Thursday, May 16, 2013

Derita akibat masalah kencing


RAMLI, 26 (bukan nama sebenar) masih ingat lagi rasa takutnya untuk membuang air kecil sendirian terutama pada waktu malam sejak di bangku sekolah lagi. Akibat sikap penakut itu, dia lebih sanggup menahan diri dari ke tandas sehinggalah hari menjelang siang.
Sebagai pengawas sekolah, hari itu Ramli perlu berdiri di pentas utama ketika Ketua Pengawas membacakan ikrar. Seperti biasa gesaan untuk kencing tiba-tiba datang dan dia terpaksa menahan diri kerana masih di pentas. Selesai sesi perhimpunan Ramli terus bergegas ke tandas, malangnya ketika membuang air hanya beberapa titis saja yang keluar. Malah dia terasa panas dan pedih serta sakit selepas membuang air.
Ramli masih ingat lagi ketika pertama kali mengundi pada usia 21 tahun. Dia paling takut beratur panjang dan tiba-tiba rasa ingin membuang air kecil.
Pada tahun ini, Ramli tidak mahu masalah ini berulang. Ramli berjumpa doktor dan dia disahkan menghidap air kencing tidak lawas pada Januari tahun lalu. Setelah menjalani rawatan, Ramli kini lebih bersedia untuk mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). Dia tidak lagi berasa gusar beratur panjang untuk mengundi.

No comments: