Tuesday, December 4, 2012

Tips kawal diri dari berasa senang lapar


Kita adalah apa yang kita makan. Ketidakupayaan untuk menahan selera makan, apatah lagi jika anda mengalami pelbagai masalah kesihatan sudah tentu menggusarkan anda. Walau bagaimanapun, kebaikkannya di sini, menahan rasa lapar akan memberi manfaat kesihatan begitu banyak, seperti tahap kolesterol yang rendah, peredaran darah diperkemaskan lagi dan banyak lagi.

Sehubungan itu, di sini terdapat beberapa cadangan untuk memastikan anda berjaya mengawal selera anda:

1) Makanan dalam hidangan yang kecil / kerap
• Makan dalam jumlah hidangan yang kecil sepanjang hari akan membantu anda mengawal keinginan, mengekalkan tahap gula dalam darah, menjadikan anda bertenaga dan menggalakkan pembaikan tisu otot yang rosak.
• Jumlah hidangan yang kecil, 4-5 hidangan mini adalah lebih baik berbanding makan 3 kali hidangan yang penuh. Anda harus menstruktur semula hidangan untuk memenuhi keperluan kalori.
• Pilih hidangan yang menyediakan anda dengan jumlah nutrien sesuai, terutamanya dari sumber protein dan karbohidrat. Sarapan pagi merupakan hidangan paling penting setiap hari yang harus anda tumpukan kepada karbohidrat.

2) Sekalipun sibuk, jangan langkau hidangan anda!
• Jika anda terlepas hidangan, ia akan membuatkan anda terikat untuk tunduk kepada rasa lapar. Sarapan merupakan hidangan yang paling penting setiap hari, yang mana tidak harus dilangkau. Setiap hari, hidangan pertama adalah penting untuk menambah nutrien yang hilang sewaktu masa malam. Terlepas hidangan akan merendahkan tahap gula dalam darah, mengurangkan tahap tenaga dan membuat rasa lapar tidak dapat ditahan, dan akan membuat anda makan terlalu banyak.

3) Pesta sayur-sayuran yang sihat!
• Sayur-sayuran penuh dengan nutrien yang membantu anda kekal sihat dan mampu mengawalan rasa lapar. Sayur-sayuran seperti brokoli, kubis bunga, bayam dan sayuran kekacang perlu dimasukkan dalam carta pemakanan, kerana ia adalah tinggi serat tetapi rendah kalori. Sayur-sayuran segar akan mengisi perut dengan kadar kalori rendah dan membantu anda mengawal nafsu makan.

4) Makanan pilihan
• Pakar pemakanan mengesyorkan mengambil lebih hidangan berasaskan bijirin penuh dan mengurangkan karbohidrat ringkas untuk mengawal rasa lapar. Bijirin penuh adalah lebih kepada mengisi perut dan memuaskan berbanding makanan karbohidrat ringkas seperti putu piring, tosei, roti putih dan beras putih yang mana meningkatkan risiko kalori berlebihan.
• Minuman smoothie yang terutamanya diperbuat dari yogurt rendah lemak dan dipenuhi buah-buahan memastikan anda bertenaga. Smoothie yang sihat adalah tinggi dari segi protein, serat dan kalsium.
• Selain itu, elakkan pengambilan sup yang tinggi kalori. Pilihlah sup berasaskan air rebusan dan ditambah sayur-sayuran ke dalamnya untuk mendapatkan tenaga padat.

5) Tidur
• Tidur juga memberi kesan terhadap pengawalan selera makan. Kekurangan tidur menjejaskan hormon melatonin, yang berkaitan dengan selera dan akan memberi tindak balas terhadap peningkatan selera makanan.

6) Minum air sebanyak mungkin
• Air adalah yang paling sihat di antara semua. Selain meminum banyak air, ambillah makanan yang tinggi kandungan air. Salad, timun, tomato, tembikai, strawberi dan oren akan mengisi perut anda dengan mudah, dan mengandungi kalori rendah daripada saiznya.

No comments: