Saturday, November 13, 2010

Kopi Desire untuk kesihatan

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar WAHIDAH ZAINAL

ORANG Asia Barat amat gemar, meminum kopi yang bercampur dengan herba atau dalam istilah Melayunya kopi yang ‘tajam.’ “‘Bagi mereka, kopi berherba memberikan kepuasan dan kenikmatan serta mampu menghangatkan badan.

Berbanding dengan orang Malaysia, mereka kurang menggemari kopi ‘tajam’ ini,’’ kata Penolong Pengurus Syarikat 2A Solution, Ryan Fazli Sabaruddin.

Syarikat 2A Solution yang ditubuhkan lima tahun lalu dipertanggungjawabkan bagi mengedar dua jenis produk minuman kopi kesihatan, iaitu Premium Desire dan Detoxifier. Kedua-dua jenis minuman itu telah lama berada di pasaran negara-negara Asia Barat seperti Jordan dan Arab Saudi.

Katanya, sambutan di negara-negara tersebut cukup menggalakkan kerana Premium Desire dan Detoxifier memenuhi cita rasa orang-orang di sana.

Bagaimanapun bagi memberi peluang kepada penggemar kopi di Malaysia, kandungan herba yang terdapat di dalam Premium Desire dan Detoxifier telah diubah supaya ketajaman herba atau rasa pahitnya tidak terasa namun fungsi herbanya tetap sama.

“Antara bahan-bahan yang terdapat di dalam kedua-dua jenis minuman ini ialah whey manis, ekstrak ashwaganda, ekstrak tongkat Ali, ekstrak ginseng dan banyak lagi. Herba-herba ini berfungsi membekalkan tenaga baik kepada lelaki mahupun wanita.

‘‘”Selain itu, kami turut menambah krimer bukan tenusu yang kurang kandungan lemak. Justeru sesiapa sahaja boleh mengambil minuman ini dan tidak perlu bimbang mengenai lemak atau pertambahan berat badan.

‘‘Kelebihan Premium Desire ialah meningkatkan keinginan seks lelaki dan wanita, membantu masalah tidur, mengekalkan tahap kolesterol dan paras gula yang seimbang, mengatasi masalah saluran kencing lelaki, mengatasi masalah sindrom prahaid wanita atau yang telah putus haid dan meningkatkan sistem imunisasi wanita,’’ ujar Ryan lagi.

Tambahnya, sementara itu, Detoxifier dapat membantu masalah penyakit pundi kencing dan ginjal, sakit sendi, sembab dan sengal, kencing manis dengan mengurangkan paras gula dalam darah, melegakan ketidakselesaan dalam perut, bertindak sebagai agen anti oksida, antikanser, antikencing manis dan antimikrob.

Detoxifier juga dapat membantu masalah sembelit dan menyingkirkan bahan buangan daripada sistem pencernaan, membantu masalah stres atau sukar tidur serta mengurangkan kesan demam panas dan selesema.

Ryan berkata, Premium Desire dan Detoxifier boleh dijadikan minuman seharian dan mereka yang meminumnya akan terasa lebih cergas. Mereka yang alah kepada kopi seperti migran dan sebagainya juga boleh meminum minuman.

Lebih menarik kerana kedua-dua jenis minuman kopi ini tidak mengandungi bahan kimia kerana dirumus dengan 99 peratus herba terpilih berkualiti tinggi.

‘‘Pengguna tidak perlu berasa was-was kerana minuman kopi ini dikilangkan bertaraf Amalan Pengilangan Baik dan mendapat pengiktirafan halal daripada Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan serta mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia

Ryan juga mencari pengedar di seluruh Malaysia. Kepada yang berminat, boleh hubungi 012-6316891 atau facebook twoasolutions.

No comments: