Saturday, December 17, 2011

Dapur tempat paling kotor

Benarkah dapur adalah tempat paling kotor jika dibandingkan dengan tandas? Menurut Ketua dan Perunding Pakar Perubatan Kanan, Penyakit Berjangkit, Jabatan Perubatan, Hospital Sungai Buloh, Dr. Christopher Lee, setiap orang akan membersihkan tandas berulang kali tetapi kurang melakukannya di dapur. Persepsi ini bakal berubah andainya anda didedahkan dengan realiti bahawa barangan terkotor di rumah rupa-rupanya bukan di tandas tetapi dapur anda. Satu kaji selidik Kebersihan Global Dettol baru-baru ini mendedahkan, kain pengelap di dapur merupakan antara barangan universal paling tercemar dalam sesebuah isi rumah. Di Malaysia pula, 100 peratus kain pengelap di dapur didapati sangat tercemar. Cuba bayangkan apa akan berlaku apabila kain pengelap yang sama digunakan untuk kerja-kerja membersih? Alamatnya, risiko tempat-tempat yang dibersihkan itu terkena sebaran bakteria turut bertambah.

Si ibu atau suri rumah pula tidak mengendahkan perkara tersebut sehingga meningkatkan risiko jangkitan pada kanak-kanak.

Penyakit berjangkit

Menurut laporan Dana Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), lebih kurang 1.1 juta kematian kanak-kanak di seluruh dunia adalah akibat penyakit berjangkit yang menyebabkan cirit-birit. Tidak hairanlah penyakit berjangkit dan parasitik berada di tempat keempat dalam senarai penyebab utama kemasukan ke hospital di Malaysia pada tahun 2010 .

Selain itu, kes-kes keracunan makanan, tuberkulosis dan HFMD (penyakit tangan, kaki dan mulut) adalah antara penyakit berjangkit tertinggi di negara ini. Penyebaran penyakit berjangkit di Malaysia memerlukan pemahaman yang lebih mendalam mengenai sifat bakteria, dekontaminasi yang berkesan dan pencetus bagi mengekalkan amalan kebersihan yang betul.

Pakar kebersihan Dettol berkerjasama dengan Majlis Kebersihan Global bagi mengumpul maklumat mendalam daripada kajian dan memberi cadangan praktikal untuk meningkatkan taraf kebersihan dan kesihatan. Kajian Bakteria Hidup Dettol menunjukkan bahawa kuman seperti E. coli dan Salmonella, yang mengakibatkan keracunan makanan serius boleh hidup di atas permukaan di rumah bagi tempoh yang lama, di mana S. aureus berupaya untuk hidup selama 48 jam.

Tambahan pula, bakteria akan kekal hidup dua atau tiga kali lebih lama dalam kain yang lembap berbanding dengan kain yang kering, sekali gus meningkatkan risiko jangkitan.

"Hasil kajian daripada Kajian Bakteria Hidup Dettol menekankan bahawa permukaan yang kelihatan bersih mungkin masih mengandungi kuman-kuman merbahaya. Bakteria boleh meningkatkan risiko jangkitan di antara lokasi-lokasi utama kebersihan seperti permukaan di dapur, tombol pintu dan span cucian di mana jangkitan berlaku melalui tangan atau kain lap. Secara khususnya, adalah terbukti bahawa membasuh tangan selepas menggunakan tandas atau sebelum mengendalikan makanan boleh mengurangkan insiden cirit-birit di kalangan kanak-kanak sebanyak hampir 50 peratus . Maka, adalah penting bahawa kita mengamalkan tabiat kebersihan baik seperti, menyah kuman dan membasuh tangan dengan kerap bagi memutuskan rantai jangkitan," kata Pengarah Pemasaran, Malaysia, Nikhilesh Kalra.

Membasuh tangan

Menyah kuman dan membasuh tangan dengan kerap adalah perlu untuk membasmi bakteria berbahaya. Kajian Dekontaminasi Dettol mendapati bahawa produk-produk anti bakteria adalah paling berkesan untuk menyah kuman bakteria patogenik daripada permukaan-permukaan biasa dalam rumah berbanding sabun atau detergen biasa atau air semata-mata. Kajian kebersihan yang diarahkan oleh Dettol sebelum ini menunjukkan bahawa membasuh tangan dengan sabun anti bakteria dan air telah terbukti dapat mengurangkan penyakit.

Penemuan unik daripada Kajian Tingkahlaku Dettol menunjukkan bahawa tingkahlaku menjaga kebersihan yang dipertingkatkan dapat melindungi kesihatan dengan menghalang jangkitan kuman. Dijalankan di 12 buah negara di seluruh dunia dan melibatkan 12,000 orang responden, kajian ini mengenal pasti faktor-faktor tingkahlaku dan sikap yang mempengaruhi amalan kebersihan dalam konteks penjagaan peribadi dan kediaman. Secara khususnya, ia meneliti ciri-ciri peribadi, sifat-sifat, demografik dan kelaziman sosial berkaitan dengan amalan kebersihan yang baik serta keadaan kesihatan.

Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa keprihatinan memainkan peranan dalam mengekalkan kesihatan yang lebih baik di kalangan warga Malaysia.

Selain itu, rakan sebaya turut mempengaruhi tabiat-tabiat kebersihan. Anehnya, usia adalah pengaruh terbesar ke atas tingkahlaku kebersihan di Malaysia di mana warga tua dilaporkan lebih kerap membasuh tangan dan membersih permukaan berbanding warga muda. Maka, usia juga turut dikaitkan dengan kesihatan yang lebih baik.

"Berdasarkan kajian tingkahlaku ini, terdapat perbezaan dari segi tingkahlaku berkaitan kebersihan antara generasi tua dan muda di Malaysia. Ia menunjukkan hanya warga tua yang lebih cenderung untuk menjaga kebersihan. Maka, kita perlu mendidik warga muda dan menggesa mereka untuk menjaga kebersihan bagi mengurangkan penyebaran penyakit berjangkit di negara ini.

"Maklumat yang dikumpul daripada kajian ini boleh diaplikasi dalam menghasilkan usaha pendidikan yang lebih berkesan bagi menggalakkan perubahan tingkahlaku demi tabiat kebersihan yang lebih baik, khususnya di kalangan warga muda," kata Dr. Christopher Lee.

No comments: