Saturday, December 13, 2008

Tenaga semulajadi CoQ10 larut air

BAGI penduduk tua yang kian meningkat bilangannya, semakin banyak tumpuan diberi kepada langkah pencegahan, bukan sahaja terhadap berbagai jenis penyakit berkaitan penuaan, tetapi juga terhadap proses penuaan itu sendiri.

Penuaan dianggap sebagai satu proses yang akan tetap menimpa semua organisma hidup dan ia tidak dapat dielakkan dan sama sekali tidak dapat diterbalikkan.

Apabila Alexander Fleming menemui antibiotik penisilin, para doktor di seluruh dunia dan rakan sejawat beliau di Edinburgh ketawa besar apabila beliau menyatakan penisilin akan menjadi sejenis ubat yang paling mujarab untuk menentang kebanyakan jenis jangkitan.

Apabila Stanley Prusiner mula mengemukakan teori ‘prion’ untuk menghuraikan penyakit ‘Lembu Gila’ pada 1982, beliau terpaksa bersabar menerima bermacam bentuk ejekan daripada rakan sejawatnya, namun semuanya itu dapat disangkal selepas beliau memenangi Hadiah Nobel.

Kini, satu penemuan terbaru yang menakjubkan dalam bidang kesihatan, iaitu pencapaian yang dapat meningkatkan tenaga dan kecergasan, membantu sistem imun, meningkatkan kekuatan dan kesihatan jantung kita (melegakan angina dan melindungi serangan jantung, menurunkan paras kolesterol dan tekanan darah tinggi), mengekalkan gigi dan gusi yang lebih sihat.

Kemunculan terbaru ini pada umumnya berlaku secara tidak disedari oleh ramai orang di Malaysia.

Apakah kemungkinan penemuan terbaru yang ada hubung kait dengan keunggulan kesihatan ini sedikit pun tidak disedari ramai?

Ia ialah koenzim Q10 (CoQ10). CoQ10 ialah sejenis jisim yang menyerupai vitamin yang dijumpai di dalam setiap sel badan manusia.

Tenaga

CoQ10 memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga biologi Adenosine Triphosphate (ATP).

Tanpa CoQ10, badan kita tidak berupaya untuk menjana tenaga, dan tanpa tenaga kehidupan tidak akan wujud.

Semasa kita muda, sel kita sarat dengan CoQ10 untuk mengeluarkan begitu banyak tenaga bagi menggerakkan badan dengan cekap dan kuat.

Apabila semakin tua, badan kita mengeluarkan semakin sedikit CoQ10 dan ini akan menyebabkan kemerosotan pengeluaran tenaga.

Maka, kekurangan tenaga ini akan menjejaskan semua aspek kehidupan kita, mengancam kesihatan dan pada masa yang sama mempercepatkan proses penuaan badan.

Terdapat beberapa tanda amaran tentang kemerosotan tenaga, seperti yang tersenarai di bawah ini. Kenal pasti tanda-tanda yang mungkin ada kaitan dengan anda.

* Tanda Pertama: Minda anda berkata ‘pergi sekarang’ tetapi badan anda berkata ‘tunggu dahulu’.

Boleh dikatakan setiap orang yang berusia lebih 30 tahun akan melalui pengalaman seperti ini pada suatu ketika dalam hidup mereka.

Otak anda menyuruh anda pergi dan melakukan sesuatu tetapi badan anda terlampau letih untuk bergerak untuk melakukannya.

Mungkin ia merupakan suatu kegiatan yang biasa sahaja seperti pergi berjalan-jalan atau memasak ataupun sesuatu kegiatan tambahan seperti pergi bersenam di gimnasium.

Apa jua kegiatan itu, anda kelihatan seperti tidak bermaya dan tidak bertenaga untuk melakukan sebarang kegiatan.

Adakah hari anda nampaknya menjadi semakin singkat? Nampaknya anda tidak lagi dapat memasukkan semua kegiatan anda ke dalam jadual harian anda.

Misteri hari yang terasa semakin singkat seperti ini merupakan satu lagi tanda kemerosotan tenaga.

* Tanda Kedua: Anda bangun daripada tidur dan berasa lebih letih daripada sebelum tidur. Adakah anda berasa begitu susah untuk bangun setiap pagi?

Terdapat dua sebab mengapa anda bangun dari tidur dan berasa lebih letih, sama ada tidak cukup tidur atau mutu tidur yang tidak baik.

Kita memerlukan enam hingga lapan jam tidur untuk bangun pagi dengan lebih segar dan aktif. Jika anda telah pun memperolehi tidur yang cukup tetapi masih lagi bangun dengan rasa letih, maka barangkali anda sedang menghampiri krisis tenaga.

Tekanan atau ketegangan merupakan satu lagi pemusnah tidur, yang juga merupakan suatu keadaan yang lebih sukar untuk ditangani apabila anda berada di peringkat kekurangan tenaga.

Tekanan (stres) selanjutnya menyusutkan paras tenaga kita, membuatkan kita dua kali ganda lebih letih daripada sebelumnya.

* Tanda Ketiga: Ketagih untuk tidur tengah hari. Adakah anda rasa lebih letih apabila hari semakin lanjut?

Adakah anda mengelak mesyuarat yang diadakan selepas makan tengah hari kerana anda tahu anda tidak dapat membuka mata anda serta menahan mengantuk? Kelesuan pada tengah hari seperti ini merupakan satu tanda biasa kemerosotan tenaga.

* Tanda Keempat: Otak yang kabur. Adakah anda berasa lembap dan tidak dapat menumpukan fikiran ataupun mengalami kesukaran untuk memberi tumpuan pada waktu tertentu setiap hari?

Adakah ingatan anda mengecewakan anda pada sesuatu ketika? Kehilangan daya ingatan otak yang tidak ketara seperti ini merupakan satu lagi tanda yang badan anda sedang mengalami keadaan tenaga yang rendah.

* Tanda Kelima: Anda makan berlebihan kerana tenaga anda rendah. Barangkali anda juga menyimpan timbunan makanan ringan dalam laci atau peti sejuk untuk memuaskan nafsu makan anda yang seringkali berlaku apabila anda berasa letih. Apa akan jadi selepas itu?

Tenaga anda meningkat buat beberapa minit, tetapi akan merudum semula dan anda terpaksa memakan banyak lagi makanan ringan itu.

Satu-satunya yang anda dapat dari semua ini ialah tambahan berat badan sahaja. Tindakbalas badan terhadap kelaparan dan keletihan adalah hampir sama.

Ramai antara kita silap tanggapan kerana menyifatkan keletihan sebagai kelaparan dan terus mencari makanan walaupun anda tidak perlu berbuat demikian, akibatnya berat badan yang tidak diingini itu akan bertambah.

Keterangan di atas adalah beberapa tanda kemerosotan tenaga yang jika diabaikan akan menyebabkan kesusutan dalam sistem tenaga anda, yang akhirnya akan menjejaskan setiap aspek kehidupan anda.

Sekiranya anda sedang mengalami satu atau lebih tanda-tanda amaran ini, anda boleh mengambil langkah untuk meningkatkan semula sistem tenaga anda.

Walaupun CoQ10 wujud secara semulajadi dalam beberapa jenis makanan seperti daging lembu dan sayuran, jumlah CoQ10 dalam makanan ini adalah kecil.

Adalah sukar untuk mendapatkan jumlah CoQ10 yang mencukupi setiap hari dari makanan kita semata-mata. Oleh itu antara penyelesaian terhadap masalah ini ialah melalui pengambilan suplemen CoQ10.

Panduan membeli suplemen

Kebiasaannya suplemen-suplemen CoQ10 tidak dapat diserap dengan mudah oleh badan (serbuk CoQ10 yang diampaikan dalam minyak soya, di dalam kapsul gel lembut; pil-pil yang berasaskan serbuk; atau kapsul gelatin keras yang diisikan dengan serbuk).

Ini adalah kerana saiz zarah CoQ10 adalah sangat besar, dan tambahan pula ianya tidak larut air serta tidak begitu larut dalam lipid yang membuatnya sukar untuk diserap oleh badan.

Namun demikian, terdapat satu bentuk CoQ10 yang larut air (hydrosoluble) dan diperbuat dengan menggunakan teknologi ‘Biosolv’ yang dipatenkan.

Ini dapat mengurangkan saiz zarah CoQ10 daripada 25 hingga 70 mikron kepada kurang 0.3 mikron, malah saiz ini adalah lebih kecil daripada saiz bakteria! Oleh itu ia dapat diserap dengan mudah ke dalam aliran darah.

Apa yang tidak dapat diserap ke dalam aliran darah tidak boleh digunakan oleh badan. Dengan mengambil CoQ10 larut air, lebih banyak CoQ10 boleh diserap ke dalam aliran darah untuk meningkatkan paras tenaga dalam badan anda.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan.

No comments: