Saturday, February 18, 2012

Ancaman selesema tidak kira masa

Seorang lelaki bersin dengan kuat tanpa menggunakan kertas tisu atau sapu tangan bagi menutup hidung walaupun ramai orang di sekelilingnya.

Seorang lagi batuk bertalu-talu, tanpa menutup mulut. Ramai juga kelihatan menjamah makanan tanpa membasuh tangan mereka terlebih dahulu.

Itulah senario yang disaksikan di medan selera di sebuah kompleks membeli-belah di kotaraya.

Seorang pengunjung mengutarakan pandangan gak sinis : “Adakah rakyat Malaysia sudah lupa pada episod tahun 2009 tentang wabak jangkitan selesema disebabkan H1N1 (virus)?"

Virus H1N1 menyebabkan epidemik selesema yang juga dikenali sebagai Influenza A atau ‘selesema babi’ pada tahun berkenaan.

Berdasarkan statistik Kementerian Kesihatan, pada 11 Ogos tahun itu terdapat laporan lebih daripada 2,253 kes selesema termasuk kes yang diimport dari negara lain seperti Amerika Syarikat dan Australia yang mula dikesan dari 15 Mei 2009.

Jangkitan tempatan pertama dilaporkan berlaku pada 17 Jun 2009.

Sehingga 21 Ogos 2009 bilangan kes selesema disebabkan virus H1N1 tidak rasmi di Malaysia seperti yang dilaporkan media adalah 5,876.

Kematian pertama disebabkan virus selesema A (H1N1) dilaporkan pada 23 Julai 2009. Sehingga kini terdapat 78 kematian di seluruh negara seperti yang dilaporkan.

Episod itu menyaksikan rakyat Malaysia menyerbu farmasi bagi mendapatkan penutup muka, selain pembersih tangan sehinggakan ada farmasi melaporkan kehabisan stok barangan tersebut.

Ketika itu ada laporan mengatakan pihak tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menjual penutup muka itu hingga RM5 setiap satu sedangkan harga biasanya hanya 20 sen sehelai. Pasar raya juga melaporkan penjualan laris pencuci atau pelembap pembersih tangan sehingga ada yang kehabisan stok.

Apakan rakyat Malaysia sudah lupa akan bahaya kesihatan yang dibawa wabak selesema babi?

Menurut pihak berkuasa kesihatan, tindak-tanduk virus itu mula dilaporkan di Amerika Syarikat pada April 2009 dan ia menular sama seperti jangkitan virus selesema bermusim.

Pada 11 Jun, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengumumkan pandemik selesema H1N1 sedang berlaku di dunia.

Pensyarah penyakit respiratori (pernafasan), Dr. C.L. Ting berkata, virus selesema berjangkit daripada individu kepada individu lain melalui batuk, bersin atau perbualan dengan seseorang yang sedang mengalami selesema.

“Ada juga orang yang kena jangkitan bila menyentuh benda-benda di mana permukaannya mempunyai virus selesema dan kemudian menyentuh mulut atau hidung mereka dengan tangan itu.

“Bagi selesema yang bermusim, terdapat beberapa kategori individu yang mempunyai risiko tinggi terhadap komplikasi selesema. Antaranya warga emas 65 tahun ke atas, anak kecil bawah lima tahun, wanita mengandung dan mereka yang punya masalah kesihatan kronik,” jelas Dr. Ting.

Katanya, bagi sesetengah individu, mereka mudah terkena komplikasi itu dan terpaksa dimasukkan ke hospital bagi mendapatkan rawatan dan ada kemungkinan jika komplikasi itu buruk, akan menyebabkan kematian.

“Pneumonia, bronkitis, infeksi sinus dan jangkitan di telinga adalah antara contoh komplikasi berkaitan selesema. Selesema boleh menyebabkan masalah kesihatan kronik menjadi lebih buruk.

“Contohnya bagi mereka yang mengalami asma, boleh kena serangan semasa mereka ada selesema dan individu yang ada kegagalan jantung kongestif boleh mengalami keadaan lebih buruk disebabkan selesema,” terang beliau.

Bagi penghidap selesema, Dr. Ting menasihati mereka agar mengelak daripada menjangkiti orang lain dengan virus selesema. - Bernama

No comments: