Saturday, December 17, 2011

Probiotik teman percutian anda

SAYA sememangnya mengalami masalah penghadaman. Apa yang kerap menjadi kerisauan saya adalah apabila saya mencuba makanan baru dan menjadi masalah apabila saya ingin melancong ke negara asing.

Jawapan:

Berada pada penghujung merupakan masa yang sesuai untuk membuat perancangan untuk tahun baru. Dalam masa yang sama ia dianggap masa yang meriah dan sesuai untuk majlis-majlis keraian. Bagi kebanyakan orang juga ia sebagai musim percutian. Selain sesuai untuk menghabiskan cuti tahunan, mungkin inilah masa yang ditunggu-tunggu untuk menghilangkan sementara bebanan kerja dan melakukan sesuatu yang menyeronokan.

Sementara anda menikmati panorama menarik dan menakjubkan di destinasi pilihan anda, ramai yang tidak terlepas daripada mendapat masalah yang tidak diingini yang boleh mencacatkan kegembiraan anda semasa melancong, seperti cirit-birit. Simptom-simptom lazim termasuklah najis yang cair, yang selalunya disertai dengan kejang abdomen, muntah-muntah dan juga kembung.

Seseorang itu boleh memperolehi masalah ini melalui pengambilan makanan dan minuman yang tercemar. Ia bukan hanya tertakluk kepada makanan mentah, tetapi makanan di masak juga tidak terkecuali apabila ia tidak dikendalikan dengan baik. Kanak-kanak, orang-orang tua dan mereka yang lemah sistem imun dikenalpasti sebagai golongan yang lebih berisiko untuk mengalami masalah ini.

Bagi kebanyakan kes, ia adalah disebabkan oleh bakteria patogen yang dikenali sebagai E.coli. Namun demikian, ada kalanya ia berlaku akibat virus dan juga parasit atau juga apabila mencuba makanan yang mengandungi rempah-ratus yang asing bagi kita. Oleh yang demikian, antara cara terbaik demi mengelakkan masalah ini adalah dengan menjauhi pengambilan makanan atau makanan yang diragui tercemar.

Bagi mereka yang pergi melancong, ambilah langkah berhati-hati semasa mengambil makanan daripada sumber-sumber yang berisiko tercemar seperti gerai-gerai di tepi jalan, pasar basah dan restauran-restauran kecil. Adalah lebih selamat untuk memilih makanan yang dimasak sempurna, berbanding makanan mentah atau makanan yang dipanaskan semula.

Stres, makanan asing yang berbeza, air juga antara faktor-faktor yang boleh menjejaskan keseimbangan flora usus semasa mengembara di luar negara. Pengambilan probiotik merupakan antara cara terbaik untuk memperbaiki keseimbangan flora usus.

Selain kerisauan di kalangan mereka yang keluar bercuti, mereka yang mengambil makanan berlebihan juga akan memberi lebih bebanan kepada sistem penghadaman.

Oleh yang demikian, awasi pengambilan makanan anda terutamanya apabila anda menghadiri undangan majlis keraian walaupun agak sukar untuk dielakkan. Masalah penghadaman ini seringkali menimbulkan ketidakselesaan perut dan anda mungkin mengalami simptom-simptom seperti kembung, sembelit, dan juga cirit-birit.

penghadaman

Hasil penyelidikan ke atas probiotik ini mungkin boleh membantu anda meringankan masalah-masalah berkaitan sistem penghadaman dan ia ternyata salah satu cara berkesan melegakan masalah ini. Pengambilan probiotik adalah cara untuk mengembalikan keseimbangan flora usus. Cara tindakan probiotik termasuklah mencegah pelekatan mikroorganisme berbahaya pada permukaan saluran usus, menghasilkan bahan anti-mikrobial, membentuk persekitaran berasid dan meningkatkan respons imun.

Hasil ujikaji mendapati pengambilan probiotik merupakan cara yang selamat dan berkesan menangani masalah cirit-birit yang sering membelengu semasa ke negara asing. Dalam satu kajian yang membabitkan 94 orang pelancong Denmark ke negara Timur Tengah, probiotik atau plasebo diberikan secara rambang. Pelancong-pelancong ini diberikan probiotik seawal 2 hari sebelum memulakan perjalanan dan berterusan sehingga hari terakhir percutian.

Selepas percutian, kumpulan pelancong yang mengambil probiotik mengalami kurang masalah cirit-birit atau 'Traveller's diarrhoea´, iaitu 43 peratus berbanding mereka yang mengambil plasebo, iaitu sebanyak 71 peratus.

Pengambilan probiotik juga memperlihatkan profil keselamatan yang baik serta memberi banyak manfaatnya. Dengan itu, memulakan pengambilan probiotik beberapa hari sebelum perjalanan atau percutian merupakan langkah baik untuk mengelakan masalah yang tidak diingini yang mungkin boleh memalapkan keseronokan percutian anda.

No comments: