Saturday, September 18, 2010

Minyak pelembap kulit kering

Johnson's® baby oil pada lazimnya digunakan oleh para ibu untuk melembap dan mengurut bayi .

Walaupun kita berada di negara tropika yang lembap seperti Malaysia, kita masih mengalami kulit kering malah kadang-kala terlampau kering. Walaupun kita tinggal di negara yang panas dan lembap, kita banyak menghabiskan masa di persekitaran yang mempunyai penyaman udara. Prinsip penyaman udara ialah mengitar udara kering dengan suhu terkawal dalam kawasan yang tertutup. Dengan udara panas dan lembap, kebanyakan orang Malaysia lebih gemar berada di kawasan yang mempunyai penyaman udara. Ini menjejaskan kelembapan badan, terutamanya kulit kita.

Menurut Pengarah Urusan Johnson & Johnson, Joyce Lee, faktor gaya hidup lain juga menjejaskan tahap kelembapan kulit termasuklah penggunaan mekap, kurang tidur, merokok, yang kesemuanya menyebabkan kulit kita kering sekiranya kita tidak menggantikan semula kelembapan tersebut secara konsisten.

"Apabila kulit kering, kulit tidak mempunyai daya perlindungan terhadap radikal bebas yang ada di sekeliling kita seperti sinaran UV matahari dan pencemaran. Maka, kulit kering lebih cenderung kepada penuaan berbanding kulit lembap sempurna dan terlindung," katanya.

Penyelesaian bagi kulit kering mudah sahaja - terdapat banyak produk penjagaan kulit muka dan badan yang khas untuk kulit kering dan melindungi kulit.

Johnson's® baby oil pada lazimnya digunakan oleh para ibu untuk melembap dan mengurut bayi. Ia adalah kegemaran para ibu dan wanita untuk memberi pelembapan pada bahagian yang sangat kering seperti siku, lutut, buku lali, tumit malah pada rambut.

Walau bagaimanapun, dengan cuaca kita yang panas dan lembap, kadang kala timbul rasa melekit apabila kita menggunakan pelembap dan minyak terutamanya apabila kita berpeluh. Ini menjadikan kita tidak gemar menggunakan pelembap, terutamanya minyak badan bayi.

Untuk mengatasi masalah ini dan sempena dengan pelancaran semulanya tahun ini, Johnson's® baby oil Lite mengadakan cabaran kepada pengguna pada awal April untuk menamatkan mitos bahawa minyak badan bayi adalah lebih berminyak dan melekit. Dalam cabaran ini, pengguna atau pelanggan di pasar raya atau pasar raya besar ditanya beberapa soalan untuk menentukan sama ada mereka menggunakan minyak badan.

Semasa tempoh cabaran, seramai 4,450 wanita Malaysia telah mengambil bahagian dan hampir kesemuanya bersetuju bahawa Johnson's® baby oil Lite tidak berminyak dan pantas menyerap ke dalam kulit. Keputusannya adalah:

l 97% wanita menyatakan bahawa ia membuat kulit mereka selembut kulit bayi;

l 98% wanita menyatakan bahawa ia menyerap pantas ke dalam kulit;

l 95% wanita menyatakan tiada rasa berminyak selepas digunakan; dan hampir 90% daripada mereka menimbang keputusan untuk membeli produk tersebut dengan serta-merta.

Johnson's® baby oil Lite dirumus dengan formula ultra-pantas yang membantu melega dan melindungi kulit daripada kekeringan. Minyak yang pantas menyerap membolehkan kulit bernafas secara semula jadi, menjadikan kulit rasa selembut dan selicin kulit bayi. Ideal digunakan untuk mengurut, membersih dan melembapkan kulit kering dan sensitif.

No comments: