Saturday, June 11, 2011

Khasiat rawatan madu

oleh mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar Izham Jaafar

KHASIAT madu lebah bagi tujuan perubatan sememangnya sudah diketahui umum. Secara semula jadi, madu sangat berkhasiat dan mengandungi gula seperti fruktus dan glukos selain mineral seperti magnesium, kalium, kalsium, natrium klorida, sulfur, besi dan fosfat.Ia juga mengandungi vitamin B1, B2, C, B6, B5 dan B3.

Hari ini, madu lebah dianggap penting dalam industri penjagaan kesihatan yang meliputi setiap lapisan masyarakat tanpa mengira umur.

Malah, dalam al-Quran sendiri turut menyatakan kelebihan madu seperti firman Allah dalam surah Al-Nahl ayat 68 dan 69 yang bermaksud: Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan.

Sehubungan itu, syarikat pengeluar produk makanan kesihatan tempatan, Tasbih Emas Resources (Tasbih Emas) telah mengorak langkah dengan mengembangkan produk kesihatan berasaskan madu lebah.

Dimiliki sepenuhnya oleh bumiputera, rangkaian produk keluaran Tasbih Emas yang diberi nama Aulia juga merupakan alternatif dan sebahagian pakej lengkap khususnya untuk mereka yang ingin memelihara kecantikan dalaman dan luaran dengan baik.

Menurut Perunding Produknya, Dr. Rosli Senafi, produk Aulia dihasilkan dengan pengawalan yang ketat bagi memastikan mutu dan kualiti produk mencapai piawai yang tinggi.

Katanya lagi, semua produk Aulia dihasilkan daripada campuran herba terbaik dan terpilih tanpa mengandungi bahan kimia.

Ia didaftarkan di bawah Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia.

"Dengan menggunakan formula daripada kitab karangan Imam Sayuti, akhirnya kami berjaya mengeluarkan enam produk kesihatan yang berasaskan madu lebah.

"Insya-Allah, produk yang menggunakan formula daripada kitab berkenaan mampu menyembuhkan pelbagai penyakit kerana ia diambil berdasarkan al-Quran dan Hadis bagaimanapun sebelum itu pelbagai kajian telah pun dilakukan.

"Seperti umum ketahui, madu lebah mempunyai permintaan yang tinggi di pasaran," ujarnya ketika ditemui di premisnya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Produk kesihatan Aulia yang terdapat di pasaran hari ini terdiri daripada madu asli, madu sawda, madu minta, madu langsing, madu yogurt dan kismis IQ.

Apa yang menarik mengenai produk-produk tersebut, jelas Dr. Rosli, terdapat dua produk baru yang diperkenalkan di pasaran iaitu madu slim dan madu yogurt.

Kedua-dua produk itu bukan sahaja mampu membantu menurunkan berat badan dan tekanan darah tetapi ia juga mampu membantu mengempiskan perut, membantu memecah dan menghilangkan lemak-lemak, menghilangkan lendir-lendir dalam badan, melancarkan perjalanan darah serta menambahkan tenaga tubuh badan.

Tambah Dr. Rosli lagi, kesemua produk keluaran Tasbih Emas diproses di kilang yang terletak di Jempol, Negeri Sembilan.

Dalam pada itu, Tasbih Emas turut giat mencari rakan niaga di seluruh negara sama ada pengedar atau stokis.

"Buat masa sekarang kami akan memberi tumpuan terhadap pasaran dalam negeri tetapi dalam masa yang sama kami menggalakkan lebih ramai usahawan menceburi bidang perniagaan sama ada sebagai pengedar atau stokis.

"Kami juga dalam perancangan untuk mempelbagaikan lagi produk kesihatan pada masa hadapan.

"Produk Aulia dijual bermula dari harga RM2.50 untuk kismis sehingga RM99.00 untuk produk berasaskan madu," katanya.

Bagi mereka yang inginkan maklumat lanjut bolehlah layari www.aulia2u.com.my atau hubungi talian hotline 013-3309095.

No comments: