Sunday, July 17, 2011

Kenali ciri-ciri wajah sempurna

Soalan yang sering di aju kepada saya adalah: ‘‘Doktor apa yang perlu saya lakukan agar kelihatan lebih cantik, muda dan menarik?’’

Selalu kita terbaca bahawa cantik itu bergantung kepada mata yang memandang. Namun mesti ada garis panduan agar mata yang memandang, melihat kita cantik , menarik dan sentiasa awet muda.

Ciri-ciri pada seorang wanita agar kelihatan cantik, feminin dan awet muda:

- Hidung kecil

- Dagu runcing

- Bibir tebal

- Muka simetri

- Kening tinggi

- Kulit bersih

- Tiada kedut

Bermula dengan bahagian bawah muka, terdapat dua perubahan ketara kepada wanita apabila usia mereka meningkat. Pertama, dagu semakin tebal dan bersegi menjadikan seseorang wanita itu kelihatan lebih maskulin. Ini akan menyebabkan wajah hilang sifat kewanitaannya. Kedua, semakin meningkat usia, bibir akan kehilangan tisu atau isi. Perubahan Ini akan menyebabkan bibir kelihatan lebih nipis dan rata. Bibir yang nipis dan rata adalah ciri ciri bibir lelaki (seperti bibir Richard Gere).

Hidung wanita yang muda adalah kecil dan agak leper di hujung nya. Tetapi, semakin berusia wanita itu , saiz hidung dan telinga juga bertambah. Mempunyai hidung dan telinga yang besar adalah agak kurang menarik. Seseorang wanita yang di lahir kan dengan mempunyai hidung lebih kecil akan kelihatan awet muda walaupun usia semakin meningkat.

Akhir sekali , mempunyai mata yang besar dan jelas beserta kening yang tinggi dan melengkung , menyerlahkan lagi wajah seseorang wanita. Berbanding dengan hidung dan telinga, mata berhenti membesar apabila seseorang wanita mencapai usia 16 tahun. Selepas itu saiz mata agak sama sehinggalah usia tua. Oleh itu apabila usia meningkat , walaupun saiz telinga dan hidung semakin besar, saiz mata tetap sama selepas mereka mencapai akil baligh. Lain lain perubahan apabila meningkat usia adalah kelopak mata menjadi semakin jatuh dan kening semakin leper. Perubahan Ini akan menyebabkan mata kelihatan semakin kecil. Oleh itu mempunyai mata yang besar semasa kecil adalah satu kelebihan untuk awet muda.

Lain lain faktor yang boleh menampakkan kita lebih tua adalah mempunyai kulit yang berpigmentasi dan banyak kedut. Oh ya , mempunyai wajah yang tidak simetri juga menyebabkan kita kelihatan agak tidak menarik.

Apabila meningkat usia, kebanyakan kita mudah menjadi gemuk di mana lebihan lemak juga boleh berkumpul di bawah dagu, di rahang dan pipi. Lebihan lemak ini menyebabkan dagu menjadi berlapis, lebih besar dan amat tidak menarik.

Ada sesetengah orang mempunyai otot pipi yang tebal dinamakan otot masseter yang berfungsi untuk mengunyah dan mengetap mulut. Ada individu dilahirkan dengan otot pipi yang tebal tetapi ada juga individu yang suka mengunyah gula getah atau mengetap gigi. Perbuatan ini boleh menyebabkan otot pipi menjadi tebal dan besar. Mempunyai otot masseter yang tebal menampakkan seseorang itu mempunyai dagu yang bersegi

Akhir sekali , semakin usia meningkat , proses penuaan menyebabkan pipi ‘jatuh’ akibat isi pipi berkurangan dan otot pipi menjadi lemah serta lembik. Secara tidak langsung, ini akan menyebabkan dagu yang runcing berbentuk V, bertukar bentuk tebal dan besar menjadi bentuk U.

Setelah meneliti punca punca wajah seseorang wanita menjadi lebih bersegi dan lebih maskulin , apakah rawatan untuk meruncingkannya?

Sebenarnya dengan kaedah perubatan dan estetik memang ada cara mudah untuk membantu membentuk dagu agar kelihatan lebih bentuk V.

Jika dagu seseorang itu kelihatan lebih berbentuk U dan berlapis akibat peningkatan berat badan, maka mengurangkan berat badan boleh menyerlahkan kembali keruncingan dagu. Namun begitu untuk menghilangkan lemak di badan bukanlah satu perkara yang mudah. Satu teknik laser lipolisis boleh dilakukan di klinik-klinik aesthetic yang boleh membentuk dagu berlemak menjadi lebih runcing dan tidak berlapis. Doktor akan menggunakan sejenis laser untuk mencairkan lemak di bawah dagu. Proses ini sangat mudah dan tidak sakit. Proses mencairkan lemak mengambil masa antara satu dan dua jam bergantung kepada jumlah lemak yang perlu dicairkan. Teknik ini juga boleh menegangkan kulit dan mengelakkan kulit menjadi menggeleber selepas dirawat. Rawatan cara ini sangat selamat dan tiada kesan sampingan. Ramai wanita menyukai teknik ini kerana hasilnya kekal.

Jika dagu seseorang wanita itu kelihatan bersegi kerana mempunyai otot masseter yang tebal , rawatan yang dicadangkan adalah dengan rawatan BTA (Botulinum Toxin A). Dengan rawatan ini , doktor akan membuat beberapa suntikan BTA di kawasan otot masseter bertujuan mengecilkannya. Prosedur ini mengambil masa dalam 10 minit. Kesan pertama boleh dilihat selepas dua ke tiga minggu. Dengan suntikan dan sukatan yang betul, dagu akan kelihatan runcing selama empat ke enam bulan. Selepas itu, kesan BTA akan hilang dan suntikan susulan perlu dibuat agar dagu kekal runcing.

Untuk dagu yang bersegi akibat pipi yang jatuh pula, rawatan yang paling sesuai adalah menggunakan teknik “Radio Frequency” . Teknik ini sangat popular di kalangan orang Asia. Namun begitu, ia hanya berkesan jika dagu bersegi disebabkan pipi anda jatuh. Dengan teknik ini , radio frekuensi yang diurut di pipi dan dagu kan merangsang kulit dan otot muka untuk menjadi tegang dan pejal. Selepas beberapa sesi otot pipi dan kulit akan menjadi lebih anjal, tegang dan montok. Secara tidak langsung, proses ini akan menaikkan semula pipi dan menyebabkan dagu lebih runcing. Keberkesanan teknik ini banyak bergantung kepada usia wanita, jenis mesin Radio Frequency dan teknik “mengurut’. Oleh itu, tidak semestinya apa yang berkesan kepada kawan anda, juga akan berkesan kepada anda. Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan, lakukan rawatan ini di klinik kecantikan, kerana klinik selalunya mempunyai mesin Radio Frequency yang terbukti keberkesanannya dan selamat.

Sekarang ambil cermin muka dan lihat wajah anda. Jika anda mempunyai dagu yang bersegi , mungkin anda boleh mengenal pasti apakah puncanya. Adakah lemak berlebihan? Otot Masseter yang tebal atau pipi yang jatuh? Ada sesetengah orang mempunyai gabungan kesemuanya. Anda tidak perlu takut kerana ketiga-tiga teknik ini tidak merbahaya dan tidak menyebabkan kerosakan pada muka.

Doktor estetik yang berpengalaman akan dapat memberi pandangan dan nasihat sewajarnya agar anda dapat hasil yang diidamkan. Dengan mengenal pasti apakah punca “dagu bersegi” anda, beliau boleh memberi pendapat dan jalan penyelesaian yang sewajar nya.

Oleh itu , anda janganlah hairan jika sahabat anda tiba-tiba berdagu runcing, kerana ia tidak mustahil dan mudah mendapatkannya.

n PENULIS boleh dihubungi di 09-5164777.

No comments: