Sunday, November 20, 2011

Mengapa muntah darah?

Panel pakar kami akan cuba menjawab persoalan atau menjelaskan segala keraguan anda tentang kesihatan penghadaman. Hantarkan persoalan anda bersama dengan nama, jantina, umur, alamat dan nombor telefon ke emel: digestivehealth@versa- group.com dan faks ke: 03-5638 9909.

Soalan: Saya kuat makan dan selalu mengalami masalah penghadaman. Saya cuba menggunakan antasid untuk melegakan masalah itu, namun tidak berkesan. Apa perlu saya lakukan dan jenis makanan yang patut saya elak?

Fitri Hashim

Dr. Lee Hock Bee: Masalah penghadaman atau ketidakhadaman membuat kita rasa kenyang atau tidak selesa semasa makan, atau selepas makan. Ia juga boleh disertakan dengan rasa pedih atau sakit di bahagian atas perut. Ini adalah masalah biasa yang sering berlaku atas kita. Bagaimanapun, gejalanya mungkin berbeza mengikut individu itu sendiri.

Antara gejalanya termasuk rasa kembung, sendawa dan angin, loya dan/atau muntah, perut "berkeroncong" dan rasa pedih dalam perut atau bahagian atas abdomen, dan juga sakit abdomen.

Makan secara berlebihan, makan terlalu cepat, makan makanan berlemak, atau makan dalam keadaan tertekan boleh menyebabkan ketidakcernaan. Minum terlalu banyak alkohol, merokok, atau berasa sangat tertekan (stres) atau letih juga boleh mengakibatkan ketidakhadaman. Semua faktor ini menyebabkan angin berlebihan, mengakibatkan sendawa dan kembung, yang selalunya merupakan gejala-gejala utama dikaitkan dengan ketidakhadaman.

Terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk menghentikan atau mencegah ketidakhadaman. Cuba kurangkan jumlah asid dalam perut, dengan mengelakmakanan seperti buah-buahan sitrus dan tomato, dan juga makanan berempah dan berlemak. Makan perlahan-lahan dan sedikit supaya perut tidak perlu bekerja keras atau terlalu lama seperti yang terpaksa dilakukan apabila anda makan banyak. Terdapat juga makanan tambahan berbentuk enzim penghadaman yang boleh diambil jika terlebih makan. Sungguhpun anda perlu minum banyak air sepanjang hari, anda dinasihatkan supaya tidak minum terlalu banyak semasa makan, kerana ini boleh mencairkan rembesan penghadaman dalam badan.

Antasid bertindak cepat, dan sepatutnya memberi kelegaan dalam masa beberapa minit. Jika anda telah mengambil antasid tetapi tidak memberi kelegaan, ini mungkin disebabkan masalah lain di samping ketidakcernaan.

Soalan: Saya muntah-muntah sejak seminggu lalu dan dua hari lepas saya muntah darah. Semalam saya muntah darah lagi dan kali ini lebih banyak. Warna darah juga gelap. Apakah tandanya?

Amir Hamzah

Dr. Liew Yin Mei: Darah dalam muntah kadangkala perkara kecil, tetapi ia juga boleh menandakan masalah kesihatan terpendam yang lebih besar dan lebih serius. Apabila anda muntah, anda mendapati sedikit darah (iaitu jalur-jalur kecil, satu atau dua tompok) atau jika muntah yang mengandungi banyak darah. Darah dalam muntah boleh mungkin berwarna merah terang, atau nampak hitam atau perang gelap.

Darah dalam muntah ada kalanya boleh disebabkan oleh darah yang ditelan, seperti dari pendarahan hidung, atau batuk kuat. Antara punca darah dalam muntah ialah pendarahan dalam bahagian atas saluran gastrousus (mulut, esofagus, perut, dan bahagian atas usus kecil), daripada ulser peptik, atau saluran darah terkoyak. Bagaimanapun, muntah darah menandakan sesuatu yang lebih serius dan memerlukan perhatian perubatan secepat mungkin.

Kekerapan muntah darah, dan jumlah darah dalam muntah mungkin berbeza, bergantung pada punca pendarahan. Jika anda mengalami masalah perubatan yang mengakibatkan pendarahan teruk, anda mungkin mendapati banyak darah dalam muntah. Jika kehilangan darah berterusan dengan cara ini, pesakit boleh mengalami pening kepala, gayat, pitam, atau kesukaran bernafas. Gejala lain termasuk penglihatan kabur, selesema, kulit pucat, dan kurang kencing.

Jangan cuba rawat sendiri dengan ubat biasa atau ubat yang dibuat di rumah, kerana darah dalam muntah mungkin menandakan masalah perubatan yang amat serius. Pesakit yang muntah darah secara berlebihan akan diperiksa menerusi beberapa ujian darah, seperti kiraan darah penuh (CBC), kimia darah, ujian pembekuan darah, dan ujian fungsi hati. Ujian lain yang mungkin dijalankan untuk mencari punca pendarahan mungkin termasuk esofagogastroduodenoskopi (EGD), pemeriksaan rektum (dubur), dan/atau pemeriksaan x-ray.

Masalah muntah darah mesti diberi perhatian perubatan dengan secepat mungkin dan dinilai oleh pakar penjagaan kesihatan profesional.

No comments: