Sunday, March 25, 2012

Masalah gangguan tidur


TIDUR adalah anugerah tidak ternilai daripada tuhan yang mencipta siang dan malam. Ia dikawal semulajadi oleh bahagian otak dinamakan suprachiasmatic nuclei (SCN) melalui proses kitaran tidur-jaga (circadian rhythm).

Ia berfungsi menerusi rangsangan cahaya matahari yang masuk melalui anak mata. Kitaran ini menyebabkan kadar siap siaga mental kita berfungsi secara optimum sepanjang tempoh 24 jam.

Kebiasaannya kita merasa begitu segar pada pukul 9 hingga 11 pagi dan 9 hingga 11 malam serta susah untuk tidur pada waktu tersebut.

Tetapi pada pukul 3 hingga 5 pagi dan 3 hingga 5 petang pula, kita dapati mata kita berasa amat mengantuk.

Inilah sebabnya kenapa kadar kemalangan berlaku lebih kerap pada waktu lewat malam dan awal pagi.

Individu yang mengalami gangguan tidur (insomnia) biasanya tidak boleh tidur dengan lena walaupun telah diberi waktu cukup .

Ada juga yang langsung tidak boleh tidur sehingga menyebabkan keletihan melampau, sakit kepala, perasaan mudah marah dan menjejaskan kemampuan kognitif untuk menjalankan tugas harian keesokan harinya.

Gangguan tidur kerap berlaku dalam kalangan 30 hingga 50 peratus populasi manusia dengan sebab paling utama adalah stres.

Punca stres boleh disebabkan oleh pelbagai faktor seperti bebanan kerja yang berat, putus cinta, masalah kewangan dan keluarga atau menghadapi peperiksaan.

Kerisauan berlebihan pula boleh menyebabkan individu tetap mengantuk walaupun tidur lena pada malam sebelumnya.

Gangguan tidur berlaku dalam tiga peringkat:1. Masalah memulakan tidur

2. Masalah kerap kali terjaga pada waktu malam

3. Masalah waktu tidur terlalu pendek apabila mereka bangun terlalu awal daripada biasa dan tidak dapat menyambung tidur semula.

Masalah gangguan tidur disebabkan oleh stres akan hilang jika puncanya boleh diselesaikan.

Sekiranya stres tidak dapat ditangani dengan baik, ia akan menyebabkan kemurungan seperti gangguan peringkat ketiga.

No comments: