Saturday, July 9, 2011

Kulit berseri payudara anjal

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto ZAINI HUSSIN

Tun Nurul Huda

KOLAGEN adalah rangkaian protein yang merangkumi seluruh tubuh. Ia merupakan protein yang paling banyak di dalam badan manusia dan merangkumi 85 peratus daripada kulit, otot dan tisu penyambung manusia.

Apabila usia semakin meningkat, paras kolagen semula jadi akan susut dan pada usia selepas 25 tahun, paras kolagen susut pada kadar 1.5 peratus setiap tahun.

Pada usia 40 tahunpula, badan semakin kurang menghasilkan kolagen menyebabkan timbul garis muka, kedut, kulit kendur, kulit kering, wajah kusam tidak bermaya, pigmentasi, kemerosotan penglihatan dan mengakibatkan kerosakan pada sendi, rawan dan tulang.

Gejala penuaan ini kerap berlaku di kalangan wanita berusia 40-an. Mereka akan merasakan diri tidak lagi cantik, rendah diri dan tidak yakin kepada diri sendiri apabila berada di khalayak.

Bagaimanapun bagi Perunding Perubatan Kosmetik dan Produk Estetik Sun Fabulous, Dr Aidil Azry Mokhtar, seseorang itu harus berasa yakin bahawa dirinya cantik dan masih ada cara untuk mendapatkan kecantikan semula jadi.

"Sama ada suka atau tidak, kita sebenarnya harus mengambil banyak bahan anti oksida setiap hari seperti buah-buahan kerana ia membantu menentang radikal bebas dan melindungi daripada kerosakan sel yang boleh mengakibatkan penuaan pra masa. Ini penting untuk merangsang pertambahan kolagen dalam badan.

Dalam pada itu, wanita boleh mencuba suplemen kolagen,” ujarnya ketika ditemu bual mengenai suplemen kolagen, CollaB'utee keluaran Sun Fabulous.

Kolagen boleh dijadikan sebagai pengganti suntikan untuk kecantikan kulit dan kaedah ini bersesuaian bagi mereka yang mengidamkan kulit tegang, anjal serta cerah menawan.

CollaB'utee, adalah salah satu produk kolagen terbaik terutamanya untuk golongan wanita kerana ia mengandungi komponen Hydrolysed Marine Collagen iaitu sumber kolagen daripada ikan laut dalam, mempunyai daya keterlarutan tinggi, mudah dihadam dan berdaya serapan kelembapan yang rendah.

Produk ini turut mengandungi ekstrak soya (Isoflavones) yang menegangkan payu dara dan menyeimbangkan hormon.

“CollaB'utee turut mengandungi anti oksida Vitamin C yang merupakan komponen penting dalam memastikan keberkesanan produk ini. Fungsi kologen adalah memelihara kulit dari dalam dan memastikan proses penggantian sel kulit sentiasa berlaku selain mengelakkan kulit menjadi kering dan mengurangkan kedutan.

Dalam penghasilan kolagen, Vitamin C akan bertindakbalas dengan asid amino dengan menambahkan hidrogen dan oksigen di dalam sel kolagen itu sendiri.

Sekiranya anda tidak mendapat multi vitamin yang mencukupi, penghasilan kolagen akan berkurang dan penurunannya akan mengakibatkan kulit kusam dan hilang keanjalan,” ujarnya.

Keyakinan diri

Dalam pada itu, pengalaman dua wanita berbeza usia ini cukup membuktikan betapa pentingnya memelihara kecantikan untuk memantapkan keyakinan diri.

Ani Suhaida Abdullah, 30 dan Tun Nurul Huda Abdul Rahim, 28 berkongsi rahsia suplemen tambahan berbentuk kolagen.

"Selepas mencuba kolagen, saya berasa yakin pada diri sendiri. Tanpa kesan sampingan yang berpanjangan, ia membantu saya mendapatkan bentuk payu dara seperti yang diidamkan wanita lain. Malah, orang-orang sekeliling saya kini telah memuji perubahan yang saya alami," ujar Ani Suhaida.

Dulu Ani Suhaida juga memiliki kulit yang agak kusam. Bukannya dia tidak pernah mencuba rawatan di salon atau spa tetapi perubahan yang dialami tidak ketara.

''Dengan bantuan kolagen ini, saya merasakan sedikit perubahan. Selain payu dara saya lebih anjal, kulit wajah yang lebih cantik. Sekarang saya lebih gembira dan ceria berbanding dulu," ujarnya.

Cantik dan sihat

Bagi Tun Nurul Huda pula, kesihatan dan kecantikan tidak boleh dipisahkan di mana untuk nampak cantik, seseorang itu harus sihat. Tambahnya, ada pendapat apabila seseorang wanita sudah berkahwin kecantikannya akan turut luntur.

Sebaliknya, seseorang itu mesti yakin bahawa dirinya cantik kerana individu itu saja sahaja yang tahu di mana letak nilai kecantikannya.

Sebab itulah, dia mengambil keputusan mengambil suplemen pada umur yang masih muda. Sebagai stokis CollaB'utte di Bangi, Selangor dia tidak ketinggalan mencuba kolagen tersebut.

"Selepas menggunakan kolagen ini, saya dapati kulit saya lebih tegang berbanding dulu. Bahkan, hormon saya lebih stabil walaupun selepas melahirkan dua anak," ungkapnya sambil tersenyum.

No comments: