Saturday, April 2, 2011

Bantu kawal berat badan

Senaman secara tetap merupakan cara mengurangkan atau mengawal berat badan yang baik.

Soalan: Ibu mengalami masalah berat badan sejak dulu. Kini saya berusia awal 30-an juga mengalami masalah yang sama. Malah keturunan sebelah ibu saya banyak mengalami masalah jantung ataupun diabetes.

Saya ingin mencegah agar masalah kesihatan ini tidak mendatangi saya. Adakah panduan umum untuk dijadikan amalan untuk saya?

Jawapan

Banyak masalah kesihatan bermula dengan masalah berat badan berlebihan dan obesiti. Kegemukan menjadi faktor risiko yang besar kepada penyakit diabetes, tekanan darah tinggi, peningkatan tahap kolesterol, penyakit sendi dan beberapa lagi. Memandangkan anda mempunyai sejarah keluarga, secara umumnya anda lebih berisiko untuk mendapat masalah yang serupa dengan ahli keluarga yang lain.

Apa yang perlu sentiasa diingat bahawa anda masih boleh mengurangkan risiko mendapat masalah kesihatan seperti yang disebut dengan perubahan gaya hidup aktif dan juga amalan pemakanan yang sihat dan seimbang sebelum terlambat.

Mulakan dengan pengawalan makanan untuk mengurangkan berat badan. Kita memperolehi kalori daripada metabolisme karbohidrat, lemak dan protein. Kalori digunakan oleh tubuh untuk penghasilan tenaga. Tenaga diperlukan untuk fungsi asas tubuh seperti pernafasan, metabolisme dan sintesis sel-sel baru. Selain itu, tenaga diperlukan untuk aktiviti fizikal seperti bercakap, berjalan dan sebagainya. Ini akan membantu membakar kalori yang diperolehi daripada makanan.

Apabila wujudnya keseimbangan antara kalori yang diambil dengan yang dibakar, berat badan akan kekal stabil. Bagaimanapun, apabila pengambilannya melebihi daripada tenaga yang digunakan, kalori berlebihan akan ditukar kepada lemak dan mengakibatkan pertambahan berat badan.

Untuk mengurangkan atau mengekalkan berat badan kita perlu menggunakan kalori berlebihan daripada makanan dan mengurangkan pengambilan kalori mengikut keperluan tubuh kita. Sebagai contohnya, seorang wanita yang mempunyai berat badan 64 kilogram dan tinggi 160 sentimeter, maka indeks jisim tubuhnya (BMI) adalah 25 (berlebihan berat badan). Maka anggaran keperluan tenaganya adalah 1600 kcal/hari. Dengan itu, beliau perlu merangsang pengambilan kalori sebanyak 1600kcal/hari.

Untuk menjayakan usaha untuk mengawal berat badan, adalah penting bagi seseorang itu untuk merancang saiz hidangan dan menu makanan anda. Pilihlah makanan yang tergolong dalam Indeks Glisemik makanan (GI) yang rendah. Makanan GI rendah adalah lambat dicerna dan diserap, dan meningkatkan paras glukosa dan insulin secara lebih perlahan dan lebih bermanfaat untuk kesihatan. Manakala makanan dalam kategori GI tinggi pula memberi kesan sebaliknya. Kebanyakan sayur tergolong dalam makanan GI rendah. Roti putih, nasi putih, mihun goreng tergolong dalam GI tinggi. Contoh golongan makanan GI sederhana adalah nasi beras perang, capati, madu dan sebagainya.

Senaman secara tetap merupakan cara mengurangkan atau mengawal berat badan yang disarankan memandangkan ia semula jadi dan berkesan. Pengambilan astaxantin serta amalan senaman akan membenarkan pengangkutan lemak secara berterusan ke mitokondria untuk penjanaan tenaga berterusan yang kemudiannya membantu meningkatkan ketahanan dan stamina serta mengurangkan keletihan. Kadar pemulihan otot selepas senaman juga dipercepatkan serta mengurangkan pembentukan asid laktik selepas aktiviti fizikal yang intensif. Selain pemakanan seimbang, astaxantin juga mempercepatkan pengurangan lemak badan atau “pembakaran lemak” apabila digabungkan dengan senaman dan ia membantu dalam pembentukan bentuk badan dan otot.

Pengambilan astaxantin juga bermanfaat untuk kesihatan jantung. Ia menghalang pengoksidaan kolesterol LDL dan ini menyumbang kepada pencegahan aterosklerosis. Ia juga memperbaiki tekanan darah tinggi. Pigmen yang diperolehi daripada mikro alga Haematococcus pluvialis ini yang merupakan antioksida poten yang juga membantu melindungi daripada kesan tekanan oksidatif akibat glukosa darah yang tinggi.

No comments: