Monday, May 7, 2012

Tip kesihatan jantung mudah alih


Dr. Mohd Azhari Yakub (kiri), Pengerusi Maxis, Raja Tan Sri Arshad Raja Tun Uda dan Suren Amarasekera semasa melancarkan aplikasi pintar MyHealthy Heart di Kuala Lumpur.
SERANGAN jantung adalah punca utama kematian dalam kehidupan moden. Banyak faktor yang menyumbang kepada penyakit berkenaan terutama melibatkan gaya hidup.
Justeru sebagai salah satu cara memberikan kesedaran mengenai penyakit jantung, peneraju penyedia telekomunikasi bersepadu negara Maxis Berhad (Maxis) bekerjasama dengan pusat perubatan kardiovaskular dan torasik Institut Jantung Negara (IJN) menawarkan perkhidmatan kandungan penjagaan kesihatan melalui teknologi mudah alih.
Melaluinya Maxis menawarkan kandungan kesihatan jantung kepada semua pelanggan yang boleh diakses daripada telefon mudah alih yang mempunyai ciri-ciri khidmat pesanan ringkas (SMS), peranti pintar atau laman web.
Pelanggan Maxis yang berminat untuk menerima tip kesihatan jantung melalui SMS boleh melanggan perkhidmatan tersebut dan menerima tiga SMS seminggu.
Kandungan SMS berkenaan disediakan serta disahkan oleh pakar-pakar di IJN.
Selain itu, pelanggan yang mempunyai telefon pintar boleh mengakses maklumat penting berkaitan kesihatan jantung secara percuma dengan memuat turun aplikasi telefon pintar baru myHealthy Heart.
Mereka yang mempunyai akses web pula boleh mengunjungi portal kesihatan health.mylaunchpad.com.my untuk mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan dengan kesihatan.
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Prof. Datuk Dr. Mohd. Azhari Yakub berharap perkhidmatan ini akan memberikan manfaat yang besar kepada rakyat Malaysia dalam meningkatkan kesejahteraan dan gaya hidup mereka.
"Perkongsian Maxis dan IJN sangat bermakna kerana kedua-dua pihak mempunyai kekuatan dan pengkhususan yang saling melengkapi," katanya pada pelancaran kerjasama itu di Kuala Lumpur baru-baru ini.
GembiraKetua Pegawai Operasi Bersama Maxis, Suren J. Amarasekera pula berkata, sebagai peneraju dalam bidang masing-masing, perkongsian kedua-duanya adalah satu padanan yang sesuai.
"Kami saling melengkapi dalam menyediakan pelbagai kandungan kesihatan yang disahkan oleh IJN untuk rakyat Malaysia serta mewujudkan kesedaran awam mengenai penyakit kardiovaskular melalui teknologi dan aplikasi mudah alih," katanya.
Beliau juga bangga bekerjasama dengan IJN kerana ia satu langkah positif untuk memastikan semua pengguna Maxis mempunyai akses kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan dan pendidikan.
Maxis akan menyumbang 10 peratus daripada hasil yang dijana daripada perkhidmatan SMS berkenaan kepada Yayasan IJN untuk program bantuan pesakit.
Tahun lalu saja, Yayasan IJN membelanjakan RM2 juta untuk membantu pesakit yang kurang bernasib baik.

No comments: