Saturday, October 23, 2010

Kolagen - rahsia wajah muda

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto ZAINI HUSIN

Siti Norlaili, Rokiah, Noorhalini dan Tracy Theah lebih berasa yakin dan jelita selepas mengambil suplemen berbentuk kolagen.

PENGALAMAN empat wanita berbeza usia cukup membuktikan betapa pentingnya memelihara kecantikan untuk memantapkan keyakinan diri.

Tracy Theah, 22, Rokiah Muda, 35, Noorhalini Kambali, 30, dan Siti Norlaili Abdul Aziz, 37, berkongsi rahsia suplemen tambahan berbentuk kolagen.

"Selepas mencuba kolagen, saya berasa yakin pada diri sendiri. Tanpa kesan sampingan yang berpanjangan, ia membantu saya mendapatkan bentuk payu dara seperti yang diidamkan wanita lain. Malah, suami saya kini telah memuji perubahan yang saya alami," ujar Tracy ketika ditemubual pada majlis ringkas memperkenalkan kolagen CollaB'utee baru-baru ini.

Secara umumnya, pertambahan usia dan gejala penuaan bukan satu jenis penyakit. Ia harus diterima secara positif.

Bagi membantu mengatasi masalah wanita 40-an, pakar menyarankan kolagen.

Ini diakui sendiri Rokiah yang merasakan perubahan badannya selepas melahirkan empat cahaya mata. Rokiah mahu kelihatan cantik dan sihat supaya dapat menjalankan tugas harian sebagai isteri dan ibu dengan lebih sempurna.

Wanita kelahiran Kemaman, Terengganu itu mengakui tugas wanita lebih rumit apabila menjadi suri rumah sepenuh masa. Selain membantu suami menambah pendapatan dengan berniaga sambilan, Rokiah mahu kelihatan lebih yakin dan cantik di rumah.

"Dulu saya memiliki kulit yang agak kusam. Bukannya saya tidak pernah mencuba rawatan di salon atau spa tetapi perubahan yang dialami tidak ketara. Dengan bantuan kolagen ini, saya merasakan sedikit perubahan.

''Selain kulit wajah yang lebih cantik, hormon dan aras gula saya kini lebih stabil. Mungkin sekarang saya lebih gembira dan ceria berbanding dulu," ujarnya yang disahkan menghidap diabetes semasa mengandung anak bongsu.

Bagi Noorhalini pula, kesihatan dan kecantikan tidak boleh dipisahkan di mana untuk nampak cantik, seseorang itu harus sihat.

Tambahnya, ada pendapat apabila seseorang wanita meningkat usia kecantikannya akan turut luntur.

Sebaliknya, seseorang itu mesti yakin bahawa dirinya cantik kerana individu itu saja sahaja yang tahu di mana letak nilai kecantikannya.

Sebab itulah, dia mengambil keputusan mengambil suplemen pada umur yang masih muda. Sebagai stokis CollaB'utte di Batu Pahat, Johor, dia tidak ketinggalan mencuba kolagen tersebut.

"Selepas menggunakan kolagen ini, saya dapati kulit saya lebih tegang berbanding dulu. Bahkan, merekah di kaki saya kini semakin pulih," ungkapnya sambil tersenyum tatkala suami di sisi memuji perubahannya.

Atasi jerawat

Tidak mempercayai rawatan laser atau suntikan khusus untuk kecantikan wajah, Siti Norlaili mengambil suplemen kolagen sejak dua bulan lalu. Dulu, Siti Norlaili kurang yakin untuk muncul di khalayak ramai kerana wajahnya berjerawat. Dengan berat badan yang tidak seimbang, dia berasa kekok dan malu menghadiri majlis keramaian anjuran rakan-rakannya. Namun, keperitan itu hilang apabila dia kini dapat mengurangkan berat badan dan kesan jerawat.

"Sekarang saya lebih positif kerana saya lebih yakin bertemu dengan orang ramai. Bentuk badan saya juga semakin terserlah tanpa suntikan atau laser," ujar ibu kepada tiga orang anak itu.

CollaB'utee mengandungi antioksidan Vitamin C yang merupakan komponen penting dalam memastikan keberkesanannya. Fungsi kolagen adalah memelihara kulit dari dalam dan memastikan proses penggantian sel kulit sentiasa berlaku selain mengelakkan kulit menjadi kering dan mengurangkan kedutan.

Dalam penghasilan kolagen, Vitamin C akan bertindak balas dengan asid amino dengan menambahkan hidrogen dan oksigen di dalam sel kolagen itu sendiri.

Sekiranya anda tidak mendapat multivitamin yang mencukupi, penghasilan kolagen akan berkurang dan penurunannya akan mengakibatkan kulit kusam dan hilang keanjalan.

No comments: