Sunday, January 9, 2011

Petua cantik, sihat daripada Dr. Rushmini

Oleh NORAINI ABD. RAZAK

MINAT serta rasa ingin tahu tentang dunia esthetik di kalangan pembaca sisipan Kesihatan, Mingguan Malaysia mendorong mereka berlumba-lumba mahu menyertai Bengkel Personaliti Cantik, Sihat anjuran Marissa Esthetic yang diuar-uarkan minggu lepas.

Ternyata perubatan esthetik masih baru di negara ini menyebabkan maklumat mengenainya belum tersebar luas sedangkan manfaatnya dalam bidang kesihatan amat luas.

Justeru apabila ada usaha di pihak Dr. Rushmini Maris Ismail yang mengendalikan Marissa Esthetic mahu berkongsi maklumat mengenai bidang tersebut, maka sambutan yang diperoleh sememangnya umpama goreng pisang panas.

''Ada yang mengaitkan esthetik dengan kecantikan semata-mata. Ada juga yang memandang rendah perubatan esthetik malah tidak kurang juga yang menyifatkannya sebagai idea gila.

''Tetapi setelah berkecimpung dalam bidang ini dan melihat sendiri pesakit-pesakit saya dapat menikmati kehidupan baru yang lebih bermakna saya amat puas dan ingin berkongsi dengan mereka yang memerlukan,'' katanya.

Menurut Dr. Rushmini, bengkel sehari yang akan diadakan pada 23 Januari itu juga bertujuan memberi gambaran yang tepat mengenai perubatan esthetik supaya lebih ramai dapat memahaminya dan menyampaikan kepada orang lain ke arah kesejahteraan bersama.

Beliau juga mahu membetulkan persepsi yang salah tentang tentang perubatan esthetik yang kononnya hanya fokus kepada kecantikan.

''Apabila kita bercakap tentang masalah tidak cukup hormon misalnya ia bukan semata-mata berkaitan dengan usaha mahu tampil langsing supaya kelihatan cantik.

''Tetapi ia juga berkaitan tubuh badan yang sihat kerana masalah tidak cukup hormon boleh mengganggu kehidupan seseorang, justeru jawapannya adalah dalam perubatan esthetik yang sewajarnya disebarluaskan kepada semua,'' katanya.

Menurut beliau, bengkel yang diadakan dengan kerjasama Aptomed Sdn. Bhd., syarikat pertama ditubuhkan di Malaysia yang mengendalikan True Bio-Identical Hormone Therapy (BIHRT) itu akan memfokuskan kepada isu-isu berkaitan berat badan.

Katanya, masalah berat badan sering menjadikan seseorang murung, rendah diri dan enggan bercampur dengan orang lain kerana bimbang ditertawakan. Ada juga individu yang berusaha keras untuk menurunkan berat badan sehingga sanggup menahan lapar sehingga menjejaskan kesihatan.

''Paling menyedihkan apabila orang gemuk menyifatkan diri sebagai tidak berharga jauh sekali dihargai lalu mereka membiarkan diri terus menjadi gemuk sehingga mengidap penyakit-penyakit berbahaya.

''Sedangkan mereka sepatutnya mencari punca kegemukan dan menanganinya dengan cara yang berkesan termasuk menggunakan kaedah perubatan esthetik,'' katanya.

Berikutan sambutan yang menggalakkan, Dr. Rushmini mengadakan dua sesi iaitu pagi dan petang untuk memberi peluang lebih ramai peserta terutama yang berhadapan dengan masalah berat badang mengambil bahagian. Beliau juga berharap setiap peserta kelak dapat memahami apa sebenarnya masalah dihadapi dan jalan penyelesaiannya ke arah menikmati hidup yang lebih sejahtera. Para peserta juga katanya, tidak perlu malu untuk bertanya dan berbincang tentang apa yang mereka rasa supaya bengkel tersebut benar-benar dapat mendatangkan manfaat kepada mereka.

''Bagi saya penyelesaian pertama adalah masalah berat badan. Ini kerana apabila masalah tersebut dapat diselesaikan maka seseorang itu akan dapat menjalani hidup dengan lebih gembira.

''Selepas seseorang itu berpuas hati dengan berat badan ideal yang diperoleh, baru kita tumpukepada aspek lain seperti kecantikan kulit dan sebagainya.

''Bagaimanapun ingin saya tekankan apabila hormon seseorang mencukupi maka keseluruhan badan akan merasa nikmatnya,'' katanya.

Oleh kerana masalah yang tidak dapat dielakkan, bengkel Personaliti Cantik, Sihat bersama Dr. Ruhsmini dan Mingguan Malaysia bertukar lokasi ke Hotel PNB Darby Park, Jalan Binjai, Kuala Lumpur.

Orang ramai yang berminat boleh menghubungi Marissa Esthetic di talian 03-87234808, 013-2448484. Setiap peserta dikenakan yuran sebanyak RM200.

No comments: