Thursday, November 8, 2012

Bebas sakit lutut


KESAKITAN yang dilaluinya setahun lalu sukar digambarkan dengan kata-kata. Malah kekecewaan akibat dilanda penyakit secara tiba-tiba menyebabkan dia sukar melakukan kerja. Namun bertemankan sokongan suami serta semangat yang ada pada dirinya, Roszitah Zulkipli meneruskan kehidupan.
Segala-galanya bermula apabila wanita berusia 47 tahun itu mengalami sakit belakang yang kemudian berpindah ke sendi lutut.
Dia menganggap sakit yang tidak diketahui apa puncanya itu akan sembuh selepas memakan ubat dan menjalani rawatan tradisional.
Bagaimanapun, keadaan tidak berubah. Roszitah yang mempunyai gaya hidup aktif terpaksa menahan kesakitan setiap kali bergerak.
Bagi mendapatkan kepastian penyakit yang dialaminya itu, dia pergi berjumpa pakar perubatan dan Roszitah disahkan menghidap sakit belakang, 'slip disc' yang serius. Kesakitan yang bermula di bahagian belakang beralih ke lutut kanan.
"Kesakitan berterusan menyebabkan saya hampir berputus asa akibat keadaan diri yang kurang upaya. Saya terpaksa berjalan amat perlahan menggunakan tongkat. Selain itu, saya tidak boleh berdiri dalam tempoh yang lama.
"Memang keadaan sangat perit ketika itu. Sehingga satu peringkat saya tidak boleh memandu kereta dan menjahit. Mujur ada suami yang membantu,'' katanya yang ditemui di kediamannya di Sungai Ramal Luar, Kajang, Selangor.
l Sukar
Wanita itu turut berkongsi cerita tentang kesukaran untuk membongkok badan selain tidak boleh naik atau turun tangga.
Namun nasib menyebelahinya lantaran dikurniakan suami yang setia dan sentiasa memberi sokongan.
''Sebelum diserang penyakit ini, saya gemar memasak dan menyediakan makanan sendiri. Segalanya berubah apabila saya jatuh sakit. Saya hilang selera makan dan berat badan saya turun mendadak. Suami terus menyokong saya. Dialah yang membeli makanan dari luar dan membantu saya menguruskan kerja rumah," katanya ketika mengimbau penderitaannya.
Selain rawatan fisioterapi, Roszitah turut mencuba pelbagai suplemen termasuk IZ Wellin.
Menurutnya, IZ Wellin diperbuat daripada bahan-bahan aktif iaitu herba yang tumbuh subur di India yang bertindak sebagai ejen antiinflamasi dengan kehadiran asid boswellic.
"Suplemen ini mampu memberi isian (kartillage) kepada sendi agar tulang tidak bergesel. Alhamdulillah selepas mendapatkan rawatan doktor secara berterusan, fisioterapi dan mencuba suplemen ini, sakit lutut saya semakin berkurangan.
"Kini saya boleh menaiki tangga dan mengambil tempahan jahitan baju. Saya tidak lagi bergantung pada ubat penahan sakit. Doktor turut menasihatkan saya supaya tidak melakukan kerja berat," katanya yang kini menjadi pengedar IZ Wellin.
Roszitah turut menasihati wanita lain agar menjalani pemeriksaan awal jika mengalami tanda-tanda awal sakit sendi seperti di bahagian lutut.
"Penyakit saya didiagnosis pada umur yang agak lewat tetapi mujur dapat dirawat segera. Mungkin saya cepat bertindak dan tidak segan silu bertanya pada orang lain berkenaan penyakit ini. Sebenarnya keadaan ini bergantung kepada seseorang.
"Saya juga tidak pernah berputus asa mencuba pelbagai rawatan moden dan tradisional selain mengamalkan suplemen.
"Saya yakin setiap penyakit ada rawatan. Saya percaya sifat tabah, sabar, berusaha, tidak putus asa dan sokongan keluarga menjadi kekuatan setiap pesakit dan keluarga untuk meneruskan hidup," katanya yang gembira dengan perubahan sakit sendinya.
Info rawatan
* Senaman dan fisioterapi.
* Ubat penahan sakit.
* Suplemen-suplemen seperti glucosamine sulfate dan chondroitin untuk kes-kes awal, yang boleh diperoleh di farmasi tanpa preskripsi doktor.
* Suntikan viskosuplemen untuk kelinciran sendi
* Pencucian artroskopi iaitu pembedahan segera mengeluarkan agen-agen radang di dalam lutut di samping mencuci rawan.
* Pembedahan gantian sendi.

No comments: