia yang jahat dan binatang yang liar.Barang siapa membaca ayat 112 dari surah ini, sebanyak 11 Kali selepas tiap-tiap sembahyang, nescaya akan mencapai ketetapan hati.

(14) SURAH YUSUF (Yusuf) Barang siapa membacanya, akan di murahkan rezekinya dan diberikan kemuliaan kepadanya.Barang siapa membaca ayat 64 dari surah ini, ia akan terhindar dari kepahitan dan kesukaran hidup. Barang siapa membaca ayat 68 dari surah ini, nescaya Allah akan mengurniakan kesalehan kepada anak-anaknya.

(15) SURAH AR-RA'D (Petir) Barang siapa membaca ayat 13 dari surah ini, ia akan terselamat dari petir. Dan barangsiapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya Penyakit jantungnya akan sembuh.

(16) SURAH IBRAHIM (Ibrahim) Barang siapa membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini, nescaya anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan bida'ah.

(17) SURAH AL-IIIJ'R (Batu Gunung) Barang siapa membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini, ke atas perempuan yang selalu anak kandungannya gugur, nescaya anak kandungannya itu akan terselamat, dari gugurnya.

(19) SURAH BANI ISRAIL (anak-anak Israil) Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang bercakap gagap insya Allah akan hilang gagapnya itu.Barang siapa membaca ayat 80 dari surah ini, ketika ia pulang dari perjalanan, nescaya dia akan dimuliakan dan dihormati oleh orang-orang yang setempat dengannya.

(20) SURAH AL-KAHF (Gua) Barang siapa membacanya, akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan. Barang siapa membacanya pada malam Jumaat, nescaya dia akan mendapat rezeki yang murah.

(21) SURAH MARYAM (Maryam) Barang siapa membacanya, nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat.
(22) SURAH THAAHAA (Hai Manusia) Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan dan akan tercapai segala maksudnya.Barang siapa membaca ayat-ayat 25 hingga 28 sebanyak 21 kali, tiap-tiap hari selepas sembahyang subuh nescaya otaknya akan cerdas dan akalnya akan sempurna.

(23) SURAH AL ANBIYA (Nabi-Nabi) Barang siapa membaca ayat 83 dari surah ini, nescaya dia akan mendapat sebesar-besar pangkat di sisi Allah s.w.t .

(24) SURAH AL-HAJ (Haji) Barang siapa membacanya, Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.

(25) SURAH AL-MU'MINUN (Orang-orang Mukmin) Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang selalu minum minuman keras,nescaya dia tidak akan meminumnya lagi. Barang siapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya perahunya akan terselamat daripada karam dan rumahnya akan terselamat dari kecurian dan serangan musuh.

(26) SURAH AN-NUUR (Cahaya) Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk. Barang siapa membaca ayat 35 dari surah ini,pada hari Jumaat sebelum sembahyang Asar, nescaya dia akan disegani oleh orang ramai.
(27) SURAH AL-FURQAN (Pembaca) Barang siapa membacanya sebanyak 3 kali ke atas air yang bersih, lalu air itu dipercikkan di dalam rumah, nescaya rumah itu akan terselamat dari gangguan binatang-binatang yang liar dan ular-ular yang bisa.

(28) SURAH ASY-SYU A'RA (Ahli-ahli Syair) Barang siapa membaca ayat 130 dari surah ini, sebanyak 7 kali dengan senafas ke atas orang-orang yang digigit oleh binatang-binatang yang berbisa nescaya akan hilang bisa-bisa itu.

(29) SURAH AN-NAML (Semut) Barang siapa membacanya nescaya nikmat-nikmat Allah akan kekal kepadanya.

(30) SURAH AL-QA-SHASH (Cerita) Barang siapa membacanya ke atas pekerja-pekerjanya, nescaya Mereka tidak akan mencuri dan mengkhianat. Barang siapa membaca ayat-ayat 51 hingga 55 dari surah ini, Nescaya otaknya akan cergas, akalnya akan sempurna dan budi pekertinya akan halus.

(31) SURAH AL-ANKABUT (Labah-labah) Barang siapa membacanya, nescaya demamnya akan sembuh. Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari gelisah dan keluh kesah.

(32) SURAH AR-RUM (Rum) Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan membinasakan orang yang hendak menzaliminya.
(33) SURAH LUQMAN (Luqman) Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari segala-gala penyakit terutama dari penyakit-penyakit perut. Barang siapa membaca ayat 31 dari surah ini, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.
(34) SURAH AS-SAJ DAH (Sujud) Barang siapa membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini, ke atas kanak-kanak yang baru lahir,nescaya ia akan terhindar dari segala-gala penyakit ruhani dan jasmani.
(35) SURAH AL-AHZAB (Golongan-golongan) Barang siapa membaca ayat-ayat 45 hingga 48 dari surah ini, nescaya ia akan mendapat kemuliaan dan kehormatan sejati. Dan barang siapa membaca ayat-ayat 60 hingga 66 dari surah ini, nescaya Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.
(36) SURAH SABA' ( Saba ') Dengan membacanya, terselamatlah ia dari segala-gala bala bencana, terutamanya dari rosaknya tanam-tanaman.
(37) SURAH FAATHIR (Pencipta) Barang siapa membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah Akan memberkati perniagaannya.
(38) SURAH YAASIIN (Hai Manusia) Nabi kita Muhammad s.a.w bersabda : "Tiap-tiap sesuatu mempunyai hati dan hati Al-Quran ialah surah Yaasiin." Yaasiin kerana Allah, nescaya akan terampun segala-gala dosanya kecuali dosa syirik.."Dalam satu hadith yang lain Baginda s.a.w bersabda:"Hendaklah kamu membaca surah Yaasiin ke atas pesakit-pesakitmu yang menghadapi sakaratul-maut, nescaya Allah s.w.t akan meringankan kekerasan sakaratul-maut itu." Dalam satu hadith yang lain pula Baginda s.a.w bersabda :"Aku ingin benar, agar surah Yaasiin ini dihafaz oleh tiap-tiap umatku."Barang siapa membacanya sebanyak 41 kali, pasti akan tercapai segala hajat dan cita-citanya. Barang siapa membacanya sebanyak 21 kali pada malam Jumaat,Lalu berdoa istghfar untuk kedua ibu bapanya, nescaya dosa kedua ibu bapanya akan diampunkan oleh Tuhan.Barang siapa membaca sekali ketika membuka kedai atau perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu. Barang siapa membacanya sekali pada awal malam, andaikata ia mati pada malam itu, mesti ia mati syahid.Barang siapa membacanya sekali selepas tiap-tiap sembahyang Jumaat, nescaya ia akan diselamatkan dari siksa kubur. Jika dibacanya oleh seorang askar, ketika ia hendak turun kemedan peperangan, Allah akan mengurniakan kepadanya keberanian dan kegagahan, serta naiklah ketakutan pada musuh-musuhnya. Hikmat-hikmat dan khasiat-khasiat surah Yaasiin ini banyak benar didapati di dalam kitab-kitab hadith tetapi cukuplah setakat ini untuk diamal oleh anda sekalian.

(39) SURAH ASH-SHAAFFAAT (Yang Berbaris) Barang siapa membacanya, insya Allah in akan terpelihara daripada gangguan jin.

(40) SURAH SHAAD (Shaad) Dengan membaca ayat 42 dari surah ini, nescaya akan mendapat kebahagian sejati

Tuesday, April 15, 2008

Fakta

FAKTA
1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.
2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asasdalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa airsirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.
3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan
4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayahkepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengannama papa Razzi.
5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.
6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.
7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabiladiganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekorioleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supayabenda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpaekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.
8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak bolehmenyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.
9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupuntelah keluar kadangkala hingga beribu kilometerdaripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupuntanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarangburung mempunyai alamatnya yang tersendirisebenarnya.
10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempelengadalah hampir sama walaupun ia berbeza darisegi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orangyang kena tempeleng masih boleh memakan lempengapabila dia berasa lapar.
11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratustahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumahkita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnyaselama tiga bulan.
12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsungtentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan hartadunia ialah Orang Utan.
13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakatjika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kitaakan mengalami satu tindakbalas yang berupakekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagaiubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayamyang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.
14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca buletin ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku. hehehehehhehehehehe eh....... ....Sentuh la telinga kurang ngan sikusampai ia kena.......Tak normal la korang maknanya..

Ambillah waktu

Ambillah waktu utk berfkir,itu adalah sumber kekuatan,
Ambillah waktu utk bermain, itu adalah rahsia masa muda yg abadi,
Ambillah waktu utk berdoa,itu adalah sumber ketenangan,
Ambillah waktu utk belajar,itu adalah sumber kebijaksanaan,
Ambillah waktu utk mencinta dan dicintai, itu adalah hak istimewa yg dberikan Tuhan,
Ambillah waktu utk bersahabt,itu adalah jlan menuju kebahagiaan,
Ambillah waktu utk tertawa,itu adalah muzik yg menggetarkan hati,
Ambillah waktu utk memberi,itu adalah membuat hidup menjadi bererti,
Ambillah waktu utk berkerja,itu adalah nilai keberhasilan,
Ambillah waktu utk beramal,itu adalah kunci menuju syurga...

Thursday, March 20, 2008

Cara mudah untuk top up credit (handphone) dari ... RUMAH (tidak perlu ke kedai)

Bagi pemegang prepaid handphone maxis atau celcom, hanya bayar amaun topup rm30, rm50 dsb ke akaun maybank 101132427545 melalui www.maybank2u.com dan mesej ke no 0177182922. Contoh: topup rm50 ke 013-7373737

Tuesday, March 18, 2008

JFG979 for sale


Honda city 1999 1.5M can call or sms 0137024297