Saturday, July 17, 2010

Alternatif rawat penuaan

HORMON dalam tubuh lelaki dikeluarkan oleh kelenjar gonadal. Apabila kelenjar gonadal bekerja dengan baik, seseorang kanak-kanak akan mula memiliki bentuk tubuh yang tegap dan sasa. Namun apabila kelenjar ini menjadi `tua’ dan tidak mampu bekerja dengan baik maka tubuh akan menjadi tua dan mengecut.

Sekiranya hormon ditambah maka tubuh yang tua akan kembali menjadi muda. Dr. Shaharom Sulaiman berkata, proses melambatkan atau mengubah situasi penuaan boleh dilakukan dengan penambahan hormon yang berkualiti. Cara yang ideal bagi mengesan perubahan paras hormon dalam darah adalah dengan menyukatnya.

Apabila usia meningkat makan paras hormon turut merosot. Hormon yang penting bagi lelaki adalah testosteron, dehydroepiandrosterone (DHEA) dan juga growth hormone (GH). Selain itu hormon tiroid (T3 dan T4 ) juga penting kerana ia melancarkan aktiviti metabolisma. Tanpanya seseorang akan menjadi gemuk dan sukar kurus meskipun mengamalkan diet yang ketat.

Rawatan Hormon Bioidentikal

Bioidentikal bermaksud menggunakan hormon yang bentuk molekulnya adalah sama seperti bentuk molekul hormon semulajadi dalam darah kita. Cara menggunakannya sangat mudah iaitu dengan menyapu hormon tersebut kepada kulit. Bahagian yang sesuai adalah bahagian kulit yang tipis dan mempunyai kadar penyerapan yang cepat seperti pergelangan tangan dan juga dahi. Doktor akan menentukan dos atau sukatan yang sesuai bagi setiap individu. Anda boleh berbincang dengan doktor kesan yang anda rasa dan kekerapan yang diperlukan. Hormon yang disapu akan meresap dengan amat cepat ke dalam tubuh, menjadikan tubuh lebih segar. Kelenjar-kelenjar hormon dalam badan dapat berfungsi secara lebih berkesan. Kelenjar yang tua atau kurang aktif tetapi sentiasa bekerja akan kepenatan sehingga akhirnya rosak. Lama kelamaan kelenjar itu terus terhenti dan kesan penuaan menjadi teruk. Dengan adanya hormon bioidentikal, kelenjar mendapat bantuan bagi meneruskan jangka hayatnya.

Hormon bioidentikal berbeza dengan terapi gantian hormon (HRT) yang menggunakan hormon sintetik dan pengambilannya memberi kesan jangka panjang pada tubuh seseorang. Ini kerana hormon sintetik mempunyai molekul yang berbeza dan akhirnya mencetuskan masalah jantung dan gangguan dalam darah. Contohnya conjugated estrogen yang mempunyai unsur-unsur sintetik boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan. Dr. Shaharom menyarankan alternatif hormon bioidentikal yang lebih selamat dan semulajadi. Ia diperbuat dari sayur sayuran seperti kacang soya.

Rawatan mesti dilakukan oleh doktor yang bertauliah dalam penggunaan hormon bioidentikal. Biasanya pesakit akan diberi soalan untuk memastikan simptom klinikal yang dihadapi dan melakukan ujian darah sebelum memulakan rawatan. Rawatan susulan setiap bulan akan memastikan matlamat menjadi lebih muda dan segar diperoleh.

No comments: