Sunday, January 9, 2011

Cergas dengan cara betul

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
bintu.rahman@utusan.com.my
Foto SYEFRY MONIZ

PUSAT kecergasan tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Kecil atau besar, semuanya dengan satu tujuan; menyediakan tempat dan kaedah untuk pelanggan kekal cergas dan sihat melalui program yang ditawarkan.

Pelbagai pakej menarik disediakan, juga dengan tawaran yang kononnya menjimatkan dan berkesan, akhirnya kadangkala tidak kena cara, pelanggan juga yang menjadi mangsa.

Sudahlah begitu banyak wang dilaburkan dan hasilnya tidak seberapa, badan pula terpaksa menanggung akibatnya.

Sedarkah anda terdapat beberapa pusat kecergasan termasuk yang memiliki rangkaian besar mempunyai pelatih yang tiada kelayakan sewajarnya?

Menurut Master Trainer, Tanty Amin, jurulatih yang tidak mempunyai kelayakan atau memiliki kelayakan bukan dari badan sewajarnya mendedahkan pelanggan kepada masalah dalam jangka masa panjang.

"Mungkin mereka mampu melatih anda untuk kelihatan cergas dan menurunkan berat badan dalam jangka masa pendek, tetapi kaedah yang digunakan mungkin salah kerana tidak semua jenis latihan sesuai untuk setiap individu," kata jurulatih yang diiktiraf Persekutuan Antarabangsa Sukan, Aerobik dan Kecergasan (FISAF) itu.

Menghuraikan lebih lanjut kata beliau, mengambil contoh beberapa jenis latihan yang digunakan 10 tahun lalu tidak lagi sesuai setelah dikaji kerana ia mendatangkan kesakitan dan kecederaan kepada individu dalam jangka masa panjang.

Setiap individu katanya, berbeza keperluan bergantung kepada tahap kecergasan masing-masing dan juga keadaan fizikal.

"Latihan untuk atlet tidak wajar dipraktikkan oleh individu biasa. Begitu juga mereka yang menghidap sakit belakang, lutut, hipertensi dan sebagainya," kata pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains Sukan dan Sarjana Pergerakan Badan dan Rehabilitasi itu.

Dengan kelayakan yang diiktiraf badan seperti FISAF kata beliau, seseorang jurulatih itu sentiasa dibekalkan ilmu terkini dalam bidang kecergasan bagi membolehkan mereka melatih individu menggunakan kaedah yang betul.

Tambah ilmu melalui Unleashed 2011.

Program Unleashed 2011 yang akan berlangsung pada 22 Januari ini menyasarkan untuk membawa pembaharuan dari segi idea dan kaedah baru untuk kelas kecergasan mengikut modul terkini yang diiktiraf FISAF.

"Kumpulan sasaran kami adalah mereka yang terlibat dalam mengendalikan kelas kecergasan atau berkeinginan terlibat dalam bidang ini bagi mendapat pendedahan terkini," kata Tanty.

Jelasnya lagi, Unleashed 2011 bukanlah kursus kecergasan yang memberi sijil kelayakan buat mereka yang ingin mengendalikan kelas tetapi lebih kepada memberi pendedahan cara untuk bersenam melalui kaedah yang menyeronokkan.

Melalui program tersebut katanya, peserta boleh mengambil langkah seterusnya melalui perbincangan dan panduan yang akan diberikan.

Program yang mengambil masa sehari itu mengandungi pengisian enam kelas berlainan melibatkan jurulatih berkelayakan tempatan dan antarabangsa. Kaedah dalam setiap pengisian tidak menggunakan sebarang peralatan khusus untuk bersenam.

"Kami ingin memberi mesej bahawa untuk sihat dan cergas sebenarnya tidak memerlukan kos yang tinggi, asalkan kita tahu cara dan kaedah yang sesuai," kata Tanty lagi.

No comments: