Sunday, September 12, 2010

Revolusi pra-cuci rambut

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

RAMBUT cantik dan sihat pasti menjadi kegilaan setiap wanita sama ada bertudung atau tidak. Setiap rambut tumbuh dalam folikel rambut , iaitu satu tiub sel halus berhampiran dengan permukaan kulit. Setiap helai rambut mempunyai akar dan jalurnya sendiri dalam folikel itu.

Jika kita mencabut sehelai rambut dan melihatnya di bawah cahaya lampu, akar rambut jelas kelihatan umpama akar-akar bebawang pada ukuran dua hingga empat milimeter di bawah permukaan kulit. Akar-akar rambut dicipta untuk menghasilkan rambut sebenar yang secara teknikalnya dikenali sebagai jalur rambut .

Jalur-jalur rambut tidak mengandungi tisu-tisu hidup. Ia terdiri daripada protein yang diputar menjadi umpama tali halus yang tersusun rapi. Struktur inilah yang kita sebut rambut.

Justeru itu, pemilihan syampu dan perapi rambut amat penting untuk mengelakkan komplikasi kepala berlaku.

Masalah rambut yang sering dialami orang ramai seperti rambut gugur, kelemumur, kurang lembut dan kilauan. Menyedari permasalahan itu, produk berasaskan herba dan ramuan tradisional, Franch memperkenalkan Franch Herbal Hair Oil untuk membantu orang ramai yang mengalami masalah rambut.

Ia merupakan inspirasi daripada ramuan Franch Oil iaitu ubat tradisional serba guna yang dirumus khas dengan menggunakan ekstrak herba-herba asli daripada buah dan akar pokok jarak serta biji selasih.

Pilihan

Produk baru ini terdiri daripada empat pilihan iaitu Almond, Aloe Vera, Coconut dan Amla.

Menurut Pengurus Pemasaran Jenama Rayson Health, Maria Natasha, produk penjagaan rambut Franch Oil didatangkan dengan terapi pra-cuci. “Sebelum rambut dibasuh dengan syampu, anda perlu membelainya dengan menggunakan Franch Herbal Hair Oil terlebih dahulu.

Didatangkan dengan empat pilihan minyak rambut, kesemuanya mempunyai kelebihan tersendiri bergantung kepada masalah rambut yang anda hadapi,” ujarnya.

Minyak rambut unik ini, diformulasikan khusus untuk mempercepatkan proses penyerapan minyak ke dalam kulit kepala.

Selepas 20 minit mengaplikasinya anda boleh mencuci rambut dengan Franch Herbal Shampoo sama ada ramuan Aloe Vera atau Shikakai.

"Selepas sebulan anda mengamalkan rawatan ini, masalah rambut bercabang dan tidak sihat akan dapat diatasi," ungkap Maria.

No comments: