Sunday, January 2, 2011

Peranan perubatan tradisional

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar UTUSAN MALAYSIA

Roslan Hamzah percaya rawatan moden dan tradisional boleh seiring.

ORANG selalu berkata, kalau tidak ada yang lama tentunya tidak ada yang baru. Begitu juga halnya dalam bidang perubatan.

Sebelum perubatan moden wujud, masyarakat dulu bergantung kepada kaedah tradisional untuk merawat penyakit.

Malah setiap bangsa di dunia memiliki kaedah perubatan tradisional mereka sendiri yang menjadi amalan turun-temurun.

Dan dalam era orang akan ke hospital apabila sakit, sesetengah kaedah perubatan tradisional tidak dilupakan begitu saja bahkan menjadi alternatif dalam penjagaan kesihatan.

Pergilah ke mana-mana pelosok dunia pun, pasti ada amalan perubatan tradisi yang masih di guna pakai termasuk di negara Barat.

Malah amalan tersebut terutama di negara ini diwariskan dari satu generasi ke generasi lain supaya ia tidak lenyap di telan zaman. Hari ini ia juga merupakan rawatan sokongan kepada perubatan moden yang diberikan di hospital-hospital kerajaan mahupun swasta.

Hadirnya pusat-pusat rawatan tradisional seperti bekam, pusat urutan Melayu, pusat akupuntur dan sebagainya jelas menunjukkan rawatan tersebut masih lagi dicari masyarakat sebagai rawatan alternatif di samping rawatan moden.

Malah pengusaha-pengusaha pusat rawatan tradisional yang ditemui baru-baru ini memberitahu bahawa rawatan tradisional dan moden boleh berjalan seiring dalam usaha mengatasi masalah yang dihadapi pesakit.

Menurut Pengusaha Rumah Sihat Bekamtherapy, Mohammad Yunus Sahari, berbekam yang telah diamalkan sejak zaman Nabi lagi merupakan satu rawatan tradisional membuang darah kotor dan ia merupakan rawatan yang popular.

"Jika dilihat daripada sejarah dahulu, berbekam merupakan satu rawatan tradisional yang cukup popular untuk mengosongkan saluran-saluran darah yang sempit.

"Nabi juga pernah bersabda bahawa berbekam pada titik jauzatil qamahduwah dapat menyembuhkan 72 jenis penyakit.

"Walaupun rawatan ini adalah yang terbaik tetapi ia tidak menolak rawatan moden malah ia saling melengkapi antara satu sama lain," ujarnya ketika ditemui di Gombak, baru-baru ini.

Tambah beliau, berbekam terbahagi kepada dua jenis iaitu bekam darah dan bekam angin juga berperanan mengurangkan penderitaan sakit dan sebagai langkah awal pencegahan.

Tidak dapat dinafikan, bagi sesiapa yang menjalani rawatan bekam, ia sememangnya satu rawatan yang baik untuk tubuh badan.

Bagi pengamal urutan Melayu tradisional, Roslan Hamzah pula, dalam dunia yang semakin mencabar hari ini, rawatan tradisional dan moden perlu seiring untuk mendapat keputusan yang memuaskan.

"Jika rawatan moden, pendekatan yang digunakan mungkin kaedah pembedahan atau memberikan pesakit ubat-ubatan dan bila ia digabung bersama urutan, mungkin tindak balas untuk sembuh ataupun mengurangkan sakit dapat dipercepatkan.

"Lagipun, dengan rawatan urutan yang diberikan hari ini, ia bukanlah semata-mata urutan malah ia turut digabungkan dengan psikologi di mana ia bertujuan untuk memulihkan kembali semangat pesakit-pesakit yang sudah luntur.

"Tetapi perlu diingatkan, walaupun hanya urutan, saya masih lagi memerlukan rujukan doktor supaya sesuatu penyakit itu tidak menjadi lebih teruk," katanya.

Ulas beliau, antara jenis penyakit yang paling sesuai untuk mendapatkan rawatan urut ialah strok yang sederhana, sakit pinggang dan juga sakit dada.

Beliau yang mempunyai ijazah di dalam bidang Sains Sukan turut bersetuju bahawa rawatan tradisional merupakan rawatan alternatif kepada rawatan moden.

Jika diteliti dengan baik, hasil gabungan teknik rawatan tradisional dan moden diakui memberi keputusan rawatan yang lebih baik.

Ini kerana, memang tujuan orang yang bertemu doktor dan individu yang melakukan rawatan tradisional itu adalah sama iaitu untuk sembuh daripada sakit yang sedang dideritainya.

Satu lagi rawatan tradisional yang masih lagi diamalkan dan popular ialah akupuntur.

Seiring dengan perkembangan teknologi yang pesat, ia turut mengalami perubahan di mana satu inovasi teknologi akupuntur telah direka iaitu sebuah alat berbentuk seperti pen yang mempunyai fungsi yang sama dengan cara tradisional (jarum).

Pakar rawatan akupuntur dari Korea, Dr. Muhammad Kim menjelaskan, inovasi rawatan akupuntur laser dari Korea ini dijangka dapat mengatasi masalah individu yang gerun pada jarum akupuntur.

"Penggunaan alat akupuntur laser ini hanya melibatkan luaran kulit membuatkan kebersihannya lebih terjamin.

"Selain membantu mengembalikan tahap kesihatan, akupuntur juga dipercayai mampu melegakan kesakitan.

"Hari ini, pena laser ini mampu memberi kesan seperti kaedah klasik akupuntur tanpa rasa sakit hanya dengan tekanan pada satu butang," katanya ketika ditemui di pusat rawatannya baru-baru ini.

Beliau menerangkan, akupuntur laser berfungsi dengan cara merangsang poin-poin akupuntur. Beliau turut menyatakan bahawa rawatan tradisional tersebut merupakan satu rawatan alternatif dan ia perlu seiring dengan rawatan moden.

No comments: