Saturday, July 23, 2011

Pusat terapi pemulihan

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto Mohd Farizwan Hasbullah

PESAKIT seringkali menghadapi kesulitan apabila perlu berpindah dari satu klinik ke klinik yang lain untuk menyempurnakan rawatan mereka.

Proses pemulihan yang betul dan sempurna memberi kesan yang cukup besar dalam kehidupan pesakit-pesakit itu, penjaga atau keluarga mereka.

Melihat akan keperluan tersebut yang semakin tinggi, pusat terapi yang disediakan di hospital-hospital kerajaan mahupun swasta adakalanya tidak mencukupi.

Menyedari akan kekurangan pusat yang memberikan perkhidmatan tersebut, Pegawai Eksekutif WQ Park, Datuk Dr. Zulkarnain Ismail telah mengambil inisiatif untuk mendirikan sebuah pusat terapi dan pemulihan yang lengkap di bawah satu bumbung.

Pesakit yang memerlukan rawatan pemulihan kini boleh mendapatkannya di WQ Park. Pusat terapi berintegrasi penuh yang pertama di Malaysia ini menyediakan kesemua keperluan rawatan pemulihan.

Dengan pendekatan baru dalam bidang pemulihan yang lebih prihatin, WQ Park menyasarkan standard baru dalam perkhidmatan terapi untuk pesakit Dr. Zulkarnain berkata, langkah ini adalah satu kemajuan besar dalam menawarkan penjagaan menyeluruh kepada pesakit.

Bertujuan untuk memudahkan pesakit-pesakit yang ingin mendapatkan perkhidmatan yang ditawarkan, WQ Park sememangnya merupakan sebuah pusat sehenti yang menawarkan pelbagai khidmat terapi dan rehabilitasi secara holistik yang merangkumi rawatan pemulihan.

Antara rawatan pemulihan yang ditawarkan ialah melalui senaman, teknik-teknik pergerakan, elektroterapi dan hidroterapi.

Kesedaran umum

Menurut Dr. Zulkarnain, idea penubuhannya bermula ketika beliau menjalankan rawatan terhadap pesakit-pesakit.

Selain menawarkan perkhidmatan kepada pesakit-pesakit dewasa, ia turut menyediakan perkhidmatan pemulihan bagi kanak-kanak istimewa atau kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran seperti kanak-kanak autistik, ADHD dan disleksia.

“Objektif utama penubuhan pusat itu adalah untuk meningkatkan kesedaran umum wujudnya peluang dan kemudahan untuk berusaha memulihkan beberapa jenis dan tahap ketidakupayaan, langkah intervensi awal serta memupuk pemikiran masyarakat.

Penggunaan kemahiran kedoktoran serta ilmu psikologi dilihat satu gabungan yang ideal dalam memastikan kejayaan proses rawatan tersebut,” ujarnya.

Diperkuatkan dengan doktor pakar meliputi pakar pemulihan, pakar bedah ortopedik dan pakar saraf kanak-kanak, kekuatan WQ Park ini turut disokong oleh kakitangan bantuan seperti ahli fisioterapi, ahli terapi, ahli terapi pertuturan serta jururawat bertauliah.

Tambah Dr. Zulkharnain, pusat kesihatan ini ibarat rawatan alternatif untuk membantu memberikan rawatan memberikan rawatan serta pemulihan yang diperlukan oleh pesakit-pesakit.

Bagi mereka yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai WQ Park dan perkhidmatan yang disediakannya, anda boleh layari laman web www.wqpark.com.my.

Ia dibuka setiap Isnin hingga Jumaat bermula dari 9 pagi hingga 5 petang dan hari Sabtu 9 pagi hingga 1 petang.

Pelanggan juga boleh terus mengunjungi pusat tersebut yang terletak di Lot 2D, Jalan SS5D/6, Kelana Jaya, Selangor.

No comments: