Saturday, December 10, 2011

Lebih tegang lebih baik?

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

Setiap pasangan tidak harus menolak isu ereksi berkualiti kerana selain menjejaskan hubungan intim, ia boleh mengganggu kesejahteraan emosi dan kesihatan.

KEBANYAKAN lelaki percaya aspek fizikal dalam hubungan seksual seperti kualiti ketegangan atau ereksi dapat memberi kepuasan kepada pasangan mereka.

Menurut Kaji Selidik Seks Yang Ideal Pfizer 2011, pasangan Asia bersetuju sepenuhnya bahawa kualiti ereksi dan kebolehan untuk mengekalkan ketegangan adalah kriteria yang amat penting di dalam mencapai pengalaman seks yang ideal.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui, terdapat satu ukuran untuk menentukan ereksi, iaitu menerusi Skala Ereksi atau EHS (Erection Hardness Scale).

Ereksi merupakan komponen penting di dalam fungsi ke kerasan erektil.

Ukuran ini dapat menentukan sama ada seseorang lelaki itu mengalami masalah disfungsi erektil (ED) atau mati pucuk.

EHS digunakan untuk menyukat ketegangan ereksi semasa hubungan seks. Gred 4 merupakan keadaan ereksi paling optimum yang memberikan kepuasan seks sebenar untuk kedua-dua pesakit dan pasangan mereka. Dalam pada itu, golongan doktor sering menggunakan ukuran ini bagi memantau hasil rawatan mereka.

Ketegangan paling maksimum dapat dicapai pada pada Gred 4 iaitu zakar tegang dan keras sepenuhnya.

Baik untuk jantung

Di sebalik perbincangan isu ini, kualiti ereksi sebenarnya melibatkan nilai dan harga diri untuk lelaki dan wanita. Apabila kedua-dua lelaki dan wanita mendapat kepuasan seks , keperluan emosi dan psikologi mereka juga turut dicapai. Lelaki Malaysia yang meletakkan mereka di gred yang teratas mengikut skala EHS mempunyai sifat yakin diri dan imej diri tiga kali ganda lebih daripada rakan yang kurang bertenaga dan berkebolehan di negara lain.

"Kualiti ereksi menjejaskan keperluan emosi dan psikologi pasangan. Bagi seseorang lelaki, apabila keperluan emosi dan psikologinya dicapai, ia akan mempunyai imej diri yang baik dan lebih berkeyakinan. Dengan memenuhi keinginan seks, pasangan mereka lebih rasa disayangi," kata Professor Psikologi di Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof. Dr. Low Wah Yu.

Beliau ditemui ketika sesi bersama media yang dianjurkan oleh Pfizer bagi membincangkan keputusan Kaji Selidik Seks Ideal 2011.

Turut hadir dalam perbincangan itu ialah Professor Bersekutu dan Pakar Perunding Urologi Pusat Perubatan Universiti Malaya, Prof. Dr. Ong Teng Aik, dan penulis blog makanan Tiong Sue Lynn atau dikenali sebagai BangsarBabe dan suami beliau, Low Wei Jien.

Ereksi kualiti rendah

Bagaimana pula mereka yang tidak mencapai ketegangan tahap yang memuaskan? Kaji selidik tersebut menunjukkan 25 peratus daripada kaum lelaki Malaysia yang menilai ketegangan mereka pada Gred 3 EHS menunjukkan keadaan kesihatan yang lemah atau sederhana jika dibandingkan 17 peratus responden dengan penilaian Gred 4. Penemuan ini amat penting kerana ketegangan separa optimum selalu dikaitkan dengan penyakit jantung 'ischemic'.

Menurut Prof. Teng Aik, kebanyakan orang tidak menyedari kualiti ereksi lemah merupakan petanda awal kepada penyakit jantung.

"Akibat daripada peningkatan tahap kolestrol dan kencing manis, saluran darah akan disekat oleh bahan berlemak di sepanjang permukaan arteri. Saluran darah ini kemudiannya akan menjadi keras dan sempit, mengakibatkan kurang pengaliran darah kepada organ yang lain. Saluran darah yang sampai ke organ seks lelaki adalah lebih kecil dibandingkan dengan saluran lain.

Oleh itu apabila saluran ini mengalami kesulitan, bahagian tubuh yang lain juga akan turut terjejas terutamanya di bahagian jantung," ujarnya.

Ia amat jelas sekali bahawa ereksi separa optimum boleh membawa kepada kekecewaan kerana kepuasan seks untuk kaum lelaki di tahap Gred EHS 3 bersama pasangannya agak rendah jika dibandingkan dengan di tahap Gred 4 .

Selain itu, risiko untuk mengalami penyakit jantung 'ischemic' bagi Gred 3 adalah lebih tinggi dari pada golongan Gred 4.

"Mengambil kira kualiti ereksi dan mendapatkan rawatan awal menerusi konsultasi dengan pakar perubatan bukan sahaja dapat meningkatkan pengalaman seks bahkan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan," katanya.

Sekiranya terpaksa menghadapi masalah ini, setiap pasangan tidak harus menolak isu ereksi berkualiti kerana selain menjejaskan hubungan intim, ia boleh mengganggu kesejahteraan emosi dan kesihatan.

"Kami berharap perbincangan ini telah dapat mengatasi atau menyelesaikan masalah ereksi bukan sahaja untuk pesakit dan pasangan mereka, tetapi juga kepada penyedia perkhidmatan kesihatan yang menawarkan nasihat dan rawatan. Dengan pendekatan dan pengurusan yang betul kami percaya semua pesakit akan dapat menghadapi hidup yang lebih berkualiti bersama pasangan mereka," tambah Prof Teng Aik.

No comments: