Saturday, November 28, 2009

Suplemen kesihatan khusus untuk lelaki

TESTOSTERON merupakan hormon lelaki yang memainkan peranan penting dalam menentukan daya seksual seorang lelaki. Selain merangsang pembinaan otot, mengekalkan jisim tulang, mengawal perubahan perasaan dan membantu pembentukan sel darah merah, testosteron juga amat penting dalam mengawal atur struktur pembentukan sifat seksual sekunder lelaki - pembentukan misai, bulu badan dan suara garau.

Pada asasnya, paras testosteron akan menurun seiring dengan peningkatan usia. Fenomena yang hampir sama dengan menopaus ini dikenali sebagai andropos. Jika menopaus berlaku di kalangan wanita berusia, andropos pula berlaku di kalangan lelaki berusia. Dengan penurunan paras hormon testosteron dalam badan, perubahan emosi dan fizikal akan terjadi. Antara adalah:

* Stamina berkurangan dan sentiasa kelesuan

* Perubahan perasaan menjadi cepat letih, cepat meradang, sedih dan pemarah

* Paras libido (nafsu seks) menjadi rendah
* Daya tumpuan menjadi lemah dan berkurangan
* Peningkatan lemak tubuh
* Saiz dan kekuatan otot berkurangan
* Osteoporosis (tulang rapuh dan nipis)

Kesan-kesan tersebut sudah semestinya akan mengganggu aktiviti seharian dan juga perhubungan kekeluargaan. Ditambah dengan pelbagai faktor gangguan luaran seperti tekanan tempat kerja, diet yang tidak seimbang, gaya hidup yang tidak sihat serta pencemaran yang berleluasa sudah semestinya akan menyebabkan seorang lelaki andropos menjadi letih, lesu dan tidak bermotivasi.

Untuk mengatasi masalah ini, doktor selalunya akan mengesyorkan rawatan terapi gantian hormon. Akan tetapi terapi gantian hormon ini adakalanya akan memberikan kesan sampingan seperti bengkak kaki dan masalah hati.

Kini, terdapat cara yang lebih mudah dan selamat iaitu dengan mengambil suplemen kesihatan berasaskan ginseng dan herba. Dengan mengamalkan suplemen campuran Korean Ginseng, Siberian Ginseng, herba Muira Puama dan herba Tribulus, ia bukan sahaja dapat meningkatkan paras hormon testosteron, tetapi dapat juga memulihkan tenaga dan kesihatan pesakit.

Herba Tribulus atau nama saintifiknya Tribulus terrestris, telah digunakan sejak ratusan tahun yang lampau dalam merawat masalah libido dan fungsi seksual kaum lelaki. Bagi mengatasi masalah keletihan dan kelesuan pula, Korean Ginseng dan Siberian Ginseng dapat membantu badan memulihkan semula tenaga. Korean Ginseng atau lebih dikenali dengan nama Panax Ginseng telah digunakan oleh masyarakat Cina sejak ratusan tahun yang lalu untuk mengatasi masalah letih, lemah dan lesu. Ia juga dipercayai dapat melancarkan peredaran darah dan meningkatkan kecerdasan minda.

Herba Muira Puama pula tidak asing lagi dalam perubatan tradisional masyarakat orang asli Brazil. Mereka menggunakan herba ini sebagai tonik untuk merawat sistem saraf, kelesuan dan tidak bermaya. Namun, herba Muira Puama lebih terkenal sebagai herba untuk meningkatkan keupayaan seksual. Suplemen kesihatan yang mengandungi campuran kesemua ginseng dan herba ini adalah lengkap kerana ia dapat membantu kaum lelaki mengatasi masalah-masalah yang bukan sahaja berkaitan dengan kekurangan hormon testosteron, malahan dapat memulihkan tenaga dan kesihatan mereka secara keseluruhan.

Jika dahulu suplemen kesihatan lelaki yang lengkap seperti ini sukar didapati, tetapi kini Safwa Health™ Products Sdn Bhd telah mengeluarkan suplemen kesihatan lelaki yang mengandungi campuran kesemua ginseng dan herba tradisional tersebut. Produk suplemen kesihatan ini diperbuat di New Zealand dan telah mendapat pengesahan halal dari New Zealand Islamic Processed Food Management serta diiktiraf oleh JAKIM. Produk yang diberi nama Safwa Health™. Ia sesuai untuk vegetarian tetapi tidak sesuai untuk kanak-kanak dan wanita. Untuk maklumat lanjut mengenai produk ini, sila hubungi talian info Safwa Health™ Products Sdn Bhd di 03-5569 3522.

No comments: