Saturday, October 8, 2011

Sindrom Koronari Akut

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

RAMLI dalam usia lewat 30-an sentiasa sibuk dengan tugasnya sebagai ketua pegawai eksekutif. Terlalu sibuk hinggalah tidak mempunyai masa untuk menjaga kesihatan diri.

Pada suatu pagi, sewaktu Ramli hendak ke pejabat, dia mengalami rasa sakit dada yang amat sangat. Rasa sakit itu menyebabkan dia sukar bernafas dan tiba-tiba pitam.

Apabila Ramli pulih dan sedar semula, dia mendapati dirinya berada di hospital. Apakah yang telah berlaku?

"Ramli, anda telah mengalami serangan jantung . Saya dapati serangan jantung berpunca daripada tabiat merokok anda," terang doktor.

Kisah Ramli adalah lazim bagi kebanyakan penghidap sakit jantung tetapi belum lagi didiagnosis. Oleh yang demikian, mereka menjalani kehidupan harian tanpa menyedari bahawa mereka sedang menghidap penyakit ini.

Kebanyakan pesakit mungkin dengan secara tiba-tiba diserang dengan gejala-gejala terkejut seperti sesak nafas, sakit dada atau debaran jantung .

Biasanya selepas ini berlaku, barulah mereka bergegas berjumpa doktor dan diberitahu apa yang mereka alami sebenarnya merupakan gejala-gejala sakit jantung .

Umum sudah mengetahui dan mengakui bahawa penyakit kardiovaskular (CVD) adalah pembunuh utama di dunia.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, penyakit jantung adalah punca utama kematian yang dilaporkan di hospital-hospital kerajaan, iaitu 17 peratus daripada jumlah kematian di Malaysia.

Jumlah ini tidak mengambil kira kematian di luar hospital kerajaan atau di rumah, yang tidak disahkan secara perubatan. Kita boleh membuat andaian bahawa CVD mungkin menjadi puncanya dalam kes-kes ini.

Insiden CVD ini jelas sedang meningkat. Pada tahun 2006, penyakit jantung adalah penyebab kedua kematian, iaitu 15.5 peratus daripada mereka yang meninggal dunia di hospital kerajaan.

Mulai 1996 hingga 2006, Malaysia menunjukkan peningkatan mendadak dalam penyakit yang dikaitkan dengan gaya hidup, termasuk 43 peratus peningkatan untuk darah tinggi, 88 peratus peningkatan dalam diabetes dan 250 peratus kenaikan bagi obesiti.

Semua penyakit berkaitan gaya hidup ini adalah faktor risiko bagi CVD, dan jika digabungkan dengan tabiat merokok serta kurang senaman fizikal, maka, risiko penyakit jantung dan kemungkinan serangan jantung akan meningkat dengan ketara.

Apakah Penyakit Kardiovaskular?

Bagi kebanyakan mereka yang bukan daripada latar belakang perubatan, terma "penyakit kardiovaskular" merujuk kepada serangan jantung. Dalam terma perubatan, "penyakit kardiovaskular" merujuk kepada satu kelas penyakit yang melibatkan jantung dan pembuluh darah. Sekiranya tidak diuruskan, didiagnosis atau dirawat dengan perubatan yang betul serta perubahan dalam gaya hidup, mungkin akan menjurus kepada keadaan yang dikenali sebagai sindrom koronari akut atau ACS.

Sindrom koronari akut adalah terma umum untuk menerangkan sakit dada secara tiba-tiba dan simptom-simptom lain akibat bekalan darah yang tidak mencukupi ke jantung. ACS menerangkan sakit dada yang dirasai seseorang semasa serangan jantung, atau dalam kes yang ekstrem, apabila seseorang terlibat dalam aktiviti fizikal ringan. Selalunya, ACS didiagnosis di hospital, apabila pesakit mengalami simptom awal atau semasa pemeriksaan perubatan berkala.

Dalam ACS, penyakit arteri koronari yang wujud boleh menyebabkan pengurangan aliran darah ke jantung. Selain itu, punca utama pengurangan aliran darah tersebut adalah aterosklerosis (iaitu pengumpulan plak pada dinding dalam arteri, menyebabkan arteri menjadi sempit dan mengehadkan aliran darah). ACS juga merujuk kepada angina tidak stabil (menandakan serangan jantung) atau serangan jantung yang sebenar (myocardial infarction), bergantung kepada tahap sekatan yang ada pada pembuluh darah. Namun, ACS boleh dirawat sekiranya cepat didiagnosis.

Biasanya, jika seseorang itu mengalami serangan jantung dan menerima rawatan dan penjagaan pada saat-saat genting, doktor mungkin membenarkannya keluar hospital dengan arahan untuk rawatan susulan dan menasihatinya supaya mengubah tabiat gaya hidupnya. Masalah mungkin timbul sekiranya pesakit menerima penjagaan optimum di hospital tetapi mungkin berhadapan dengan risiko kematian yang tinggi apabila keluar hospital dan kembali kepada rutin hariannya.

Rawatan ACS

Pesakit yang pernah mengalami insiden ACS mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk serangan jantung yang berikutnya, sama ada dalam jangka masa pendek atau panjang, terutamanya apabila meninggalkan hospital dan kembali kepada komuniti. Risiko sebenar ini telah membawa kepada kaedah baru untuk penjagaan dan pengurusan pesakit serangan jantung yang efektif.

Spektrum penjagaan bagi pesakit ACS bukan sahaja terhad kepada ubat-ubatan untuk pengurusan kolesterol atau darah tinggi. ACS dilihat sebagai penyakit kronik yang memerlukan tindakan secara muafakat di kalangan penyedia penjagaan kesihatan. Selain itu, persekitaran tempat tinggal dan kerja juga mempunyai peranan dalam membantu pesakit kembali kepada tugas. Bergantung kepada keadaan ACS serta nasihat daripada doktor, pelarasan mungkin diperlukan bagi memastikan persekitaran yang kondusif bagi proses penyembuhan dan pemulihan.

Bagi mereka yang pernah mengalami ACS, kaedah baharu bermaksud mengelakkan "jerat" ACS - sokongan akut jangka pendek berbanding penjagaan dan pengurusan jangka panjang. Kaedah baru ini bermaksud pesakit ACS menerima tahap keselesaan di semua spektrum penjagaan, termasuk ubat-ubatan. Pemeriksaan berkala dengan doktor, pakar kardiologi klinikal atau pakar kardiologi intervensi untuk memantau keadaan jantung, serta pakar pemulihan profesional yang lain boleh memberikan perlindungan jangka panjang yang berkesan serta penambahbaikan yang jelas kepada kualiti kehidupan pasca-ACS.

No comments: