Monday, September 27, 2010

Kawal paras gula

SEPANJANG bulan puasa saya gembira kerana mampu mengawal paras gula dalam darah dengan baik. Namun malangnya, pemeriksaan selepas hari raya mendapati ia meningkat dengan banyak. Bagaimana saya ingin mengembalikan paras gula gula dalam darah saya?

JAWAPAN,

Keberkesanan pengawalan gula darah banyak bergantung pada cara pemakanan dan gaya hidup. Antara cara yang masih praktikal sehingga kini adalah mengawal pemakanan, terutamanya makanan manis seperti biskut, kek dan pelbagai manisan di musim perayaan dan rumah terbuka. Tidak terkecuali juga hidangan berkarbohidrat tinggi, makanan berlemak dan berminyak yang boleh memburukkan masalah kesihatan sedia ada.

Sekiranya anda dapati peningkatan glukosa darah kian meningkat, tingkatkan aktiviti senaman. Ia merupakan antara cara berkesan untuk mengembalikan kesihatan termasuklah mengawal peningkatan berat badan. Ini tentunya penting, di mana rata-rata daripada kita mula merasai peningkatan berat badan selepas musim perayaan.

Pengambilan suplemen yang sesuai akan meningkatkan keberkesanan pelan kesihatan anda. Dalam usaha mengawal peningkatan paras gula dalam darah, kajian menunjukkan pengambilan ekstrak gymnema memberikan hasil positif. Begitu juga dengan herba-herba lain seperti peria, Holy basil (sejenis daun selasih) dan biji halba. Gabungan herba-herba ini memberikan sinergistik dalam usaha anda mengawal gula darah.

2 comments:

-zahrah- said...

wah.. good info.. camne eh kaedahnya kalau encik ariston nak bersenam tu?

AristonS said...

senaman kucing tido baik untuk perut