Friday, February 5, 2010

Penawar Hati daj Ketenangan

Ramai yang mengadu jiwa tidak tenteram, hati tidak bahagia kerana pelbagai masalah yang menimpa. Segala keperluan dunia cukup belaka, namum hati tetap resah gelisah. Sehingga apa yang ada di tangan seumpama tiada nilainya walaupun pada pandangan orang lain dianggap bertuah dan bahagia.

Untuk mendapat kebahgian dan ketenangan ini ramai yang sanggup berbelanja besar hanya untuk merasa bahagia sekejap. Ada yang terpaksa ke hujung dunia, kutub utara dan selatan, ada yang merentasi samudera yang terbentang luas, mendaki kemuncak gunung tertinggi bahkan meneroka hutan belantara hidup, bersama binatang semata hendak mencari kebahagian.

Begitulah kehidupan manusia yang tidak ada matlamat akhirat. Tiada tuhan dalam diri mereka. Pahala dan dosa bagaikan tidak pernah wujud dalam kamus kehidupan mereka. Bagi mereka hanya material yang akan menjadi kayu pengukur untuk segala-gala perkara. Akhirnya mereka tewas, jatuh longlai tak bermaya. Kebahagian amatlah dekat dengan diri mereka. bahkan ianya bersemadi kukuh dalam jiwa manusia. Oleh kerana karat dosa dan noda menjadi penghijapnya, maka terhalang dia untuk menjumpainya.

Ibrahim Al-Khawwas pernah berkata bahawa penawar hati lima perkara:

1.
Membaca dan mentadabbur Al-Quran
2.
Mengosongkan perut (banyakkan puasa)
3.
Mendirikan solat malam
4.
Sentiasa bermunajat
5.
Mendampingi majlis-majlis orang yang soleh

Lihatlah, semua penawar hati yang resah dan gelisah ini dek berjuta masalah bukanlah sesuatu yang memerlukan modal yang besar untuk mendapatkannya. Ianya amat murah dan terlalu hampir dengan kita. Ayuh! Berfikirlah untuk mendapatkan kebahgian yang sebenar.

No comments: