Sunday, January 9, 2011

Menangani sakit tumit, lutut

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto HAFIZH KHOSMAT

RANGKAIAN produk Scholl.

Alice sentiasa mengalami tekanan dan sakit pada bahagian tumit dan lutut. Sakit yang dialaminya memuncak setiap kali dia memakai kasut bertumit ke tempat kerja. Pada suatu hari, dia mengalami sakit belakang yang amat teruk hingga menyebabkan dia sukar berdiri.

Seorang rakan sekerjanya mencadangkan dia memakai kasut tanpa tumit dan menambah tapak khas untuk memberi sokongan pada kakinya. Sejak menggunakan tapak Scholl, terdapat perubahan pada kaki Alice. Dia boleh berdiri tegak tanpa masalah. Bentuk kakinya kelihatan lurus apabila berdiri berbeza dengan sebelum ini. Bahkan, tiada lagi masalah baginya setiap kali mengangkat benda berat.

Selesa

Berkasut tumit tinggi memang kegemaran sebahagian besar wanita kerana selain menjadi sebahagian daripada fesyen, penampilannya akan nampak lebih bergaya dan elegan apabila mengenakan kasut bertumit tinggi .

Bagaimanapun, kecenderungan ini boleh mengundang bahaya dan masalah kesihatan lebih-lebih lagi bagi wanita hamil.

Dalam situasi ini, kaki mudah terasa letih dan lenguh.

Sebagai wanita yang sudah berkahwin dan bekerja seperti Alice, berjalan dari satu lokasi ke lokasi yang lain sudah menjadi lumrah. Tekanan pada kaki kadang kala menyukarkan pergerakan. Mujur dengan adanya teknologi lapik dalam kaki baru ini membantu mengurangkan rasa tekanan kaki .

Terbaru, Scholl iaitu jenama pakar penjagaan kaki nombor satu di dunia telah melancarkan produk lapik dalam kaki yang dikenali lapik dalam Biomechanics Orthotics.

Menurut Pengurus Kumpulanm Produk SSL Healthcare, Geraldine Cheah, lapik dalam kaki boleh memberi impak secara positif kepada postur dan penjajaran kaki.

Selain itu, produk ini juga mampu mengurangkan penurunan pada cekungan depan dan cekungan dalam yang berlebihan pada kaki.

Katanya, dengan pemakaian lapik dalam kaki, ia bukan sahaja mengurangkan kesakitan di bawah tumit dan lutut tetapi juga memberi keselesaan kepada pengguna.

Tambahan pula, ia akan membuat anda tampil penuh yakin dengan mengubah cara anda berjalan.

Dengan kaedah baharu ini, setiap wanita dapat memulihkan kesakitan "tersembunyi" yang mereka alami kerana cara berjalan yang tidak betul akibat daripada permukaan jalan.

No comments: