Monday, May 7, 2012

Senaman melampau ganggu kitaran haid


SALAM, saya gadis berusia 19 tahun dan mengalami masalah kitaran haid. Dalam masa tiga hingga empat tahun kebelakangan ini, kitaran haid saya tidak teratur. Kadang-kala datang bulan dan ada kalanya berbulan-bulan tidak datang bulan. Saya juga mengalami masalah keputihan yang agak teruk. Adakah masalah yang saya alami ini boleh menjejaskan kesihatan saya?
Gadis buntu
Haid normal adalah haid yang terjadi selama beberapa hari sehinggalah lebih kurang seminggu lamanya bagi setiap satu kitaran haid. Pusingan haid yang tidak teratur, iaitu yang dialami lebih daripada 35 hari.
Ada sesetengah wanita haidnya datang dua atau tiga bulan sekali dalam setahun. Keadaan ini disebabkan oleh gangguan hormon dan wanita yang mengalami masalah ini kurang subur kerana ia kurang mengeluarkan telur.
Terdapat pelbagai penyebab haid yang tidak teratur antaranya senaman yang melampau biasanya berlaku dalam kalangan ahli sukan atau atlet, kekurangan atau berlebihan berat badan (tidak mempunyai berat badan yang ideal), mengalami tekanan perasaan yang teruk dan gangguan pada emosi, pengambilan pelbagai jenis ubatan, kesan sampingan apabila berhenti mengambil pil perancang keluarga dan gangguan hormon lain seperti masalah pada kelenjar tiroid. Masalah kitaran haid tidak teratur yang agak kerap dialami oleh wanita, juga disebabkan oleh sindrom ovari polisistik (POOS). Tanda paling ketara yang dialami oleh wanita menghidap PCOS adalah kedatangan haid yang tidak teratur, biasanya lambat datang haid dan kadang-kadang jarak antara haid menjadi begitu jauh sekali sehingga tiga hingga enam bulan. Terdapat juga sebahagian wanita yang tidak mengalami haid dalam masa setahun lamanya.
Kitaran haidSelain kitaran haid yang begitu panjang jangka waktunya, wanita tersebut boleh mengalami perdarahan haid tidak seperti biasa tetapi mungkin berlaku dengan sedikit sekali, iaitu haidnya akan keluar dengan sederhana selama seminggu. Wanita yang menghidap PCOS, lazimnya akan mengalami haid yang sedikit, iaitu selama dua atau tiga hari sahaja atau mungkin perdarahan yang berpanjangan sampai 15 - 30 hari tanpa henti. Gejala ini dikenali sebagai polimenore, iaitu haid yang tidak tetap dan biasanya dialami tiga atau enam bulan sekali dan kadang-kadang berpanjangan.
Ketidakseimbangan hormon menyebabkan sel teka dalam ovari menebal. Keadaan ini mengakibatkan folikel matang tidak dapat dihasilkan. Kesan ini membantutkan pengovulan dan menyebabkan haid menjadi tidak teratur. Kadang-kadang keadaan ini juga menyebabkan dinding rahim menebal tidak seperti wanita normal disebabkan rangsangan hormon androgen yang berterusan pada penghidap PCOS.
Masalah yang anda alami iaitu kitaran haid yang tidak teratur dan juga keputihan. Ia simptom yang biasa dialami oleh wanita yang datang ke klinik. Simptom tersebut bukanlah pelik atau jarang-jarang dialami. Namun begitu, anda perlu berjumpa dengan doktor bagi mendapatkan rawatan lanjut.
Istilah 'keputihan' merupakan simptom yang lazim dialami oleh wanita. Penyebab utama adalah sejenis kulat (jamur) yang dikenali sebagai candida albicans. Keputihan yang disebabkan oleh candida albicans dikenali dengan vulvovaginal candidiasis. Ia permasalahan yang kerap berlaku dalam kalangan gadis dan juga wanita dewasa.
Perubahan keseimbangan flora normal dalam faraj dapat terjadi kerana beberapa sebab seperti pengambilan ubat perancang kehamilan, menstruasi, semasa hamil, kerap membasuh bahagian faraj dengan sabun atau pencuci faraj secara berlebihan. Ini dapat menyebabkan perubahan kondisi hormonal yang pada akhirnya akan mempengaruhi keasidan pH pada bahagian faraj. Adanya perubahan pH ini akan mempengaruhi keseimbangan flora normal yang ada di dalamnya dan menyebabkan flora yang tidak normal membiak secara berlebihan.
Rawatan untuk masalah keputihan dilakukan dengan menggunakan ubat antikulat (antijamur).
MenghindariTindakan tanpa ubat patut juga dipraktikkan dengan menghindari penggunaan sabun atau parfum pada bahagian faraj untuk mencegah iritasi, menjaga agar bahagian tersebut tetap bersih dan kering selain mengelak penggunaan pakaian dalam yang ketat dan tidak dapat menyerap peluh.
Sangat disarankan agar anda menjaga bahagian kemaluan supaya sentiasa bersih dan tidak lembap dengan menggunakan pakaian dalam diperbuat daripada kain kapas. Penggunaan cairan pembasuh faraj harus dilakukan secara bijaksana dengan mengetahui suatu prinsip bahawa bahagian itu bersifat asidik yang juga lingkungan normal bagi flora normal (mikroorganisme yang dalam jumlah normal tidak menyebabkan penyakit).
Adanya perubahan lingkungan normal tersebut misalnya dengan penggunaan cairan pembilas faraj yang bersifat alkali (mengandungi sabun) akan meningkatkan pertumbuhan flora secara abnormal. Jadi gunakan pencuci atau pembersih faraj secara berpada-pada dan tidak keterlaluan. Anda boleh menjalani ujian pengesahan jenis kuman, secara kesatan (swab) dan ujian darah.

No comments: