Saturday, August 6, 2011

Singkir lemak tak diingini

HARI ini cukuplah tujuh hari kita berpuasa menunaikan Rukun Islam yang ke-3. Kaum Hawa adalah individu yang paling sibuk sekali membuat persediaan di bulan puasa dan juga bagi menyambut hari raya. Menempah baju sudah bermula beberapa bulan yang lepas, rumah mula dihias dan kuih-muih serta kek raya mula ditempah. Semuanya dilakukan agar sambutan hari raya meriah dan sempurna. Namun begitu tidak ramai yang membuat persediaan diri sendiri melainkan menempah baju raya dan mungkin membuat rambut raya.

Kalangan remaja misalnya mungkin tidak kisah tentang penampilan wajah pada hari raya, sedangkan seperti yang diketahui jerawat dan remaja sememangnya tidak boleh dipisahkan.

Ketidakseimbangan hormon dan jangkitan bakteria P.Acne merupakan penyebab utama masalah jerawat remaja. Teknologi terbaru merawat jerawat dengan berkesan menggunakan laser dan Intense Pulse Light membolehkan masalah jerawat diatasi dengan cepat. Laser seperti laser Erbium (Pixel ) dan Long Pulse Nd:Yag dapat membunuh bakteria serta menghalang kelenjar sebum menjadi terlalu aktif . Intense Pulse light seperti Isolaz boleh menyedut minyak dan nanah keluar dari jerawat dan menghilangkan radang jerawat. Keajaiban rawatan terbaru ini adalah ia boleh menghalang jerawat baru tumbuh sampai bila-bila. Dengan kata lain ia memang boleh menyembuhkan jerawat.

Masalah kulit untuk wanita yang berumur 20-40 tahun pula adalah kesan parut jerawat, pigmentasi dan pori-pori muka yang kasar. Kesan parut jerawat agak susah untuk diselindung dengan kosmetik berbanding masalah pori-pori atau pigmentasi. Setakat ini tiada bahan kosmetik yang boleh merawat masalah parut jerawat. Ini kerana parut jerawat di sebabkan perubahan pada lapisan kulit yang cedera semasa radang jerawat. Aktiviti memicit jerawat memburukkan keadaan. Rawatan yang terbaik untuk merawat kesan parut jerawat berlekuk adalah dengan menggunakan laser CO2 (SmartXide) atau laser Erbium. Laser ini juga boleh merangsang pertumbuhan kolagen pada kulit sekali gus menegangkan kulit dan mengecilkan pori-pori muka. Untuk mengecilkan pori-pori dan membuang pigmentasi rawatan yang terbaik adalah dengan menggunakan rawatan Intense Pulse Light. Cahaya yang dikeluarkan dari Intense Pulse Light boleh merangsang pembentukan kolagen untuk mengecilkan pori-pori serta boleh menanggalkan jeragat dengan hanya satu atau dua rawatan sahaja.

Kedut

Masalah utama wanita yang berumur 30-50 tahun adalah lebih kepada kedut-kedut muka yang boleh menyebabkan wajah kelihatan lebih berusia dari usia sebenar. Untuk wanita yang berusia 30 ke 40 tahun, kedut-kedut muka akan timbul apabila kita berkerut, tersenyum atau marah. Manakala bagi mereka yang berusia 40 hingga 50 tahun, kedut-kedut muka di kawasan hidung dan mulut mula muncul walaupun tanpa pergerakan wajah. Untuk menghilangkan kedut-kedut muka akibat pergerakan wajah, rawatan yang bersesuaian adalah Botulinum Toxin A (BTA). Selepas menerima rawatan ini, kedut-kedut tidak akan kelihatan walaupun kita tersenyum atau mengerutkan wajah dan bertahan sehingga enam bulan. Rawatan BTA juga boleh dilakukan untuk meruncingkan dagu, melengkungkan kening dan menaikkan pipi yang 'jatuh'. Untuk kedut muka di kawasan hidung dan mulut, rawatan yang terbaik adalah dengan menggunakan filler. Selain itu, filler boleh menebalkan bibir dan memancungkan batang hidung.

Di bulan puasa ini , ramai yang mengambil kesempatan untuk menguruskan badan. Berpuasa memang boleh membantu menguruskan badan kerana badan akan memecahkan lemak untuk mendapatkan tenaga sewaktu kita berpuasa. Untuk membantu badan menjadi lebih kurus, lebih kan mengambil protein semasa berbuka dan bersahur.

Elakkan memakan karbohidrat dan gula serta banyakkan memakan sayur-sayuran. Melakukan senaman di bulan puasa juga boleh mempercepatkan proses mencairkan lemak. Untuk meningkatkan metabolisme badan, ada beberapa makanan tambahan yang boleh diambil seperti L.Carnitine , Co Enzyme Q10 dan kromiun.

Makanan tambahan ini bukan sahaja boleh membantu badan memecahkan lemak tetapi jika diambil dalam jangkamasa berterusan, boleh membantu mengawal gula dalam darah dan mengelakkan penyakit jantung dan kencing manis

Terdapat juga segelintir di antara kita yang mempunyai badan yang kurus tetapi mengalami lebihan lemak di tempat-tempat tertentu. Ramai wanita datang ke klinik saya untuk mendapatkan rawatan masalah lemak di lengan. Masalah lemak di lengan menyebabkan sesetengah wanita susah untuk membeli pakaian yang sesuai kerana tidak muat di bahagian lengan. Untuk merawat lebihan lemak di kawasan tertentu, rawatan laser lipolysis adalah yang terbaik. Dalam prosedur ini, hanya lemak di bahagian tertentu sahaja akan dihapuskan. Hasil rawatan bukan sahaja sangat memuaskan tetapi kekal untuk selama lamanya. Hebat bukan.

Tiga minggu lagi hari raya akan muncul. Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan agar kita kelihatan cantik, muda dan menawan, anda perlu bertindak sekarang kerana kulit wajah perlu masa untuk menampakkan hasil. Oleh itu buatlah persediaan awal agar hari raya anda akan menjadi lebih meriah, bermakna dan ceria. Di bulan yang mulia ini ingin saya mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca. Semoga anda menjadi cantik dan hebat selamanya.

n PENULIS boleh dihubungi di 09-5164777.

No comments: