Saturday, November 20, 2010

Herba rangsang detoksifikasi

SAYA mudah rasa letih dan lesu sejak kebelakangan ini walaupun saya cuba mendapatkan tidur yang lebih baik. Ada yang berpendapat agar saya memulakan program detoks untuk mengurangkan pengumpulan toksik tubuh dan membantu mengembalikan kesihatan. Adakah ia membantu saya?

Jawapan,

Mungkin saranan yang paling kerap didengar untuk mengekalkan kesihatan adalah makan secara sihat dan seimbang serta kekalkan amalan gaya hidup aktif, iaitu bersenam. Sebenarnya saranan ini masih praktikal, berkesan dan tidak memerlukan kos yang tinggi.

Tabiat pemakanan yang tidak sihat, sama ada pengambilan makanan proses atau segera yang tinggi, makan secara berlebihan mahupun mengabaikan kandungan zat yang diperlukan oleh tubuh. Amalan pemakanan menjadi antara penyumbang terbesar kepada pelbagai masalah kesihatan. Mengawal pengambilan makanan sebenarnya menjadi satu cabaran bagi kita, namun harus diingat bahawa kesederhanaan merupakan kunci penting. Makan secara berlebihan boleh menyebabkan masalah tidak hadam, pedih ulu hati, kembung, ketidakselesaan perut, sembelit, peningkatan berat badan, keletihan dan pelbagai lagi.

Bagaimanapun, detoks sebenarnya bukan hanya tertumpu kepada sistem pencernaan ataupun usus, tetapi hati juga perlu diberi perhatian. Penyingkiran toksin daripada hati juga penting memandangkan ia memainkan peranan penting dalam pelbagai fungsi seperti menapis atau membersihkan darah, menyimpan vitamin, mineral, gula, lemak dan nutrien-nutrien lain, mengawal hormon, berperanan dalam penghadaman lemak dan pelbagai lagi.

Apabila hati terlalu dibebankan, sama ada akibat pemakanan, gaya hidup ataupun faktor persekitaran, maka fungsinya boleh terjejas dan seseorang itu mula mengalami ketidakselesaan. Nafas berbau atau bau badan, masalah kulit, lingkaran hitam bawah mata, kelesuan merupakan antara beberapa contoh lazim. Masalah penghadaman lemak pula boleh menjurus kepada simptom-simptom seperti tidak hadam, refluks, kekurangan vitamin larut lemak, intolerans terhadap makanan berlemak, loya dan muntah, kembung dan juga sembelit.

Memandangkan hati merupakan organ pembersih yang sangat penting, ia tidak terlepas daripada menerima kesan akibat pendedahan kepada bahan berbahaya.

Dalam usaha menyokong fungsi hati, milk thistle merupakan antara herba yang paling banyak dicadangkan dan dengan itu ia dikenali sebagai tonik hati. Penyingkiran toksik daripada hati merupakan proses yang penting sama ada sebagai pencegahan mahupun menyokong rawatan sedia ada. Dengan itu pengambilan milk thistle sesuai untuk merangsang penyingkiran bahan toksik berbahaya atau detoksifikasi hati.

Komponen aktif dalam herba milk thistle seperti silymarin didapati membantu menstabilkan membran sel, dan dengan itu mencegah kimia berbahaya daripada memasuki sel-sel dan menyingkirkannya sebelum ia mendatangkan kerosakan. Selain itu, silibin juga bertindak sebagai anti oksida untuk melawan radikal bebas, meningkatkan aktiviti superokside dismutase dan glutathione peroksidase dalam sel. Ini juga penting kerana glutathion merupakan enzim anti oksida utama tubuh yang memperbaiki detoksifikasi hati dengan melekat pada toksin serta meneutralkan kesan berbahayanya.

Minum air secukupnya, makan secara seimbang yang merangkumi buahan dan sayuran yang berserat tinggi bukan sahaja bermanfaat untuk membantu menyingkirkan bahan kumuh secara normal, tetapi nutriennya juga mampu membantu menyubur dan memulih kesihatan tubuh.

No comments: