Saturday, December 10, 2011

Rawatan ketagihan dadah

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

PERGANTUNGAN terhadap dadah adalah satu masalah kronik. Sebagai satu penyakit berterusan, perubahan kandungan kimia dalam otak merupakan punca berlakunya pergantungan terhadap dadah.

Ketagihan heroin menjadi masalah kepada sejumlah 9.2 juta orang penduduk dunia daripada seramai 13.5 juta orang pengguna opiod.

Data daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) ketagihan dadah kini bukan lagi soal peribadi si penagih, tetapi satu masalah kesihatan awam sedunia. Kementerian Kesihatan pula menganggarkan jumlah penagih dadah di negara ini adalah antara 350,000 hingga 900,000. Angka sebenar bagaimanapun mungkin lebih tinggi memandangkan bagi setiap individu yang mendaftar, terdapat tiga orang lagi yang tidak mendaftar.

Atas sebab ini, rawatan jangka panjang seiring dengan sesi kaunseling dan sokongan untuk pesakit amat penting bagi membantu golongan ini.

Biarpun pencegahan sememangnya lebih baik daripada merawat, penagih dadah harus mengetahui belum terlewat untuk mereka kembali ke pangkal jalan.

Semuanya kerana terdapat beberapa pilihan rawatan yang memanfaatkan. Presiden Persekutuan Pertubuhan Pengamal Perubatan Persendirian (FPMPAM) dan Persatuan Perubatan Ketagihan Malaysia (AMAM), Dr. Steven Chow memberitahu, kebergantungan kepada dadah tidak mengenal sempadan georapi dan ia melibatkan setiap insan tanpa mengira jantina, bangsa dan umur.

“Pengamal di dalam Perubatan Ketagihan perlu sedar bahawa kebergantungan kepada dadah adalah satu penyakit perubatan , bukanya kelemahan sosial dan mereka perlu merawat pesakit dengan pendekatan terkini dalam rawatan dan terapi.

“Rawatan yang diberikan kepada pesakit masa lalu adalah kasar dan memerlukan pengasingan, pemantauan kerap dan berbentuk satu hukuman. Dengan adanya kemudahan rawatan berasaskan komuniti yang bertambah baik, adalah mudah bagi pesakit untuk menerima rawatan sempurna bagi membantu mereka memulakan hidup baru,” katanya pada Persidangan Antarabangsa kedua-dua mengenai Perubatan Ketagihan yang berlangsung di Kuching Sarawak baru-baru ini.

Persidangan ini telah mengemukakan satu penemuan terkini berdasarkan rawatan berasaskan bukti Perubatan Ketagihan dan komuniti untuk kebergantungan kepada dadah di Malaysia.

Dalam pada itu, persidangan yang berprestij ini merupakan gabungan bersama Persidangan Nasional Malaysia ketujuh mengenai Perubatan Ketagihan (NatCAM) yang telah dirasmikan Pengerusi Biro Persidangan Sarawak, Datuk Muhammad Leo Michael Toyad.

maklumat

Delegasi persidangan ini diketuai Dr. Steven K.W.Chow, Timbalan Presiden AMAM, Datuk Dr. Lim Boon Sho, Timbalan dan Ketua Jabatan Psikiatri Hospital Besar Kuala Lumpur, Dr Salina Abdul Aziz.

Antara maklumat yang dikongsi bersama semasa persidangan tahun ini adalah pengumuman mengenai Laporan Terapi Penggantian Dadah Kebangsaan 2011. Selaras dengan tema kongres tersebut iaitu “mempertingkatkan rawatan ketagihan dadah berasaskan bukti”, ia memberi penekanan ke atas pencapaian Program Terapi Penggantian Dadah (DST) di Malaysia sejak sepuluh tahun lalu.

DST yang ditubuhkan pada 2006 berasaskan komuniti sentiasa dipantau oleh sistem atas talian yang kukuh untuk menjejaki semua pesakit berdaftar, rawatan dan pengurusan doktornya.

Ia diwujudkan dengan kerjasama Kementerian Kesihatan, AMAM dan FPMPAM sebagai satu sistem yang amat berkesan dalam membendung pertukaran doktor oleh pesakit dan penyalahgunaan ubatan untuk rawatan. Persatuan AMAM mencadangkan agar pihak kerajaan mengguna pakai Pendaftaran Terapi Penggantian Dadah Kebangsaan (NDST) sebagai petanda aras untuk mengawal selia DST berasaskan komuniti sebagai satu program kebangsaan.

Menurut laporan NDST 2011, daripada jumlah 23,573 pesakit yang bergantung kepada dadah berdaftar di Malaysia yang sedang di rawat , 23,125 adalah kaum lelaki dan 448 kaum wanita. Menurut statistik, demografi berasaskan kaum terdiri daripada Melayu (71 peratus), Cina (16 peratus) dan India (6 peratus). Laporan tersebut juga menyatakan kebanyakan pesakit berumur di antara 31 hingga 38 (8,086 pesakit), 39 hingga 46 (6,305 pesakit) dan 47 hingga 54 (4,198 pesakit.) Pesakit lain terdiri dari golongan umur antara 23 hingga 30 (3,141 pesakit) and 54 ke atas (1,872 pesakit).

Merujuk kepada laporan NDST 2011, Dr. Chow menjelaskan, dari tahun 2009-2011, 80 peratus daripada pesakit kekal meneruskan rawatan.

Tambah beliau, kebergantungan kepada dadah adalah keadaan perubatan yang berpanjangan yang memerlukan rawatan jangka panjang, bantuan keluarga dan masyarakat.

Umpama penyakit kronik lain seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, tanda-tanda kebergantungan kepada dadah boleh diatasi secara rawatan.

Ia tidak boleh dilihat sebagai satu kelemahan atau kurang kemahuan bagi pihak pesakit untuk berubah. Namun dengan perkembangan dunia perubatan, rawatan berasaskan komuniti paling efektif dalam merawat masalah kebergantungan kepada dadah.

“Kejayaan dapat dipertingkatkan lagi sekiranya pesakit mendapat sokongan sepenuhnya dari keluarga, adik beradik, rakan, penyedia perkhidmatan kesihatan dan masyarakat.

Kadar kejayaan lebih tinggi boleh dicapai sekiranya pesakit diberi ubatan yang berkesan untuk DST dalam suasana yang berasaskan komuniti. Dua jenis ubat yang dibekalkan adalah methadone dan campuran buprenorphine/ naloxone. Rawatan berasaskan komuniti dengan campuran buprenorphine/naloxone merupakan perubatan pilihan utama oleh pesakit di dalam program DST. Ia efektif dan diterima dengan baik oleh pesakit. Ubat pelali juga tidak mendatangkan masalah. Oleh itu pesakit dapat berfungsi seperti biasa dan dapat terus bekerja dan kembali ke pangkuan keluarga sebagai ahli masyarakat,” ujarnya.

No comments: