Saturday, March 3, 2012

Suami hilang nafsu ketika isteri hamil

Umur saya 29 tahun. Saya telah setahun melangsungkan perkahwinan. Sebelum ini saya tidak mengalami masalah dalam hubungan bersama isteri. Isteri saya sekarang mengandung sembilan bulan. Apa yang meresahkan saya sejak dua bulan lepas, secara tiba-tiba nafsu atau keinginan seks saya berkurangan. Saya berasa hairan dan amat resah dengan keadaan ini. Yang baiknya cuma jerawat di muka pula berkurangan.

Adakah ini disebabkan oleh hormon testosteron berkurangan? Adakah keadaan ini akan pulih? Apakah rawatan yang sesuai untuk memulihkan keadaan ini?

Zul Kedah

JAWAPAN

Saudara Zul,

Terlebih dahulu, ucapan tahniah daripada saya. Pertama, kerana baru berkahwin setahun yang lalu dan keduanya, saudara akan menimang cahayamata dan bakal bergelar bapa tidak berapa lama lagi. Saya doakan semuanya selamat sejahtera dan semoga saudara akan memberi sokongan sepenuhnya kepada isteri di saat-saat yang cukup kritikal ini.

No comments: