Saturday, July 9, 2011

Mengintai teknologi estetik Korea

Saya terpanggil ke Seoul ibu kota Korea Selatan bagi melihat sendiri perkembangan dunia perubatan estetik di sana. Sebelum ini saya banyak membaca dan melayari Internet mengenai perubatan estetik Korea yang semakin hari semakin maju dan hebat bahkan setanding dengan negara negara maju yang lain. Tinjauan saya ke beberapa buah hospital dan klinik estetik dan anti penuaan membuka mata bahawa kemajuan pesat yang di capai ini mampu meningkatkan martabat Korea di mata dunia. Saya menyaksikan ramai pelancong asing di negara itu yang datang semata-mata kerana mahu meningkatkan keterampilan mereka dengan rawatan estetik. Rawatan rambut termasuklah hair transplant menjadi pilihan mereka yang berkunjung ke Korea Selatan.

Doktor-doktor di sana mencipta kaedah dan protokol mereka sendiri. Peralatan pembedahan juga turut dicipta sendiri bagi memudahkan kerja-kerja pembedahan. Saya berasa kagum melihat mereka tidak bergantung kepada rekaan barat semata mata sebaliknya menggunakan ciptaan sendiri yang lebih ekonomis dan bersesuaian dengan orang Asia yang rata rata bersaiz kecil dan berkulit halus.

Orang orang Korea mempunyai gaya pemakanan yang sihat. Dalam setiap hidangan mereka memakan lebih daripada lima jenis sayur. Saya difahamkan jangka hayat mereka juga panjang. Rata-rata penduduk yang berusia lebih 85 tahun namun hidup di dalam kesihatan yang baik dan mampu bekerja.

Hasil tinjauan saya mendapati kebanyakan doktor di sana percaya sikap makan sayur yang banyak menjauhkan mereka daripada penyakit dan memungkinkan usia lanjut tanpa sebarang masalah kesihatan. Kerana itu budaya makan sayur ditonjolkan di mana-mana.

Di Seoul saya telah berkunjung ke sebuah syarikat yang mengeluarkan mesin laser dan radio frekuensi (Rf) bagi kulit. Mesin-mesin yang dibuat di sana diiktiraf di seluruh dunia dan dieksport. Syarikat yang dimaksudkan bernama Amt.

Di sana mereka menghasilkan laser di bawah pengawasan pakar-pakar. Mesin keluaran syarikat itu diminati oleh pakar-pakar di Korea Selatand an pakar-pakar estetik di serata dunia juga. Salah satu mesin yang sering saya guna iaitu Prism dan Rf adalah keluaran syarikat itu. Prism berkonsep iontophoresis. Iontophoresis bermaksud cara kita memasukkan vitamin ke dalam sel-sel kulit melalui aliran elektrik bervoltan rendah .

Mesin iontophoresis membuka pori-pori membolehkan vitamin masuk ke dalam kulit dengan cepat. Vitamin yang saya suka gunakan ialah vitamin C yang sangat sesuai bagi mencantikkan struktur kulit dan menjauhkan kulit dari serangan kuman. Peptide pula adalah bahan yang sangat sesuai bagi mencerahkan kulit dan membuang bintik hitam. Penggunaan iontophoresis sebulan sekali menjadikan kulit lebih anjal dan muda. Ia juga mampu menanggalkan kesan hitam.

Satu lagi teknologi menarik ialah radio frekuensi yang mampu menegangkan muka tanpa pembedahan. Teknologi ini menggunakan tenaga bunyi yang tinggi tetapi tidak menyakitkan. Apabila tenaga seumpama ini dipancarkan maka kulit menjadi tegang akibat stimulasi pada kulit yang meningkatkan jumlah kolagen, serta peningkatan keanjalan pada otot muka. Apabila Rf dipancarkan maka otot-otot pada muka turut menjadi lebih kuat baik dan ini memberi bentuk muka yang menarik.

Rf juga mampu memecahkan lemak pada muka menjadikan wajah tampak kecil dan runcing semula. Ini bermakna Rf juga mampu memecahkan lemak pada lain-lain anggota tubuh seperti belakang badan dan juga pinggul.

Rawatan menggunakan teknologi radio frekuensi biasanya mengambil masa selama 30 minit sahaja bagi menegangkan muka namun bagi tubuh ia mungkin mengambil masa hampir dua jam bergantung kepada saiz tubuh seseorang dan jumlah lemak yang mahu dibuang. Kesannya cepat dan memuaskan hati.

Orang Korea juga suka menggunakan PRP (platlet rich plasma). Teknik PRP menggunakan darah pesakit sendiri yang diproses dan diambil sel-sel pati. Kemudian sel-sel ini disuntik ke kulit semula dan hasilnya kulit tampak muda semula.

Saya berasa teruja melihat aplikasi estetik yang begitu meluas di Korea. Sikap orang Korea yang berbudi bahasa dan bersedia berkongsi ilmu membuat saya terbuka hati untuk pergi lagi ke sana pada masa yang terdekat bagi mendalami dengan lebih banyak ilmu yang mereka ada.

n PENULIS boleh dihubungi di 03-87234808 dan 0132448484.

No comments: