Saturday, June 12, 2010

Elak keracunan makanan

Oleh Prof. Dr Christopher Boey Chiong Meng.
Profesor Pediatrik dan Pakar Perunding Gastroenterologi Pediatrik

Keracunan makanan boleh mengundang bahaya terutama kepada kanak-kanak. - Gambar hiasan

AHMAD pulang ke rumah dari sekolah dalam keadaan pucat dan lemah. Sambil memegang perut yang sakit, dia memberitahu ibunya bahawa telah muntah di sekolah dan cirit-birit sebanyak tiga kali. Ibu membawanya berjumpa doktor dan Ahmad disahkan mengalami keracunan makanan.

Keracunan makanan berlaku apabila keradangan perut atau usus yang disebabkan oleh pengambilan makanan tercemar.

Selalunya tanda-tanda keracunan makanan akan muncul dalam masa dua hingga dua puluh empat jam selepas makan.

Bergantung kepada tahap keracunan, mereka yang mengalaminya mungkin juga akan mengalami demam dan seram sejuk, najis berdarah serta penyahhidratan.

Walaupun keracunan makanan kerap berlaku dan biasanya merupakan sejenis penyakit yang ringan, kadangkala ia boleh membawa maut, terutamanya di kalangan kanak-kanak.

Bakteria berjangkit

punca keracunan

Keracunan makanan biasanya berpunca daripada agen toksik atau agen berjangkit. Agen-agen toksik adalah seperti racun perosak pada buah-buahan dan sayur-sayuran, makanan eksotik yang tidak disediakan dengan betul (seperti siput dan ikan alu-alu), atau cendawan beracun.

Bagaimanapun, kebanyakan kes keracunan makanan di negara ini disebabkan makanan yang telah dicemari oleh agen-agen berjangkit.

Ini bermakna, makanan tersebut mengandungi virus, bakteria dan parasit berbahaya. Bakteria-bakteria ini membebaskan racun yang boleh menyebabkan keradangan pada lapisan usus.

E. coli, salmonella, shigella dan staphylococci merupakan bakteria-bakteria berjangkit umum yang mengakibatkan keracunan makanan.

Amalan kebersihan

elak makanan tercemar

Amalan kebersihan yang kurang baik atau penyediaan makanan yang tidak betul selalunya punca pencemaran makanan.

Pengendali makanan sepatutnya mengamalkan kebersihan kendiri dan memastikan kawasan penyediaan makanan sentiasa bersih. Pencemaran makanan juga boleh berlaku jika makanan tidak disimpan dengan betul atau pada suhu yang tidak sesuai.

No comments: