Saturday, December 25, 2010

Letih punca kemalangan

DR. RAYMOND melakukan ujian tertentu bagi menentukan klasifikasi dengkur biasa, sehinggalah ke tahap OSA yang teruk.

Kemalangan yang berpunca daripada rasa letih lazimnya menyebabkan kecederaan teruk. Ini kerana berbanding kemalangan akibat punca-punca lain pemandu yang keletihan bertindak balas lebih lambat dan pertimbangannya mudah terganggu.

Keletihan yang amat sangat lazimnya disebabkan oleh masalah psikologi seperti berasa kekurangan tenaga atau kepenatan.

Dalam kebanyakan kes, keletihan yang amat sangat dikaitkan dengan kebosanan, kesedihan, kekecewaan, kurang tidur atau teruk bekerja.

Rasa letih yang keterlaluan tidak sama seperti rasa mengantuk, tetapi biasanya keinginan untuk tidur akan timbul seiring dengan rasa letih sebegini.

Menurut Dr. Raymond pernafasan yang terhenti-henti sepanjang malam boleh menyebabkan pesakit asyik terjaga.

"Jangankan tidur yang berkualiti, hendak tidur lena pun payah. Oleh sebab tidur yang tidak berkualiti, mangsa OSA biasanya akan menunjukkan beberapa kesan simptom umum pada waktu siang seperti rasa mengantuk, sakit kepala dan letih," katanya.

Dalam konteks ini, dianggarkan hampir 5.55 juta penduduk Malaysia, tidak mengira jantina dan umur, menghasilkan orkestra dengkur setiap malam, sama ada 'berdengkur tetap' ataupun 'berdengkur sambilan'.

Masalah dengkur bukan sahaja mengganggu penghidap malahan orang di sekitarnya, dan mungkin menjejaskan kualiti tidur lebih satu pertiga penduduk negara ini setiap malam.

Sebagai contoh, Albert Enstein memerlukan 10 jam untuk tidur agar dia dapat beraktiviti dengan baik. Presiden Amerika ke-30, Calvin Coolidge memerlukan 11 jam untuk tidur. Ronald Reagan dan Winston Churchill bahkan menganggap tidak cukup hanya tidur pada malam hari.

No comments: