Sunday, January 1, 2012

Milk thistle untuk hati


Herba milk thistle.


SOALAN:
APABILA ke farmasi, saya dicadangkan mengambil herba milk thistle sebagai suplemen tambahan untuk kesihatan hati.

Cadangan ini diberikan apabila saya memberi tahu mereka bahawa saya sedang mengambil ubat anti kolesterol sejak beberapa tahun lalu dan juga seorang perokok. Apakah kepentingan milk thistle dengan masalah saya ini?

JAWAPAN

Dalam keprihatinan kita menjaga penampilan diri secara luaran, kita sering mengabaikan organ yang penting kepada tubuh iaitu hati. Kita mungkin mengabaikan organ penting ini dan kita tidak nampak secara langsung akan kesannya. Walhal sebenarnya ia memberi signal-signal tertentu, namun kita kurang prihatin tentangnya.

Organ dalaman yang sering diabaikan ini sebenarnya memainkan lebih 500 peranan dalaman tubuh yang kompleks dan sukar difahami sepenuhnya. Antara peranan penting adalah usaha menyahtoksik daripada tubuh. Tahukah anda bahawa proses penyingkiran toksin ini merupakan proses yang kompleks yang dimainkan oleh hati demi menjamin kesihatan tubuh? Dan bagaimana pula kesannya kepada kesihatan sekiranya hati sudah tidak mampu menjalankan tugas penting ini?

Dalam usaha memelihara kesihatan hati, aspek pemakanan dan gaya hidup memainkan peranan penting. Merokok, pengambilan alkohol yang kerap, pengambilan ubat dalam jangka panjang, pengambilan makanan berisiko tercemar, makanan berlemak tinggi, pendedahan kepada racun serangga dan racun rumpai merupakan antara faktor lazim yang membebankan hati.

Bagi seorang perokok, tembakau daripada menghisap rokok menyebabkan kehadiran pelbagai bahan kimia berbahaya dalam tubuh. Walaupun peranan hati berfungsi untuk memproses dan mengeluarkan toksin dari dalam badan, bahan-bahan ini juga membebankan hati.

Herba milk thistle

Milk thistle (Silybum marianum) adalah tumbuhan berduri yang berbunga dan merupakan tumbuhan asal kawasan Mediterranean. Ia telah digunakan selama 2,000 tahun sebagai remedi tradisional untuk pelbagai penyakit, terutamanya berkaitan hati. Hati manusia boleh rosak disebabkan oleh penyakit, toksin persekitaran atau kesan gaya hidup seperti merokok dan pengambilan alkohol.

Manfaat milk thistle juga berupaya melindungi hati dan memperbaiki fungsinya. Ini akan membantu tubuh menyingkirkan toksik dengan sendirinya, memandangkan hati melakukan paling banyak aktiviti pembersihan berbanding organ lain dalam tubuh. Kandungan utama milk thistle adalah silymarin yang terkenal sebagai anti oksida yang membantu tubuh dalam pelbagai cara.

Silymarin telah dikaji secara intensif untuk rawatan jangka pendek dan masalah hati kronik, terutamanya mereka yang terdedah kepada toksin.

Pengambilan milk thistle yang kaya dengan bahan aktif silibin turut memberi manfaat kepada mereka yang mengalami masalah penghadaman seperti ketidakhadaman makanan, sembelit, masalah kulit, nafas dan tubuh berbau dan beberapa masalah lain yang berpunca daripada pengumpulan toksin berlebihan dalam badan. Pengambilannya juga sesuai terutamanya mereka yang seringkali menghadiri majlis-majlis sosial, pengambilan makanan yang tidak sihat dan tidak terkawal yang membebankan hati.

Untuk mendapat maklumat lanjut mengenai kesihatan, sila hubungi Penasihat Kesihatan Pelanggan BiO-LiFE ( Isnin - Jumaat: 9 pagi hingga 6 petang ) di talian 03-78436981 (Semenanjung Malaysia), 082-241820 (Sarawak) dan 088-230148 (Sabah) atau emel kami di : health@biolife.com.my

No comments: