Sunday, May 20, 2012

Hormon stabil kurang risiko penyakit


JANGAN terpengaruh dengan makanan tambahan atau suplemen yang memberi kesan segera kerana ia mungkin mengandungi bahan aktif yang merangsang otak.
Bahan aktif seperti itu memberi kesan segar, membuat badan berpeluh dan bertenaga pada percubaan kali pertama. Ini menjadikan pengguna teruja untuk membeli.
Taktik sedemikian banyak diguna pakai dalam penghasilan makanan tambahan kerana membantu melariskan produk.
Setelah digunakan banyak kali kesan positif tersebut akan bertukar menjadi negatif.
Rasa segar mula digantikan dengan mengantuk dan lesu. Seseorang mungkin berasa moodnya merosot atau tidak selesa dengan penggunaan ubat itu.
Ada yang mengadu menjadi semakin gemuk setelah berhenti menggunakan suplemen sebegitu.
Biasanya bahan yang dicampur adalah ubat jenis sibutramine yang mempunyai pelbagai kesan sampingan.
Sibutramine digunakan sebagai ubat diet kerana ia merangsang saraf pada otak supaya berasa kenyang.
Ia juga meningkatkan pengeluaran hormon adrenalin dari kelenjar adrenal yang menjadikan paras hormon seseorang itu tinggi. Peningkatan paras hormon itu membuatkan seseorang berasa panas, mudah berpeluh dan membakar lemak.
Namun rangsangan begitu akhirnya merosakkan kelenjar hormon. Apabila terlalu lama mengambil bahan terbabit, kelenjar tidak mampu lagi mengeluarkan hormon yang banyak. Akibatnya seseorang akan menjadi lebih gemuk daripada asalnya.
Untuk membaik pulih masalah kerosakan kelenjar hormon sangat sukar. Ia mengambil masa yang lama dengan meningkatkan nutrisi tertentu.
Pulih bukan kawal
Sememangnya menjadi amalan dalam dunia perubatan untuk menggunakan ubat-ubatan bagi mengawal penyakit yang boleh merosakkan tubuh.
Sebagai contoh seseorang yang mengidap darah tinggi dirawat dengan ubat darah tinggi bagi menurunkan tekanan.
Rawatan itu bagi mengelak penyakit darah tinggi membawa pula kepada strok, masalah jantung dan merosakkan organ-organ seperti buah pinggang dan mata.
Seseorang yang gemuk pula dirawat menggunakan ubat-ubatan dan suplemen tertentu supaya mereka yang gemuk tidak didatangi masalah jantung dan kolestrol.
Setiap rawatan membolehkan simptom dikawal sedangkan pemulihan pula bermakna menghilangkan penyakit dengan membaiki permasalahan dari akar umbi.
Pengidap darah tinggi apabila pulih tidak perlu makan ubat. Seseorang yang pulih dari masalah kegemukan atau obesiti juga tidak perlu makan ubat setelah sembuh.
Justeru aspek pemulihan merupakan sesuatu yang penting dan sebab itu ia diperjuangkan oleh pakar antipenuaan.
Bagi membolehkan sesuatu penyakit itu dipulihkan, puncanya perlu dikesan. Darah tingi mungkin disebabkan oleh masalah hormon yang tidak stabil, atau kekurangan magnesium dalam darah.
Bagi menstabilkan hormon kita boleh menggunakan bioidentikal hormon atau mengubah cara pemakanan dan mengamalkan aktiviti senaman yang memulihkan hormon.
Ternyata nutrisi dalam makanan amat penting bagi membantu pembentukan hormon dalam tubuh kita.
Hormon serotonin misalnya penting dalam otak kita. Ia menimbulkan mood yang baik, rasa gembira dan kepuasan dalam jiwa selain mengawal tekanan darah agar stabil.
Serotonin dihasilkan daripada asid amino jenis tryptophan. Mereka yang kurang tryptophan mudah mendapat masalah stres, murung dan tekanan darah yang tinggi.
Pengambilan makanan yang kaya dengan tryptophan, niacin dan amalan senaman serta gaya hidup aktif turut membantu meningkatkan paras hormon ini.
Oleh itu, obesiti boleh dirawat dengan cara meningkatkan aktiviti hormon metabolik. Kelenjar hormon harus dipastikan aktif semula dengan membekalkan nutrisi yang diperlukan.
Kelenjar tiroid memerlukan mineral seperti selenium dan vitamin B untuk membolehkannya kekal berfungsi dengan baik.
Apabila kelenjar ini aktif di tahap optimum seseorang akan merasa lebih gembira dan segar kerana tubuh boleh memproses lemak kepada tenaga. Pada masa inilah seseorang berjaya untuk kurus semula.
Dengan kata lain, pemulihan dilakukan dengan cara membaiki punca sesuatu penyakit.
Kencing manis boleh disembuhkan dengan cara membaik pulih fungsi pankreas. Kita membekalkan nutrisi yang diperlukan seperti chromium dan vitamin B12.
Stimulasi insulin dilakukan dengan teknik tertentu seperti amalan hypoglycemic diet. Dengan teknik ini kita mengambil makanan yang tidak meningkatkan paras gula dalam darah.
Hasilnya paras insulin akan sentiasa stabil membolehkan rintangan insulin di atasi dan seseorang akan berjaya sembuh dari kencing manis.
Hormon calsitonin misalnya digunakan bagi mengatasi masalah tulang. Tulang menjadi semakin muda dan padat semula dengan adanya hormon tersebut.
Pengetahuan dalam sains antipenuaan membolehkan kita menjaga kesihatan dengan lebih baik.
Masalah yang berkait dengan penuaan seperti dementia, pelupa, tekanan perasaan dan sakit tulang dapat diatasi.
Bagi mereka yang mahukan keterangan lanjut mengenai rawatan berasaskan hormon dan antipenuaan boleh sertai bengkel sihat, cergas dan ceria dengan menghubungi 03-8723 4808 atau 013-2448484.

1 comment:

armouris said...

terjumpa info ni, pasal kencing manis… sharing is caring :) - Video/Gambar Potong Kaki Kerana Kencing Manis