Sunday, January 8, 2012

Orang tua susah makan

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

KEBANYAKAN kita menganggap nikmat makan sebagai satu perkara yang mudah. Kita lupa bahawa menyuap makanan ke dalam mulut, mengunyah dan menelan adalah satu perkara yang amat mencabar dan sukar bagi golongan pesakit yang nazak dan warga emas.

Ubat-ubatan atau terapi buat mereka mungkin mempunyai kesan sampingan yang boleh menyebabkan pesakit hilang selera makan dan mengganggu sistem pencernaan mereka.

Keadaan ini agak biasa berlaku tetapi ada pesakit yang langsung tidak boleh menelan makanan atau air.

Kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan nutrien penting tertentu di dalam tubuh boleh menyebabkan seseorang pesakit itu menjadi lemah, letih dan hilang daya tahan penyakit atau kurang kekuatan untuk mengharungi perubatan terapi.

Oleh itu, kebanyakan penjaga atau ahli keluarga pesakit akan memaksa pesakit untuk menjamah makanan.

Salah satu salah faham yang sering berlaku ialah, penjaga akan memberi pesakit makanan yang lembut, senang ditelan dan selalunya perlu dimasak dengan lama. Makanan yang dimasak terlalu lama mungkin senang dimakan oleh pesakit, namun ia bukanlah penyelesaian yang betul kerana kebanyakan nilai nutrisi di dalam makanan akan musnah di dalam proses tersebut. Oleh itu, amat penting bagi pesakit untuk mendapat suplemen yang berkhasiat, menyeluruh dan senang ditelan.

Dalam usaha untuk menyedarkan orang ramai tentang pentingnya suplemen tambahan untuk pesakit yang tidak mempunyai harapan lagi untuk hidup, baru-baru ini Wyeth Nutrition telah menyumbang lebih 100 tin Enercal Plus, suplemen berkhasiat bertenaga dan rendah kolestrol kepada Persatuan Hospis Kasih (KHCS) sebagai sebahagian daripada inisiatif tanggungjawab sosial korporatnya.

"Di Wyeth Nutrition, kami faham bahawa nutrisi yang seimbang semasa rawatan perubatan adalah komponen penting di dalam terapi. Bukan sahaja ia penting untuk kesihatan, tetapi ia juga penting untuk membantu pesakit berasa lebih sihat dan kuat semasa menjalani terapi. Pesakit yang mendapat khasiat pemakanan yang baik mempunyai prognosis yang lebih baik dan hidup yang lebih berkualiti," kata Pengurus Besar Wyeth Nutrition di Malaysia, Singapura, Brunei dan Vietnam, En. Michael Toh.

Beliau juga memuji Persatuan Hospis Kasih di atas dedikasi mereka di dalam menyediakan sokongan emosi dan juga kerohanian kepada pesakit yang tiada harapan untuk sembuh.

Majlis penyampaian produk ini telah diadakan di ibu pejabat KHCS di Petaling Jaya baru-baru ini.

Naib Presiden Perkhidmatan Perubatan KHCS, Dr. Siow Chih Pen menjelaskan sebagai sebuah badan amal, KHCS bergantung kepada sokongan orang ramai untuk membiayai perkhidmatan Hospis Kasih yang disediakan secara percuma dan juga perkhidmatan komuniti lain yang juga tidak dikenakan bayaran oleh badan amal tersebut.

"Jelas bahawa sumbangan Enercal Plus Wyeth Nutrition dapat meringankan beban kewangan yang dihadapi oleh pesakit dan ahli keluarga mereka.

"Selain daripada rawatan perubatan di hospital, ada pesakit yang memerlukan suplemen harian melalui tiub pemakanan kerana tidak dapat menelan makanan. Kami berharap agar hubungan strategik dan kerjasama kami dengan Wyeth Nutrition akan diteruskan untuk manfaat pesakit-pesakit ini untuk jangka masa yang panjang di masa hadapan," kata Dr. Siow.

Wyeth Enercal Plus adalah suplemen berkhasiat yang seimbang yang membekalkan 1.5 kcal/ milimeter kalori dan menyediakan 100 peratus Cadangan Pengambilan Nutrien (Malaysia Malaysian Recommended Nutrient Intake, MRNI) untuk protein, vitamin dan mineral di dalam empat hidangan. Wyeth Enercal Plus bukan sahaja khusus untuk golongan nazak dan uzur, tetapi juga sesuai untuk orang dewasa yang aktif.

No comments: