Saturday, February 11, 2012

Rehat cukup elak resah

MASALAH keresahan melampau atau “Obsessive Compulsive Disorder” (OCD) boleh memberi impak negatif yang besar terhadap mereka yang mengalaminya.

Selain daripada stres, masalah ini juga berpotensi membuatkan pesakit itu “psikotik”.

Menurut pakar-pakar neurologi (saraf), terapi terbaik bagi mereka yang mengalami OCD adalah terapi kognitif tingkah laku.

Terdapat juga ubat bagi menghilangkan kemurungan tetapi ubat sahaja jarang sekali berkesan mengurangkan simptom masalah ini.

Pegawai Perubatan Neurologi, Dr. A. Ridzwaan Talib menjelaskan bahawa terdapat dua komponen bagi terapi kognitif tingkah laku.

“Contohnya, bagi seseorang yang kerap membasuh tangan. Beliau akan disuruh menyentuh tombol atau pemegang pintu tandas awam dan kemudian dihalang daripada membasuh tangannya.

“Semasa orang itu dalam keresahan, desakan untuk membasuh tangan secara “ritual” (berulang kali) akan beransur hilang.

“Melalui cara ini, individu itu akan belajar bahawa beliau tidak perlu melakukan ritual itu dan belajar mengawal perasaan obses dan tingkahlaku kompulsif,” ujar beliau.

Katanya, terapi kognitif pula memberi fokus terhadap pemikiran yang bahaya dan rasa tanggungjawab besar individu berkenaan. Ia mengajar cara memberi respons yang sihat dan efektif terhadap pemikiran obsesif tanpa perlu melakukan tingkah laku kompulsif.

Langkah mengatasi

Pakar neurologi mengesyorkan beberapa langkah bagi mengatasi OCD.

“Kenal pasti pemikiran dan desakan OCD. Contohnya, latihkan diri mengatakan “tangan saya tidak kotor” atau “saya rasa tidak perlu basuh tangan”.

“Sedar yang pemikiran sebegitu adalah disebabkan OCD dan katakan pada diri anda, ia bukan sebenarnya saya, tetapi hanya OCD bagi mengingatkan tingkah laku itu adalah mesej-mesej palsu dan tidak bermakna yang dihantar otak,” ujarnya.

Beliau menasihati mereka yang mengalami masalah itu memberi fokus terhadap perkara lain walaupun hanya beberapa minit.

Pesakit perlu berkata “saya mengalami gejala OCD dan perlu melakukan sesuatu yang lain.” Menilai semula gejala OCD juga perlu dilakukan dengan berkata ia bukan sesuatu yang signifikan dan hanya merupakan suatu “obsesi yang bodoh” dan tidak perlu diberi perhatian.

Bantuan keluarga

OCD boleh mengganggu kehidupan sosial dan keluarga mereka yang mengalaminya.

“Keluarga boleh membantu dalam memahaminya serta mengelakkan konflik daripada berlaku. Ahli keluarga boleh memberi motivasi serta sokongan terhadap individu yang menghidapi OCD,” katanya

Beliau juga mengesyorkan aktiviti riadah seperti berjoging, jalan kaki, mendengar muzik dan melayari internet semata-mata untuk mengelakkan diri daripada tingkah laku kompulsif dan pemikiran obses.

“Cuba melengah-lengahkan respons, lagi lama dilengah-lengahkan, semakin hilang desakan melakukan gerak kompulsif itu,” kata beliau.

Elak stres

Sesuatu yang mendatangkan stres boleh mencetuskan atau memburukkan lagi episod OCD.

“Oleh itu penting bagi kita elakkan stres untuk menjauhi OCD,” nasihat beliau.

Pesakit dinasihatkan mengamalkan gaya hidup tanpa stres serta aktiviti yang mendatangkan relaks selain mengamalkan senaman serta pemakanan yang secukupnya.

“Tidur dan rehat secukupnya dan jauhi rokok, nikotin dan alkohol,” nasihat beliau.

Dr. Ridzwaan juga menasihati mereka yang menghidap OCD agar jangan bersendirian dalam mengalami masalah itu.

“Mintalah bantuan, bercerita masalah anda pada orang lain. Ada baiknya jika melibatkan diri dengan kumpulan sokongan dan berkongsi pengalaman. Elakkan daripada memberi komen-komen yang negatif.

“Yang pentingnya individu itu mestilah tenang dalam menghadapi keresahan yang ekstrem.

“Berinteraksi secara positif dalam lingkungan sosial dan anggap semuanya itu adalah satu perkara yang lucu. Dengan cara ini boleh menceriakan penghidap masalah itu,” kata beliau.

– BERNAMA

No comments: