Sunday, January 8, 2012

Kelemumur rosakkan kulit

"RAMBUT saya tidak terurus. Ia kotor dan dipenuhi kelemumur. Setiap kali saya menggaru kulit kepala, saya mendapati ada banyak kepingan kelemumur terlekat di bawah kuku saya."

Inilah luahan seorang super model terkenal dunia kerana mengalami masalah kulit kelemumur.

Kelemumur atau nama saintifik pityriasis capitis merupakan satu fenomena biasa yang dialami oleh 50 peratus manusia di seluruh dunia.

Keadaan ini disebabkan oleh kehadiran sejenis yis iaitu malassezia globosa di permukaan kulit kepala yang memakan sebum kulit (lipid) dan kemudiannya mengeluarkan sejenis molekul. Molekul yang dirembes ini punca kulit kepala menjadi berkuping dan terjadinya kelemumur.

Menurut Pakar Perunding Kanan Dermatologi, Dr. Steven Chow Kim Weng, kelemumur boleh membuatkan seseorang itu menggaru kulit kepala secara berlebihan untuk menghilangkan kegatalan.

"Ia boleh menyebabkan kulit kepala rosak. Apabila seseorang menggaru kulit kepala, ia menyebabkan lapisan yang melindungi rambut akan terhakis dan lama-kelamaan pecah.

Kajian klinikal juga menunjukkan bahawa rambut di sekitar kawasan berkelemumur tidak begitu berkilat atau anjal, yang merupakan tanda bahawa kualiti rambut merosot dan juga struktur yang semakin lemah.

Ini bermakna rambut yang lemah senang putus dan akan menyumbang kepada masalah rambut gugur di kalangan lelaki dan wanita," ujarnya dalam bengkel bersama media anjuran Head & Shoulders.

Sementara itu, Saintis Procter & Gamble (P&G), Dr. Jasmine Karsono memberitahu, walaupun terdapat banyak syampu anti kelemumur di dalam pasaran, ramai pengguna mengadu kelemumur akan muncul kembali.

Ini kerana kebanyakan syampu hanya merawat simptom tetapi tidak mampu mengenalpasti punca sebenar iaitu kulit kepala yang tidak sihat atau kurang nutrien.

"Hasil gabungan teknologi anti-kelemumur terkini dan penjagaan inovatif rambut dan kulit kepala, Head & Shoulders telah mencipta satu koleksi yang mampu menangani masalah kelemumur dan juga keguguran rambut secara serentak. Kami juga telah memastikan campuran bahan penjagaan rambut dan perapi memenuhi keperluan spesifik lelaki dan wanita agar mereka mendapat keputusan yang memuaskan di dalam mencegah kelemumur dan kulit kepala rosak," ujarnya.

No comments: