Saturday, December 17, 2011

Program kesihatan perut

Oleh Mariatul Qatiah Zakaria

Aktiviti interaktif menarik perhatian pengunjung Program Perut Sihat Vitagen.


UNTUK tahun ketiga berturut-turut, Vitagen telah menganjurkan Program Perut Sihat Vitagen (VHTP) yang merupakan satu program inisiatif pendidikan pengguna bagi mempromosikan kesihatan penghadaman di kalangan masyarakat.

Sebagai salah satu usaha dalam menyampaikan maklumat tentang kesihatan penghadaman kepada rakyat Malaysia, VHTP turut mengadakan satu siri pameran bergerak di seluruh negara.

Pameran pertama telah diadakan di Mahkota Parade, Melaka, pada bulan lalu dan diikuti di Sunway Pyramid pada 24 hingga 27 November lalu.

Menurut Timbalan Pengurus Vitagen, Michael Ong, program tersebut adalah sebahagian daripada sumbangan mereka ke arah memperbaiki status kesihatan rakyat Malaysia.

Dalam masa yang sama, tambah beliau, ia juga merupakan sokongan kepada usaha Kementerian Kesihatan dalam mengurangkan masalah penghadaman di negara ini.

"Semasa sambutan Hari Kesihatan Penghadaman Sedunia pada 29 Mei lalu, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Shirlin ada menyatakan bahawa kesedaran orang ramai terhadap kesihatan penghadaman adalah tidak setara dengan penyakit lain.

"Ini kerana masih terdapat ramai yang kurang faham atau lebih teruk lagi mengabaikan kesihatan penghadaman masing-masing.

"Diharap program ini dapat memperkasakan orang ramai dengan maklumat yang betul dalam menjaga kesihatan sistem penghadaman melalui siri pameran bergerak yang menyeronokkan," katanya.

Pameran bergerak yang diadakan selama empat hari itu menawarkan pelbagai jenis permainan dan aktiviti yang menghiburkan serta berpendidikan.

Ia termasuk pengembaraan penghadaman, cabaran smart Vitagen, pertarungan bakteria Vitagen, peraduan mewarna untuk kanak-kanak, pertandingan hula hoop V dan sebagainya.

Di samping permainan dan aktiviti yang menyeronokkan dan interaktif ini, tarikan utama pameran bergerak tersebut adalah pengembaraan penghadaman sihat.

Ia adalah struktur pendidikan yang menunjukkan bahagian-bahagian sistem penghadaman dengan fungsinya tersendiri dengan animasi multimedia yang menarik.

Pengunjung yang melalui struktur ini akan merasa seolah-olah memasuki dunia sistem penghadaman yang menakjubkan.

No comments: