Sunday, July 31, 2011

Buang bulu guna arus elektrik

Oleh Rosmah Dain
Gambar ABDUL NAZIR MOHAMED

Anita F. Sharbudeen menunjukkan rawatan membuang bulu roma menggunakan kaedah elektrolisis.

DEWASA ini memang banyak rawatan membuang bulu roma berlebihan yang ditawarkan oleh pelbagai pihak dalam industri kecantikan.

Antaranya ialah menerusi rawatan trading, waxing, cukur mahupun menggunakan krim tertentu.

Namun semua kaedah tersebut bersifat tidak kekal kerana bulu roma akan tumbuh semula selewat-lewatnya dalam tempoh tiga minggu.

Berbeza dengan kaedah elektrolisis yang diperkenalkan oleh Renie Beauty ternyata mampu menghilangkan bulu roma yang tidak diingini buat selama-lamanya.

Menurut pengusahanya, Anita F. Sharbudeen, 37, rawatan membuang bulu roma yang ditawarkan bukanlah usaha untuk menukar paras rupa mahupun menambah kecantikan seseorang.

Sebaliknya, ia untuk meningkatkan keyakinan diri terutama kepada wanita yang malu kerana mempunyai bulu roma berlebihan dan tidak diingini.

Katanya, mungkin ramai yang tidak tahu bahawa di kalangan wanita terdapat mereka yang mempunyai lebihan bulu roma di tempat-tempat yang tidak dikehendaki terutamanya di bahagian atas bibir, bawah dagu, di sekitar side burn (jambang), lengan, bawah lengan dan kaki.

''Bulu yang berlebihan seperti ini amat tidak menyelesakan. Terutamanya kepada golongan wanita yang mempunyai hormon lelaki yang berlebihan,

"Ia menyebabkan bulu-bulu berkenaan tumbuh dengan lebat dan bakal mencacatkan penglihatan.

''Golongan ini akan cuba membuangnya dengan cara mencukur atau mencabut. Namun bulu-bulu ini tetap tumbuh dan menyakitkan mata memandang.

''Rawatan ini sudah lama dilakukan iaitu sejak ibu saya, Charijah Shariff memulakan perniagaan ini pada 1972. Saya mengambil-alih perniagaan sejak 10 tahun," katanya yang turut mengambil kursus elektrolisis di New Zealand.

Kata Anita, kebanyakan pelanggannya adalah golongan wanita yang berdarah kacukan India, Arab, berkulit gelap dan berbadan besar kerana biasanya golongan ini yang kerap menghadapi masalah bulu berlebihan.

Bagaimanapun, tambah Anita, bagi mendapatkan hasil yang berkekalan ia pastinya mengambil sedikit masa iaitu rawatan berkenaan akan dilakukan antara enam bulan sehingga dua tahun bergantung kepada kelebatan bulu.

''Sebenarnya, lagi lebat dan lebih senang kelihatan bulu roma itu lagi mudah untuk melakukan rawatan.

''Sekiranya ada yang mahu mendapatkan rawatan mereka perlu lakukan temu janji dahulu untuk melihat bagaimana tahap bulu romanya dan proses yang bakal dilakukan.

''Rawatan pertama hanya akan menghilangkan 30 peratus bulu dari liang roma dan rawatan seterusnya akan membuang 70 peratus lagi.

''Rawatan bergantung kepada keadaan dan yang paling ringkas akan mengambil masa setengah jam sahaja," jelasnya.

Menjelaskan lebih lanjut kaedah elektrolisis, kata Anita, rawatan itu menggunakan jarum halus yang mengalirkan arus elektrik 0.02 amp dari mesin elektrolisis dan membakar akar bulu roma dalam liang roma sejauh satu hingga dua milimeter.

Kaedah itu selamat termasuk bagi pesakit diabetes. Manakala jarum yang digunakan akan disteril terlebih dahulu dan tiada kesan parut.

''Lepas rawatan, tempat yang dirawat akan kelihatan merah buat seketika. Tetapi para pelanggan tidak perlu menyapu apa-apa krim selepas itu," katanya.

Jika ada yang berminat dengan rawatan ini bolehlah mengunjungi Renie Beauty, 311, tingkat dua, Pusat beli-belah Ampang Park, Jalan Ampang, Kuala Lumpur atau layari www.reniebeauty.com.my atau hubungi talian 013-300 8001.

No comments: