Friday, June 21, 2013

Mesej kesihatan melalui seni

Pelajar Sekolah Kebangsaan Perempuan Methodist 2, Melaka, meraikan kemenangan mereka selepas menerima hadiah daripada Angeline Sim (belakang, enam dari kiri).
MENGGABUNGKAN seni dan kesihatan ternyata memberi cabaran menyeronokkan kepada para peserta Pertandingan Melukis Mural Kesihatan dan Kebersihan Antabax Peringkat Kebangsaan.
Pertandingan anjuran Antabax dengan kerjasama Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pendidikan melalui program Doktor Muda Kementerian Kesihatan Malaysia, bertujuan mempromosi amalan kebersihan diri terutama di kalangan murid sekolah.
Pengurus Produk Kumpulan, Penjagaan Rumah dan Diri, Bahagian Pemasaran Lam Soon Edible Oils Sdn Bhd, Angeline Sim, berkata, sebanyak 38 buah sekolah rendah mempamerkan mural masing-masing yang penuh imaginasi dengan kebersihan tangan sebagai tema.
Katanya, program yang dilancarkan tahun lepas itu memanfaatkan kreativiti kanak-kanak di samping mengingatkan mereka tentang pentingnya amalan kebersihan diri yang baik untuk gaya hidup yang sihat.
" Program tersebut merupakan antara yang pertama di negara ini yang memberikan pendidikan tentang kebersihan diri kepada pelajar sekolah rendah menerusi seni, khususnya seni lukisan mural.
"Kami menggunakan pertandingan ini untuk mendekati generasi muda dan mendidik mereka tentang kepentingan kesihatan dan kebersihan.
"Pada masa sama kami dapat mengenal pasti bakat-bakat muda baru dalam seni," kata Sim pada majlis penyampaian hadiah pemenang pertandingan di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Beliau berkata, usaha tersebut sebagai platform bagi kanak-kanak mempelajari amalan kebersihan diri yang baik. Pepatah ada mengatakan, melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Kanak-kanak ini akan mengamalkan tabiat yang mereka perolehi ini sehingga mereka dewasa dan seterusnya akan mengajar pula kepada generasi berikutnya.
Sementara itu, Sekolah Kebangsaan Perempuan Methodist 2, Melaka , muncul sebagai juara dengan lukisan mural bertajuk Tangan Bersih Hidup Sihat.
Sekolah tersebut meraih hadiah wang tunai RM10,000 yang 80 peratus daripadanya akan disalurkan ke Kelab Doktor sekolah manakala 20 peratus lagi akan digunakan bagi tujuan kebajikan pelajar.
Mereka juga menerima bekalan selama setahun barang-barang jenama Antabax untuk digunakan di kawasan umum.
Guru Besarnya, Noriati Abdul Kadir, menyifatkan kemenangan tersebut adalah hasil daripada kesungguhan dan kerjasama semua murid yang terbabit.
"Terima kasih kepada Antabax kerana memilih mural sekolah kami. Inspirasi di sebalik lukisan kami datang daripada tanah air kita yang aman damai.
"Lukisan ini menggambarkan lima orang kanak-kanak daripada pelbagai bangsa berganding bahu mengamalkan tabiat kebersihan diri yang baik dan semangat 1Malaysia yang sihat dan ceria.
"Hasil wang kemenangan ini sudah tentu akan banyak membantu pelajar kami dalam mencipta kecemerlangan akademik," katanya.
Setiap lukisan mural dinilai dua pensyarah dari Universiti LimKokWing iaitu Lum Weng Wah dan Harris Hassan, yang turut memberi input artistik dalam memilih mural paling berkesan.
Menurut Weng Wah, penilaian dibuat berdasarkan kreativiti dan penyampaian mesej amalan kebersihan diri paling berkesan.
"Bukan mudah memilih lukisan mural yang terbaik memandangkan penyertaan sekolah-sekolah yang bertanding dari seluruh negara berkualiti tinggi.
"Ternyata Malaysia mempunyai ramai bakat muda dalam seni," katanya.

No comments: